

Poprawa wyników ABC Daty w pierwszym kwartale 2018 roku było efektem zwiększenia skali działalności, wyższego zysku brutto oraz wzrostu marży ze sprzedaży w regionie CEE. Prezes Ilona Weiss liczy, że w kolejnych kwartałach spółce uda się utrzymać trend rosnących wyników.
W pierwszym kwartale 2018 roku ABC Data wypracowała 1,05 mld zł skonsolidowanych przychodów ze sprzedaży (wzrost rdr o 5 proc.). Spółka poprawiła o 1,7 mln zł zysk brutto ze sprzedaży, do 60,2 mln zł, zwiększyła zysk EBITDA o 17 proc., do 7,9 mln zł i uzyskała o 60 proc. wyższy zysk netto rdr (2,3 mln zł).
Marża ABC Daty ze sprzedaży wyniosła w pierwszym kwartale 5,8 proc. Przed rokiem marża ta wynosiła 5,9 proc., a średnio w całym 2017 roku sięgnęła 6,1 proc.
"Obecnie koncentrujemy się na utrzymaniu tendencji wzrostowej" - powiedziała prezes Ilona Weiss podczas wtorkowej konferencji prasowej.
Spółka chce się koncentrować na transakcjach wysokomarżowych, zarządzaniu rentownością sprzedaży w tradycyjnym modelu broadline oraz na rozwoju obszaru VAD charakteryzującego się wyższym poziomem marży (8,9 proc. w pierwszym kwartale 2018 roku).
W obszarze VAD ABC Data chce zacieśniać współpracę z obecnymi partnerami, rozwijać portfolio, ofertę edukacyjną i usługową oraz koncentrować się na sprzedaży oprogramowania od kluczowych dostawców i rozwijać obszar software. W obszarze e-commerce spółka zapowiada nowe funkcjonalności w platformach oraz udostępnienie aplikacji mobilnej m-interlink dla pozostałych krajów w regionie CEE. W obszarze cloud spółka chce oferować produkty w regionie CEE oraz poszerzać ofertę usług cloudowych za pośrednictwem nowych dostawców polskich i zagranicznych. ABC Data chce też zwiększać sprzedaż w mobile i poszerzać współpracę z kluczowymi producentami.
W pierwszych trzech miesiącach 2018 roku struktura sprzedaży grupy ABC Daty wyglądała następująco: hardware IT 37 proc., komponenty 20 proc., smartfony 19 proc., hardware sieciowy 8 proc., RTV AGD 3 proc., nowe technologie mobilne 2 proc., a inne 12 proc. Wzrost sprzedaży spółka zanotowała w software (w kategorii inne), nowych technologii mobilnych oraz notebooków (w kategorii hardware IT).
ABC Data wypracowała 41-proc. wzrost przychodów na Słowacji, 26 proc. wzrostu w Rumunii oraz 16 proc. w krajach bałtyckich. Spółka zanotowała też wzrost sprzedaży krajowej w obszarze dystrybucji IT.
W pierwszym kwartale ABC Data zanotowała wysoką dynamikę sprzedaży produktów marki Xiaomi na rynkach bałtyckich i w Rumunii, wzrost sprzedaży w grupie komponentów w większości krajów regionu, a także zrezygnowała z nierentownych linii produktowych lub generujących zbyt niską marżę.
ABC Data jest dostawcą sprzętu i usług IT oraz elektroniki użytkowej i działa bezpośrednio w ośmiu krajach Europy Środkowo-Wschodniej. (PAP Biznes)
pr/ osz/