Grupa PKP Cargo prowadzi rozmowy w sprawie pozyskania nowych partnerów w Serbii, Rumunii i na Ukrainie. Chce też wejść do Niemiec przez Czechy - poinformował dziennikarzy w Karsznicach prezes PKP Cargo Dariusz Seliga.


"Jesteśmy na etapie prowadzenia rozmów (...) Serbia, Rumunia, Ukraina i Niemcy poprzez wejście z Czech, są w dużym obszarze naszych zainteresowań. Firma będzie musiała szukać poza krajem, poza węglem, nowych rynków i nowych partnerów" - powiedział prezes.
Dodał, że nie wszystkie działania muszą być prowadzone jako PKP Cargo. Grupa szuka też partnerów, którzy już na tych rynkach działają i je znają. PKP Cargo chce wejść z kapitałem, udziałami i taborem kolejowym.
"Nie chcę, żebyśmy byli tylko państwem tranzytowym przez które cała Europa będzie przejeżdżać ze swoimi towarami" - powiedział Seliga.
Poinformował, że dostrzegalne są symptomy wychładzania gospodarki, co powoduje prawdopodobną presję na parametry masy towarowej i pracy przewozowej w 2023 roku.
"Dostrzegamy też symptomy wychładzania się gospodarki. Znaczące wzrosty wolumenów uważamy za mało prawdopodobne. Jednocześnie, polska gospodarka wykazuje znaczną odporność na szok zarówno popytu, jak i podaży, dzięki czemu istnieje szansa na poprawę wyników w kolejnych okresach" - powiedział prezes.
Dodał, że drugi półrocze z doświadczeń grupy jest zawsze lepsze, bo jest związane z celami energetycznymi i jest przez to bardziej intensywne.
"Idą duże inwestycje w kruszywach, ale mam też nadzieję, że bardziej w węgiel zabezpieczy się energetyka, czyli ciepłownie" - powiedział.
Grupa PKP Cargo wypracowała w I półroczu 2023 r. przychody na poziomie 2 899,5 mln zł, czyli o 18,3 proc. więcej rok do roku. Zysk netto wyniósł 109,7 mln zł wobec 42,4 mln zł straty w analogicznym okresie rok temu. Wynik EBITDA wzrósł o 64,5 proc. rdr do 611,2 mln zł. EBIT wyniósł 221,5 mln zł wobec 6,1 mln zł rok wcześniej.
Grupa PKP Cargo rozpoczęła w 2022 roku budowę terminala w Karsznicach kosztem ok. 130 mln zł.
"Ten terminal jest wyjściem naprzeciw tego, co będzie się działo w przyszłości" - podkreślił w poniedziałek prezes.
Terminal jest położony bezpośrednio na trasie S8 łączącej go z europejską siecią autostrad. Powierzchnia inwestycji to 13 ha, a docelowa zdolność przeładunkowa 500 tys. jednostek multimodalnych rocznie.(PAP Biznes)
gaw/ epo/ ana/























































