SMART > Poradniki > Porady w finansach > Chargeback – czym jest obciążenie zwrotne i jak z niego korzystać?

Chargeback – czym jest obciążenie zwrotne i jak z niego korzystać?

Chargeback, czyli obciążenie zwrotne to przydatna usługa pozwalająca na zwrot środków z błędnie zrealizowanych transakcji. Na czym dokładnie polega chargeback i jak z niego korzystać? Koniecznie przeczytaj!

Chargeback – czym jest obciążenie zwrotne i jak z niego korzystać?
Spis treści
więcej Ikona strzałki

Polacy bardzo chętnie korzystają z płatności kartą. Zgodnie z danymi przekazanymi przez Narodowy Bank Polski w drugiej połowie ubiegłego roku w Polsce w obiegu funkcjonowało ponad 44 miliony kart płatniczych. Codzienne płatności kartą są bardzo wygodnym rozwiązaniem, ale czasami zdarzają się transakcje wykonane błędnie lub takie, które budzą spore wątpliwości. Właśnie z powodu takich sytuacji powstała usługa chargeback, czyli obciążenia zwrotnego. Polega ona na anulowaniu opłaconej transakcji i dokonaniu zwrotu środków na konto kupującego. Możliwość złożenia reklamacji na płatności bezgotówkowe to stosunkowo nowe rozwiązanie, ale zdecydowanie podwyższające poczucie bezpieczeństwa dokonywania transakcji kartą, szczególnie tych internetowych. Chciałbyś dowiedzieć się więcej na temat obciążenia zwrotnego? Koniecznie przeczytaj mój artykuł!

Wybierz najlepsze konto firmowe!

Wybierz najlepsze konto osobiste!

Czym jest chargeback, czyli obciążenie zwrotne?

Mianem “chargeback” określa się obciążenie zwrotne lub odwrotne obciążenie. To usługa polegająca na anulowaniu przez bank opłaconej przez klienta transakcji i dokonaniu zwrotu wydanych środków na kartę.

Chargeback dotyczy tylko transakcji dokonanych kartami płatniczymi!

Chargeback dotyczy tylko transakcji dokonanych kartami płatniczymi:

  • transakcji kartami dokonanymi w terminalach płatniczych;

  • transakcji kartami dokonanymi przez Internet;

  • wypłat z bankomatów.

Aby chargeback mogło dojść do skutku, konieczne jest złożenie reklamacji w banku! Tylko na jej podstawie instytucja będzie mogła dokonać zwrotu środków na Twoje konto.

Usługa chargeback to stosunkowo nowe rozwiązanie, które powstało, aby chronić interesy klientów dokonujących płatności kartą przed nieuczciwymi praktykami stosowanymi przez usługodawców i sprzedawców, nadużyciami oraz błędami systemów płatniczych.

W praktyce z usługi chargeback korzystają najczęściej konsumenci, którzy zakupili towary przez Internet, ale ich nie otrzymali. Często też reklamowane są podejrzane transakcje, których klienci nie rozpoznają. Kiedy jeszcze można wnioskować o dokonanie obciążenia zwrotnego?

  • Kiedy klienci nie są zadowoleni z wykonanej usługi lub jakości zakupionego towaru.

  • Kiedy zamówiony towar po dostarczeniu okazuje się niezgodny z opisem lub całkowicie inny od zamówionego.

  • Kiedy kupujący zwrócił zakupiony towar do sprzedawcy, ale nie otrzymał zwrotu zapłaconych za niego środków/

  • Kiedy konto klienta zostało omyłkowo obciążone dwukrotnie za tę samą transakcję lub obciążenie opiewało na wyższą kwotę niż powinno.

  • Kiedy płatności kartą zostały dokonane przez nieuprawnioną osobę, na przykład na skutek jej skradzenia.

  • Kiedy posiadacz karty nie rozpoznaje w historii poszczególnych transakcji – uważa, że został obciążony za zakupy, których nie dokonał.

Kto może skorzystać z usługi chargeback?

