Grupa Żywiec ocenia, że 2014 r. nie będzie łatwy dla branży piwnej w Polsce - poinformował PAP rzecznik prasowy, Sebastian Tołwiński. Spółka przewiduje, że sytuacja na rynku pozostanie bez zmian "z ewentualną tendencją spadkową".
"Dziś jest za wcześnie, żeby przewidzieć sytuację na polskim rynku piwa w 2014 r. Jej rozwój zależy od kilku czynników, w tym sytuacji makroekonomicznej, która negatywnie wpłynęła na nastroje konsumenckie oraz pogody, szczególnie w piwnym sezonie. Choć prognozy makroekonomiczne dla Polski na 2014 r. poprawiają się, dla branży FMCG - w tym piwnej - z pewnością nie będzie to łatwy rok" - poinformował PAP Tołwiński.
W sprawozdaniu do wyników rocznych za 2013 r., zarząd Grupy Żywiec ocenił, że w 2014 r. sytuacja na rynku pozostanie bez zmian z ewentualną tendencją spadkową. Dodano, że koszty produkcji powinny się nieznacznie obniżyć.
Tołwiński poinformował, że nie ma jeszcze ostatecznych danych, jeśli chodzi o sprzedaż branży piwnej w 2013 r. Przypomniał, że prognozy rynkowe mówiły o spadku o 3-4 pkt. proc. po wzroście o prawie 5 pkt. proc. w 2012 r.
W 2013 r. zysk netto Grupy Żywiec spadł do 271,4 mln zł z 310,2 mln zł w 2012 r. Zysk operacyjny skurczył się rdr o 26,3 proc. do 273,3 proc., a przychody zmniejszyły się o 1,8 proc. do 3,5 mld zł. Wolumen sprzedaży piwa spadł w tym czasie do 11,1 mln hektolitrów w porównaniu z 11,6 mln hektolitrów w roku 2012.
Tołwiński nie chciał skomentować, czy w 2014 r. można spodziewać się dalszego pogorszenia wyników Grupy Żywiec.
"(...) będziemy wciąż skupiać się na zwiększaniu efektywności firmy i szybkiemu odpowiadaniu na potrzeby klientów i rynku. Wierzymy, że przygotowane programy marketingowe i sprzedażowe na 2014 r. pozwolą nam na osiągnięcie pożądanych wyników biznesowych" - podał jedynie.
"W 2013 r. Grupa Żywiec niezmiennie koncentrowała się na zwiększaniu swojej efektywności poprzez usprawnianie procesów biznesowych i redukcję kosztów, poprawie obsługi klienta oraz dostosowywaniu oferty do potrzeb konsumenta i wprowadzaniu nowych produktów. Te obszary będą dla nas również istotne w 2014 r." - dodał.
Rzecznik nie skomentował także, jak mniejszy rdr zysk netto spółki za 2013 r. może wpłynąć na rekomendację zarządu odnośnie wysokości dywidendy. Spółka wypłaciła już zaliczkę na poczet dywidendy za rok obrotowy 2013 w kwocie 5 zł za jedną akcję.
Z zysku za 2012 rok akcjonariusze Grupy Żywiec otrzymali 31 zł dywidendy na akcję, w tym 4 zł w formie zaliczki. (PAP)
jow/ ana/