REKLAMA
TYLKO U NAS

Platformy cyfrowe zdobędą 6,1 mln klientów do końca roku

2009-01-09 06:00
publikacja
2009-01-09 06:00
Platformy satelitarne mogą liczyć w tym roku na 1,4 mln nowych abonentów – wynika z analizy GP.

Blisko 1,7 mln nowych klientów pozyskali w 2008 roku trzej operatorzy satelitarni Cyfrowy Polsat, platforma n i Cyfra+. W tym roku można się spodziewać, że – mimo kryzysu – do platform dołączy co najmniej 1,4 mln klientów – wynika z analizy GP na podstawie rozmów z przedstawicielami branży.

Tak świetny wynik to efekt poprawiającej się oferty platform (coraz więcej kanałów w HD), konkurencji cenowej, ale i zmiany mentalności widzów. Najnowocześniejsze dekodery i telewizja HD przestały być nowinką techniczną, a stały się powszechnie pożądanym sprzętem. – Polacy pokochali telewizję cyfrową. Klientów było tak dużo, że niektórym operatorom brakowało sprzętu – podkreśla Janusz Sulisz, wydawca branżowego serwisu SATKurier.pl

Odczuła to platforma n, która wchodząc w 2006 roku na rynek, wprowadziła dwa rodzaje dekoderów: biały i bardziej zaawansowany czarny (recorder posiada twardy dysk i funkcję nagrywania programu).

– Był moment, że zabrakło nam czarnych recorderów. Przewidywaliśmy, że będą cieszyły się większym zainteresowaniem, ale nie aż takim. W 2007 roku udział czarnych dekoderów w sprzedaży wyniósł ok. 22 proc., w ubiegłym przekroczył 60 proc. – dodaje Maciej Sojka, prezes ITI Neovision, właściciel platformy n.

Najwięcej klientów pozyskał Cyfrowy Polsat – przybyło blisko 700 tys. abonentów, jest ich niemal 2,8 mln. Około 400 tys. – do 1,38 mln – przybyło klientów Cyfry+. 320 tys. pozyskała platforma n, zwiększając liczbę abonentów o 83 proc. do 500 tys. Ale nie tylko oferta abonamentowa cieszyła się powodzeniem. Rynek bardzo rozruszała oferta bezabonamentowa. Platforma n wprowadziła pod koniec 2008 roku usługę Telewizja na kartę (wykup dostępu do programów na takich samych zasadach jak karty prepaid w telefonii komórkowej), po którą sięgnęło 92 tys. osób. Cyfrowy Polsat ma około 300 tys. klientów posiadających dekoder operatora z dostępem do bezpłatnych kanałów, którzy w dowolnym momencie mogą skorzystać z usługi płatnej.

– Myślę, że Telewizja na kartę pozyska w tym roku 300 – 400 tys. klientów. Baza abonencka platform poszerzy się co najmniej o kolejny milion klientów – uważa Janusz Sulisz.

Sami operatorzy są powściągliwi w prognozach. – Ubiegły rok był lepszy niż oczekiwano, dlatego ten też może nas pozytywnie zaskoczyć. Jedno jest pewne: potencjał rynku jest wciąż ogromny, bo blisko połowa gospodarstw domowych korzysta tylko z skromnej oferty telewizji analogowej – mówi Maciej Sojka, szef platformy n.

– Wierzymy, że polski rynek ma jeszcze duży potencjał wzrostu – mówi Jean-Noel Tronc, Przewodniczący Rady Nadzorczej spółki Canal+ Cyfrowy.

– W naszej opinii polski rynek płatnej telewizji ma jeszcze potencjał wzrostu, ale wyniki kolejnych lat należy oceniać w odniesieniu do otoczenia rynkowego z okresu, w którym zostaną osiągnięte, a nie do lat przeszłych – dodaje Dominik Libicki, prezes Cyfrowego Polsatu. Z oferty platform korzysta dziś 4,7 mln abonentów, o około 200 tys. więcej niż z oferty operatorów kablowych.

Gazeta Prawna 9.01.2009 (6) – forsal.pl - str. A-8

Michał Fura
Źródło:
Tematy
Najtańsze konta firmowe z premią za korzystanie
Najtańsze konta firmowe z premią za korzystanie

Komentarze (0)

dodaj komentarz

Powiązane: Telewizja

Polecane

Najnowsze

Popularne

Ważne linki