Rynki

Twoje finanse

Biznes

Forum

Sprzedaż nowych aut wykopuje się z dołka. Te modele Polacy wybierają najczęściej

Marcin Kaźmierczak

W pierwszym półroczu 2023 r. w Polsce zarejestrowano 238 672 nowe samochody osobowe. Choć to wynik o 12,4 proc. wyższy niż w analogicznym okresie 2022 r., to jednak dwucyfrowy wzrost wynika przede wszystkim z efektu niskiej bazy. Branża wciąż znajduje się znacznie poniżej poziomu notowanego przed wybuchem pandemii COVID-19.

reklama

Więcej aut na polskich drogach przybyło także choćby w pierwszym półroczu 2021 r. (243,1 tys. sztuk). Przed wspomnianym wybuchem pandemii liczba rejestracji osobówek w ciągu pierwszych sześciu miesięcy przekraczała 270 tys. pojazdów.

W samym czerwcu 2023 r. w bazie Centralnej Ewidencji Pojazdów przybyło 41 581 nowych aut osobowych – o 7,8 proc. więcej niż w maju oraz o 5 proc. więcej niż w czerwcu 2022 r. Czerwiec był drugim najlepszym miesiącem pod tym względem od czerwca 2021 r. Więcej nowych aut osobowych zarejestrowano jedynie w marcu 2023 r. (blisko 49,5 tys. sztuk).

Auta spalinowe w zasięgu hybryd i „elektryków”

W I połowie 2023 r. nastąpiła inna ważna zmiana w preferencjach Polaków kupujących auta w salonach samochodowych. Po raz pierwszy w historii udział w sprzedaży aut z napędami alternatywnymi (45,4 proc.) tak mocno zbliżył się do wyników notowanych przez samochody benzynowe i te z silnikami Diesla.

Udział aut z napędami alternatywnymi wzrósł w ciągu roku o 3,6 pp., z kolei udział aut benzynowych spadł o 3,1 pp. a diesli o 0,5 pp. do poziomu 10 proc.

Biorąc pod uwagę konkretne napędy, najmocniej – o 77,1 proc. – wzrosła sprzedaż aut w pełni elektrycznych. W ciągu pierwszych sześciu miesięcy 2023 r. w Polsce zarejestrowano 8,5 tys. takich pojazdów, co przełożyło się na 3,6 proc. udziałów w rynku (+1,3 pp. r/r).

Wśród aut z napędami alternatywnymi najpopularniejsze były hybrydy: MHEV (44,5 tys. sztuk) oraz HEV (42,3 tys. sztuk).

Produkty finansowe
Produkt
Kwota
Okres
miesięcy

Firmy napędzają sprzedaż

Zdecydowanie lepszy od ubiegłorocznego wynik to przede wszystkim efekt częstszych rejestracji przez firmy rejestrujące na REGON. W ciągu pierwszych sześciu miesięcy 2023 r. po ich stronie zapisano 172 683 nowe auta (+15,6 proc. r/r). Klienci indywidualni w tym czasie wprowadzili do bazy CEP 65 989 nowych osobówek (+4,7 proc. r/r).

Rejestracje nowych aut na firmy – czerwiec 2023 r.

przewiń, aby zobaczyć całą tabelę
Lp. Model Maj 2023 r. Czerwiec 2023 r. Zmiana m/m [w proc.]
1. toyota corolla 1583 1523 -3,8
2. skoda octavia 1388 1393 +0,4
3. toyota yaris 523 831 +58,9
4. kia sportage 817 757 -7,3
5. kia ceed 631 655 +3,8
6. hyundai i30 549 554 +0,9
7. cupra formentor 472 522 +10,6
8. toyota rav4 468 514 +9,8
9. hyundai tucson 613 497 -18,9
10. volkswagen t-roc 450 495 +10,0
11. skoda superb 452 465 +2,9
12. dacia duster 406 405 -0,2
13. nissan qashqai 263 391 +48,7
14. volkswagen tiguan 366 386 +5,5
15. skoda fabia 442 385 -12,9
16. volskwagen passat 450 379 -15,8
17. skoda scala 267 361 +35,2
18. renault arkana 232 355 +53,0
19. toyota camry 178 340 +91,0
20. bmw x5 277 334 +20,6
1-20. 10 827 11 542 +6,6
Pozostałe 18 037 19 208 +6,5
Suma 28 864 30 750 +6,5

Źródło: Polski Związek Przemysłu Motoryzacyjnego

Firmy w dalszym ciągu niezmiennie stawiają na trzy modele: toyotę corollę, skodę octavię oraz toyotę yaris. Były one zarówno najpopularniejszymi nowymi autami osobowymi czerwca, jak i pierwszego półrocza 2023 r.

Corolli nie przeszkodził zarówno czerwcowy spadek liczby rejestracji w ujęciu miesięcznym (-3,8 proc. r/r) jak i niższa o 1,5 proc. liczba rejestracji w I połowie 2023 r. względem analogicznego okresu 2022 r.

Kia sportage utrzymała tron

Wśród polskich klientów indywidualnych w pierwszym półroczu 2023 r. największą popularnością cieszyły się dwie toyoty: model yaris cross (3546 szt.) oraz klasyczny yaris (2856 szt.). Podium zamknęła kia sportage (2608 szt.), która była najpopularniejszym modelem w dwóch ostatnich miesiącach: maju i czerwcu. Tym samym kia sportage zepchnęła z podium dacię duster (2476 szt.).

Rejestracje nowych aut na klientów indywidualnych – czerwiec 2023 r.

przewiń, aby zobaczyć całą tabelę
Lp. Model Maj 2023 r. Czerwiec 2023 r. Zmiana m/m [w proc.]
1. kia sportage 443 565 +27,5
2. toyota yaris 408 510 +25,0
3. hyundai tucson 368 396 +7,6
4. dacia duster 326 358 +9,8
5. volkswagen t-roc 347 348 +0,3
6. toyota yaris cross 196 340 +73,5
7. toyota corolla 250 317 +26,8
8. skoda kamiq 155 270 +74,2
9. skoda karoq 239 247 +3,3
10. toyota rav4 164 245 +49,4
11. renault captur 160 212 +32,5
12. cupra formentor 179 208 +16,2
13. skoda octavia 231 198 -14,3
14. kia xceed 141 196 +39,0
15. mazda cx-5 41 168 +309,8
15. volkswagen tiguan 127 168 +32,3
15. dacia sandero 188 168 -10,6
18. skoda fabia 170 164 -3,5
19. skoda scala 69 155 +124,6
20. toyota aygo x 116 153 +31,9
1-20. 4318 5386 +24,7
Pozostałe 5393 5445 +1,0
Suma 9711 10 831 +11,5

Źródło: Polski Związek Przemysłu Motoryzacyjnego

W czołowej dziesiątce znalazł się jeszcze hyundai tucson, volkswagen t-roc, toyota c-hr, skoda kamiq, dacia sandero oraz toyota corolla.

W samym czerwcu na podium znalazła się wspomniana już kia sportage (565 szt.) oraz toyota yaris (510 szt.) i hyundai tucson (396 szt.).

Źródło: Bankier.pl
powiązane
polecane
najnowsze
popularne
najnowsze
bankier na skróty