Rynki

Twoje finanse

Biznes

Forum

Ponad pół miliona wniosków o odroczenie rat kredytowych

Zostało już złożonych ponad 543 tysiące wniosków o odroczenie rat kredytowych przez klientów indywidualnych oraz blisko 45 tysięcy przez przedsiębiorstwa - poinformował PAP w środę Przemysław Barbrich, rzecznik prasowy Związku Banków Polskich.

fot. Anatol Chomicz / FORUM

"Według stanu na 3 kwietnia 2020 r. i danych zebranych z ponad 90 proc. banków liczba wniosków o odroczenie spłat rat kredytowych wyniosła 543 tys. 446" - poinformował Barbrich. "Równolegle klienci złożyli 2617 formalnych skarg na proces odraczania rat przez banki, co stanowi zaledwie 0,5 proc. ogółu wniosków o odroczenie" - dodał.

reklama

"Liczba wniosków złożonych przez przedsiębiorców to 44 tys. 532" - powiedział Barbrich. Rzecznik ZBP stwierdził, że "wartość zawieszonych rat to 17 mld 218 mln zł i dotyczy zarówno małych, średnich, jak i dużych firm, łącznie z tymi prowadzącymi działalność rolniczą".

W rozmowie z PAP prezes ZBP Krzysztof Pietraszkiewicz powiedział, że "w większości będą to raty kapitałowo-odsetkowe, w niektórych będą to raty kapitałowe, oczywiście będą się różniły okresem przesunięcia spłaty: od trzech do sześciu miesięcy". Zauważył, że różnice wynikają z charakteru umów, jakie klienci zawarli z bankami, a "ich zmiana w celu ujednolicenia jest teraz tak utrudniona, że praktycznie niemożliwa do realizacji".

Prezes ZBP zapewnił, że banki ułatwią złożenie wniosku "w sposób maksymalnie uproszczony" - w zakresie dopuszczonym przepisami obecnie obowiązującego prawa. Dodał, że poza odroczeniem spłaty rat nastąpi automatyczne wydłużenie łącznego okresu spłaty kredytu o czas zawieszenia, pod warunkiem przedłużenia okresu obowiązywania zabezpieczenia spłaty kredytu.

"Ułatwienia mają dotyczyć kredytów mieszkaniowych, w tym frankowych, konsumpcyjnych dla klientów indywidualnych, kredytów dla przedsiębiorców i będą polegać m.in. na szybkim rozpatrywaniu wniosków tych klientów, którzy uzasadnią konieczność odroczenia spłaty kredytu ich sytuacją finansową spowodowaną pandemią koronawirusa" - oświadczył prezes.

Pietraszkiewicz zaznaczył, że bardzo istotne jest, by - w imię bezpieczeństwa epidemicznego - komunikować się w możliwie najprostszy i niezagrażający zdrowiu sposób: e-mailem, poprzez system internetowej bankowości, czy call center.

Produkty finansowe
Produkt
Kwota
Okres
miesięcy

"Banki zapewniają, że jeśli nawet dotychczasowe umowy kredytowe nie przewidują takiej formy kontaktu, to jeśli uda się klientowi potwierdzić tożsamość w sposób wymagany przez bank, taka forma komunikacji będzie akceptowana" - stwierdził. "Robimy wszystko, by uniknąć konieczności fizycznego kontaktu klientów z pracownikami w placówkach bankowych" - dodał. (PAP)

Autor: Piotr Gozdowski

pgo/ dym/

Źródło: PAP
powiązane
polecane
najnowsze
popularne
najnowsze
bankier na skróty