Usługa chargeback realizowana jest dla posiadaczy kart Visa i MasterCard. Nie ma znaczenia, czy mamy do czynienia z kartą debetową, kredytową, czy też przedpłaconą. Ważne jednak, aby Twój bank posiadał takie rozwiązanie w swojej ofercie.

W jaki sposób przebiega procedura chargeback?

Jeśli konsument uważa, że ma podstawy do ubiegania się o obciążenie zwrotne, powinien zgłosić reklamację do banku. Skutkiem pozytywnie rozpatrzonej procedury reklamacyjnej będzie przekazanie zapłaconych środków z powrotem na konto klienta.

Jak krok po kroku przebiega procedura chargeback?

  1. Zgłoszenie reklamacji przez klienta banku.

  2. Rozpatrzenie skargi przez bank – analiza oraz ocena konkretnej sytuacji i zasadności żądania zwrotu środków.

  3. W przypadku pozytywnego rozpatrzenia reklamacji zwrot pieniędzy z konta sprzedawcy na konto właściciela karty.

Należy mieć świadomość, że każda reklamacja rozpatrywana jest indywidualnie. Zaskarżanie sprzedawcy i usługodawcy mają prawo do obrony i przekazania swoich dowodów na niewinność. Nie każda reklamacja kończy się chargeback-iem.

Zgłaszając reklamację, warto posiadać dowody na nieuczciwość usługodawcy czy sprzedawcy. Powinny to być dowody na to, że nie wywiązał się on z umowy oraz dowody na to, że próby samodzielnego rozwiązania problemu nie przyniosły oczekiwanego efektu.

Z uwagi na fakt, że do każdej reklamacji podchodzi się indywidualnie, co sprawia, że nie sposób zautomatyzować procesu chargeback-u, na rozpatrzenie wniosku o zwrot środków należy poczekać (czasami nawet kilka miesięcy).

Ile masz dni, aby zareklamować płatność kartą?

Czas na złożenie reklamacji nie jest nieograniczony. Jest on jednak ściśle uzależniony od rodzaju dokonanej transakcji oraz powodu reklamacji. Najczęściej na zgłoszenie reklamacji klient ma 120 dni kalendarzowych, licząc od momentu przetworzenia transakcji lub otrzymania towarów. W przypadku transakcji zagranicznych czas ten zostaje wydłużony do 180 dni.

Na rozpatrzenie reklamacji będzie trzeba poczekać około dwóch, a czasami nawet trzech miesięcy, ponieważ sprzedawcy i usługodawcy mają aż 30-45 dni na zebranie potrzebnych dokumentów i przesłanie odpowiedzi w sprawie stawianych im zarzutów. Po pozytywnym rozpatrzeniu reklamacji, środki zostają zwrócone na konto w ciągu maksymalnie 5 dni roboczych.

Chargeback jako motywacja do bycia uczciwym

Mechanizm chargeback powstał po to, aby chronić interesy konsumentów. Z tego też względu sprzedawcy i usługodawcy powinni starać się wywiązywać ze swoich obowiązków w możliwie najlepszy sposób, aby nie dopuścić do złożenia na nich skargi. Istnienie obciążenia zwrotnego powinno zatem stanowić dla nich motywację do konstruowania dokładnych i zgodnych z prawdą opisów produktów, wywiązywania się z terminów realizacji zamówień oraz świadczenia usług na najwyższym poziomie.

Przede wszystkim ZAPOBIEGAĆ!

Chargeback to rozwiązanie, które ma chronić interesy konsumentów, ale ważne jest, aby Ci sami starali się dbać o swój interes i robić wszystko, aby jak najrzadziej korzystać z możliwości dokonywania reklamacji. Jakie zachowania sprzedawców i usługodawców powinny budzić największe wątpliwości?

  1. Negatywne opinie kupujących – negatywne opinie zdarzają się nawet najlepszym sprzedawcom i usługodawcom. Kiedy jednak zauważysz, że osoba, u której planujesz dokonać zakupu, posiada większość opinii negatywnych, dobrze się zastanów, czy powinieneś z nią współpracować.

  2. Trudności z procedurą zwrotów lub reklamacji – Twoje podejrzenia powinna budzić też sytuacja, kiedy sprzedawca stosuje bardzo zawiłe procedury zwrotów i reklamacji lub kiedy zupełnie nie przewiduje takich opcji.

