»

Polscy inżynierowie w światowej czołówce

2019-10-18 11:24
publikacja
2019-10-18 11:24

Podróże samolotem po świecie stały się powszechne i dostępne dzięki niskiej cenie biletów. Dzieje się tak za sprawą rosnącej efektywności maszyn, którymi latamy, będącej wynikiem zastosowania coraz to nowszych technologii.

Polscy inżynierowie w światowej czołówce
Polscy inżynierowie w światowej czołówce

Polscy inżynierowie postanowili odpowiedzieć na rosnące zapotrzebowanie rynku na małe samoloty cywilne typu Cessna, podejmując się zaprojektowania innowacyjnej turbiny wysokiego ciśnienia. Turbina to istotny element całego napędu, a jednocześnie najbardziej wymagający ze względu na panujące tu ekstremalne temperatury oraz wysokie obroty. General Electric Company Polska w ramach Programu Operacyjnego Inteligentny Rozwój realizuje projekt współfinansowany ze środków unijnych, a Instytut Lotnictwa jest zaangażowany w jego realizację. Obecnie trwają prace badawcze zmierzające do walidacji pierwszych prototypów.

— Nasz projekt dotyczy rozwoju technologii chłodzenia sekcji gorącej maszyn wirnikowych. Rozwijana w jego ramach metodologia projektowania, jak również technologia wykonywania systemów otworów o złożonych kształtach długofalowo będzie służyć jako ogólny zbiór zasad dotyczących projektowania nowoczesnych turbin. Należy wspomnieć, że tego rodzaju wiedza objęta jest licencją kontroli eksportu i ściśle strzeżona przez państwa je posiadające. Jej zdobycie stanowi przełom, Polska dołączyła do grona państw dysponujących unikalną technologią — mówi Paweł Woźniak, kierownik zespołu w GE Company Polska Sp. z o.o.

Od roku 2016 zespół projektowy przeszedł już długą drogę. Początkowo opracowano wstępne koncepcje, które optymalizowano przy wykorzystaniu zaawansowanego oprogramowania inżynierskiego, a następnie weryfikowano teoretyczne wyniki realizując testy komponentowe na prototypowych elementach. Badania te realizowane były w jednym z laboratoriów Instytutu Lotnictwa, które swym wyposażeniem i możliwościami badawczymi dorównuje wiodącym jednostkom badawczym na świecie.

— W celu walidacji temperatur łopatek i kierownic turbiny zastosowano pomiar metodą podczerwieni, polegający na wprowadzeniu sondy optycznej wewnątrz turbiny, w ścieżkę gorących spalin, celem obserwacji komponentów w trakcie ich pracy. Chciałbym zaznaczyć, że mówimy tu o badaniach prowadzonych w środowisku, gdzie temperatura sięga 1,4 tys. stopni Celsjusza, a prędkość wirnika wynosi 45 tys. obrotów na minutę. Umiejętność wykonania takich pomiarów to najwyższy poziom światowej techniki. Dzięki ogromnej pracy przygotowawczej badania eksperymentalne udało się przeprowadzić bez większych problemów, a zebrane dane są kluczowe dla weryfikacji produktu i rozwijanej metodologii — mówi Lech Parylak, koordynator testów w zespole.

Zespół przygotowuje się obecnie do kolejnych badań w środowiskach silnikowych. Trwają także badania nad rozwojem technologii elektrodrążenia otworów chłodzących w komponentach ścieżki gazów. W rezultacie opracowana zostanie autorska metodologia produkcyjna, pozwalająca na uruchomienie produkcji tych elementów w kraju.

— Po zakończeniu projektu General Electric Company Polska dysponować będzie pełnym know-how dotyczącym zasad projektowania i produkowania innowacyjnej turbiny. Daje to pełną autonomię i kompleksowość w zakresie konstruowania tego rodzaju maszyn. Dodatkowo, nasze Biuro zyska, a właściwie to już zyskało bardzo wiele w oczach kolegów zza oceanu, gdzie mieści się główna siedziba General Electric. Otwiera to nowe perspektywy na przyszłość, zdobyte kompetencje techniczne zaowocowały zaufaniem i renomą, która jest podstawą do uzyskiwania nowych zamówień — mówi Paweł Buczek, kierownik sekcji w GE Company Polska.

Źródło:Materiał partnera
Tematy
Wyjątkowa Wyprzedaż Forda. Hybrydowe SUVy już od 88 900 zł.
Wyjątkowa Wyprzedaż Forda. Hybrydowe SUVy już od 88 900 zł.

Polecane

Najnowsze

Popularne

Ważne linki