Jubilerska Briju chce otworzyć w tym roku 12-16 nowych sklepów i powiększyć sieć do ok. 45 salonów. Szacuje, że docelowo mogłaby zmieścić na krajowym rynku 100-120 swoich salonów sprzedaży - poinformowali przedstawiciele spółki.
"Chcemy otworzyć w tym roku 12-16 sklepów, tak by na koniec roku sieć liczyła ok. 45 salonów. Część umów mamy już podpisanych, więc otwarcie kilkunastu punktów wydaje się bezpieczne, ale wszystko zależy od lokalizacji" - powiedział prezes spółki Przemysław Piotrowski na poniedziałkowej konferencji prasowej.
W zeszłym roku sieć sprzedaży Briju powiększyła się o 18 sklepów i na koniec roku liczyła 30 punktów. Obecnie działają 33 sklepy.
Prezes szacuje, że na polskim rynku spółka mogłaby zmieścić 100-120 swoich salonów. Przewiduje dalszą konsolidację rynku jubilerskiego.
"W tej chwili poza sieciami jest około 50 proc. rynku. Można szacować, że ten udział spadnie do ok. 30 proc. sprzedaży" - powiedział Piotrowski.
Jego zdaniem można oczekiwać dalszego wzrostu rynku w tym roku.
"Nie ma obaw, by rynek jubilerski miał być spadający. Segment dóbr luksusowych, w tym segment jubilerski, powinien dalej rosnąć. W tym roku spodziewany jest wzrost rynku o 8 proc." - powiedział.
Briju zajmuje się projektowaniem, produkcją, dystrybucją oraz sprzedażą detaliczną wyrobów jubilerskich. Drugim segmentem działalności Briju jest handel hurtowy i obróbka kruszców metali szlachetnych - głównie złota i srebra.
W 2015 roku Briju miało 567,1 mln zł przychodów, co oznacza wzrost o 44,3 proc. Zysk brutto ze sprzedaży wzrósł o 40,1 proc. do 39,9 mln zł, EBITDA wzrosła o 29,8 proc. do 20,8 mln zł, a zysk netto do 17,8 mln zł (wzrost o 41,7 proc. rdr).
W segmencie wyrobów jubilerskich przychody wzrosły o ok. 80 proc. do 26,6 mln zł, a wynik operacyjny był ujemny, na poziomie 1,08 mln zł (wobec 270 tys. zł zysku rok wcześniej).
Spółka tłumaczy, że wynik został obciążony kosztami otwarcia 18 nowych sklepów i kosztami kampanii marketingowej w czwartym kwartale (prawie 2 mln zł). W drugim półroczu tego roku spółka też przewiduje uruchomienie kampanii reklamowej, której koszt może być podobny.
Sprzedaż porównywalna w salonach Briju wzrosła w ubiegłym roku o prawie 39 proc. Spółka nie ujawnia swoich oczekiwań na ten rok, liczy jednak, że sprzedaż LFL wzrośnie.
W segmencie surowców przychody Briju w 2015 roku zwiększyły się o 43 proc. do 540,5 mln zł, a zysk operacyjny wzrósł o prawie 39 proc. do 20,6 mln zł.
Spółka poinformowała, że chce się skupić w tym roku na wzroście efektywności i optymalizacji kosztów. Prezes nie chciał jednak podawać szczegółów. (PAP)
pel/ osz/