  3. Oczekiwanie podania zbyt dużej ilości danych – aby dokonać płatności karta przez Internet, konieczne będzie podanie tylko: numeru karty płatniczej, daty ważności tej karty oraz kodu CVV lub CVC. Jeśli sprzedawca oczekuje większej ilości informacji, powinno to wzbudzić Twoje podejrzenia.

  4. Uszkodzony lub wyglądający inaczej niż zwykle bankomat – jeśli wygląd lub funkcjonowanie bankomatu wzbudza Twoje podejrzenia, nie wypłacaj z niego środków i natychmiast zgłoś swoje wątpliwości do banku.

Wiedza w pigułce, czyli co powinieneś zapamiętać o chargeback?

  1. Chargeback, czyli obciążenie zwrotne to usługa polegająca na anulowaniu przez bank opłaconej przez klienta transakcji i dokonaniu zwrotu wydanych środków na kartę.

  2. Chargeback dotyczy tylko transakcji dokonanych przy pomocy kart płatniczych.

  3. Aby chargeback mogło dojść do skutku, konieczne jest złożenie reklamacji w banku! Tylko na jej podstawie instytucja będzie mogła dokonać zwrotu środków na Twoje konto.

  4. Usługa chargeback realizowana jest dla posiadaczy kart Visa i MasterCard.

Karty płatnicze

To usługa polegająca na anulowaniu przez bank opłaconej przez klienta transakcji i dokonaniu zwrotu wydanych środków na kartę.

Usługa chargeback to stosunkowo nowe rozwiązanie, które powstało, aby chronić interesy klientów dokonujących płatności kartą przed nieuczciwymi praktykami stosowanymi przez usługodawców i sprzedawców, nadużyciami oraz błędami systemów płatniczych.

Usługa chargeback realizowana jest dla posiadaczy kart Visa i MasterCard. Nie ma znaczenia, czy mamy do czynienia z kartą debetową, kredytową, czy też przedpłaconą.

W praktyce z usługi chargeback korzystają najczęściej konsumenci, którzy zakupili towary przez Internet, ale ich nie otrzymali. Często też reklamowane są podejrzane transakcje, których klienci nie rozpoznają. Istnieje jednak jeszcze szereg innych powodów korzystania z obciążenia zwrotnego. Wszystkie zostały wymienione w powyższym artykule.

Chargeback (obciążenie zwrotne) to usługa bezpłatna. Klienci firmowi i indywidualni nie poniosą żadnych kosztów niezależnie od tego, czy ich roszczenie zostanie rozpatrzone pozytywnie, czy też negatywnie.

Na rozpatrzenie reklamacji będzie trzeba poczekać około dwóch, a czasami nawet trzech miesięcy, ponieważ sprzedawcy i usługodawcy mają aż 30-45 dni na zebranie potrzebnych dokumentów i przesłanie odpowiedzi w sprawie stawianych im zarzutów. Po pozytywnym rozpatrzeniu reklamacji środki zostają zwrócone na konto w ciągu maksymalnie 5 dni roboczych.

Niestety tak. Bank każdorazowo, kiedy otrzyma wniosek o obciążenie zwrotne, dokonuje próby kontaktu z usługodawcą lub sprzedawcą w celu wyjaśnienia sytuacji. Kiedy ci dostarczą mocnych dowodów na swoją rzetelność i niewinność, bank może nie uznać reklamacji i nie dokonać zwrotu środków na Twoje konto.

Nie. Usługa chargeback działa jedynie w przypadku płatności kartą. Kiedy przez swój błąd przelejesz środki na niewłaściwy rachunek bankowy, nie będziesz mógł zgłosić reklamacji i domagać się obciążenia zwrotnego.

Komentarze

Potwierdź że nie jesteś robotem!
Dziękujemy za zadanie pytania!
Nasi Redaktorzy odpowiedzą tak szybko jak to możliwe a informację o udzieleniu odpowiedzi prześlemy na podany adres e-mail .
Coś poszło nie tak. Prosimy spróbować ponownie później.

Poradniki