W sierpniu do Polski sprowadzono 72 117 samochodów osobowych – o 10 proc. mniej niż w najlepszym od trzech lat lipcu i jednocześnie o blisko 9 proc. więcej niż w sierpniu 2023 r. Biorąc pod uwagę osiem dotychczasowych miesięcy 2024 r., do Polski trafiło ponad 590 tys. używanych osobówek z zagranicy – o 22,9 proc. więcej niż w analogicznym okresie ubiegłego roku.
Golf najpopularniejszy po latach
W sierpniu po raz pierwszy od kilku lat najczęściej do Polski przywożono volkswageny golfy (2021 szt.). Wynik niższy o 10 sprowadzonych egzemplarzy zanotował najpopularniejszy model ostatnich miesięcy – opel astra (2011 szt.), a podium uzupełniło audi a4 (1655 szt.), które jednak zaczyna tracić na popularności.
przewiń, aby zobaczyć całą tabelę
Najczęściej sprowadzane używane auta z zagranicy – sierpień 2024 r. |
|
---|---|
Model |
Liczba sprowadzonych egzemplarzy |
volkswagen golf |
2021 |
opel astra |
2011 |
audi a4 |
1655 |
bmw serii 3 |
1541 |
ford focus |
1380 |
audi a3 |
1160 |
volkswagen passat |
1134 |
nissan qashqai |
1121 |
ford fiesta |
1064 |
opel corsa |
1047 |
Źródło: Instytut Badań Rynku Motoryzacyjnego Samar |
Próg 1 tys. sztuk przekroczony został także w przypadku bmw serii 3, forda focusa, audi a3, volkswagena passata nissana qashqaia, forda fiesty i opla corsy a do czołowej dziesiątki zaczynają pukać niewidziane w niej wcześniej modele jak np. ford kuga i kia sportage.
Komisy pęcznieją
Import używanych aut, który rośnie w ujęciu rocznym nieprzerwanie od czternastu miesięcy, nie idzie w parze z popytem na auta używane. Jak bowiem wynika z danych AAA Auto, w ostatnich miesiącach wyraźnie wzrosła liczba ofert udostępnianych przez polskie komisy. W sierpniu 2024 r. zanotowano blisko 280,5 tys. używanych aut wystawionych na sprzedaż – o 12,7 proc. a nominalnie o 31,5 tys. więcej niż w lipcu. W ujęciu rocznym liczba ofert wzrosła o 40 proc. a nominalnie o ponad 80 tys. pojazdów.
Rosnąca podaż i jednocześnie wyższa niż przed rokiem mediana wieku (13 wobec niespełna 12 lat) i przebiegu (187 tys. km wobec 177 tys. km) sprawiły, że mediana ceny była niższa zarówno względem lipca jak i sierpnia 2023 r. W sierpniu 2024 r. wyniosła ona 29,5 tys. zł, po raz pierwszy od maja 2023 r. spadając poniżej 30 tys. zł.
przewiń, aby zobaczyć całą tabelę
Mediana ceny używanych aut w sierpniu 2024 r. w poszczególnych województwach |
||
---|---|---|
Województwo |
Mediana ceny [w zł] |
Zmiana r/r [w proc.] |
mazowieckie |
36 000 |
-11,1 |
wielkopolskie |
31 900 |
-3,3 |
śląskie |
30 000 |
-16,4 |
małopolskie |
33 000 |
-2,9 |
dolnośląskie |
27 500 |
+1,9 |
łódzkie |
28 900 |
-3,3 |
pomorskie |
31 500 |
-4,5 |
kujawsko-pomorskie |
25 900 |
0,0 |
lubelskie |
26 500 |
+2,3 |
podkarpackie |
28 700 |
-4,0 |
zachodniopomorskie |
26 950 |
+4,1 |
świętokrzyskie |
28 290 |
+2,9 |
lubuskie |
26 900 |
-12,4 |
warmińsko-mazurskie |
24 900 |
-0,4 |
podlaskie |
31 900 |
+8,1 |
opolskie |
28 900 |
-3,7 |
Źródło: Instytut Badań Rynku Motoryzacyjnego Samar |
Spadki zanotowano w większości województw – w szczególności: mazowieckim (36 tys. zł i -11 proc. r/r), śląskim (30 tys. zł i -16,4 proc. r/r) oraz lubuskim (26,9 tys. zł i -12,4 proc. r/r).
W komisach wciąż najczęściej można było spotkać opla astrę, bmw serii 3, audi a4 i volkswagena passata. Jako że dane te obejmują także samochody używane rejestrowane wcześniej w Polsce, sporo ofert sprzedaży dotyczyło także wciąż rzadko sprowadzanej do Polski, ale bardzo popularnej w salonach skody octavii.
Mediana ceny najpopularniejszych modeli wahała się od niespełna 19 tys. zł w przypadku opla astry do 39 tys. zł zanotowanej w ofertach dotyczących sprzedaży bmw serii 5. Co istotne, w przypadku wspomnianego modelu produkowanego przez BMW najwyższa była także mediana przebiegu – 263 tys. zł.