Strona korzysta z plików cookies w celu realizacji usług i zgodnie z Polityką Plików Cookies. Możesz określić warunki przechowywania lub dostępu do plików cookies w Twojej przeglądarce.

Auta z LPG wyprzedzone przez „elektryki”

Auta z LPG wyprzedzone przez „elektryki”

Shutterstock

Choć jeszcze w połowie 2021 r. Polacy rejestrowali trzy razy więcej nowych aut z LPG niż „elektryków”, to w ostatnich miesiącach auta na prąd wyprzedziły te z instalacjami LPG – wynika z danych Bankier.pl.

O tym, że Polska jest europejskim domem aut z LPG, wiadomo od lat. Zgodnie z szacunkami Głównego Urzędu Statystycznego w 2021 r. w Polsce zarejestrowanych było blisko 3,4 mln aut osobowych zasilanych gazem LPG – o ok. 100 tys. więcej niż trzy lata wcześniej.

Oznacza to, że instalację LPG miał zamontowaną co siódmy (13,9 proc.) samochód osobowy zarejestrowany w tym czasie w Polsce. Jeszcze wyższy udział aut LPG zanotowano w woj. łódzki i lubelskim. W obu przypadkach przekroczył on 19 proc.

Najwięcej aut z LPG w Unii Europejskiej

Wracając do danych ogólnokrajowych, to właśnie w Polsce było zarejestrowanych najwięcej aut zasilanych gazem LPG spośród wszystkich państw należących do Unii Europejskiej. Biorąc pod uwagę całą Europę, więcej było ich jedynie w Turcji (ok. 4,7 mln sztuk).

Inaczej wygląda jednak sytuacja, jeśli weźmiemy pod uwagę wyłącznie nowe samochody. Jeszcze w połowie 2021 r. miesięcznie w bazie Centralnej Ewidencji Pojazdów przybywało blisko trzykrotnie więcej nowych aut zasilanych LPG niż samochodów w pełni elektrycznych. Dla przykładu, w czerwcu 2021 r. polscy klienci indywidualni i firmy rejestrujące na REGON kupiły 1400 nowych aut z instalacją LPG i 500 aut w pełni elektrycznych.

Bankier.pl

Bankier.pl

W całym 2021 r. w Polsce zarejestrowano ok. 13,5 tys. nowych aut zasilanych LPG i ok. 7 tys. aut w pełni elektrycznych.

Różnice zaczęły zacierać się w drugiej połowie 2021 r. W listopadzie 2021 r. na polskich drogach przybyło 1,1 tys. nowych aut z instalacją LPG i jednocześnie nieco ponad 900 „elektryków”.

Wrześniowy przełom

Przełom nastąpił jednak w maju 2022 r., gdy po raz pierwszy w historii do bazy CEP wprowadzono więcej nowych aut zasilanych prądem (780) niż samochodów napędzanych gazem LPG (700). Wówczas w Polsce zarejestrowano także 885 hybryd typu plug-in.

Bankier.pl

Bankier.pl

W kolejnych trzech miesiącach górą ponownie były auta z LPG, jednak sytuacja zmieniła się diametralnie we wrześniu 2022 r. Wówczas Polacy zarejestrowali 1414 „elektryków” i 900 aut na gaz. Od tej pory auta w pełni elektryczne są w salonach wybierane częściej od samochodów napędzanych gazem.


Choć w całym 2022 r. w Polsce przybyło więcej nowych aut z instalacją LPG – 12,2 tys. szt. przy 11,3 tys. „elektryków”, to drugie półrocze należało do aut na prąd. Od lipca do końca grudnia 2022 r. w Polsce zarejestrowano blisko 6,5 tys. „elektryków” i 5,8 tys. aut na LPG.

Pierwsze dwa miesiące 2023 r. to kontynuacja tego trendu. Jak wynika z danych Polskiego Związku Przemysłu Motoryzacyjnego, w styczniu i lutym Polacy zarejestrowali 2,2 tys. aut w pełni elektrycznych i 1,9 tys. samochodów zasilanych gazem LPG.

Do wyboru kilkanaście modeli z LPG

W polskich salonach samochodowych wciąż można wybierać spośród kilkunastu modeli zasilanych gazem. Żaden z oferowanych nad Wisłą modeli nie jest jednak wyceniany na mniej niż 60 tys. zł. Najmniej trzeba zapłacić za fiata pandę (62,6 tys. zł). Po trzy modele z instalacją LPG oferuje Dacia (duster, sandero i jogger) oraz KIA (rio, picanto i stonic), dwa modele można znaleźć w salonach Renault (clio i captur) a po jednym oferuje Hyundai (i10) oraz Skoda (fabia). Auta na gaz LPG można znaleźć także u dealerów marki SsangYong.

Tematy
Komentarze
Auta z LPG wyprzedzone przez „elektryki”
Marcin Kaźmierczak
Podziel się