REKLAMA
TYLKO U NAS

Orlen ma problem na Litwie. Zwalnia pracowników rafinerii

2014-05-05 13:07
publikacja
2014-05-05 13:07

Rafineria Orlen Lietuva rozpoczęła proces zwalniania pracowników - poinformował w poniedziałek w Wilnie prezes litewskiej rafinerii Ireneusz Fąfara. Powodem zwolnień są pogarszające się wyniki finansowe firmy.

Zwolnionych zostanie 135 pracowników - powiedział Fąfara. Nie wykluczył, że zwolnionych jeszcze w tym roku może być więcej.

W 2014 r. Orlen Lietuva, spółka z grupy kapitałowej PKN Orlen, w której płocki koncern ma 100 proc. udziałów, zanotowała stratę netto w wysokości 94,3 mln USD.

W ostatnim czasie, ze względu na pogorszenie sytuacji makroekonomicznej, przerób w rafinerii ograniczony został do minimum, czyli do 60 proc. mocy produkcyjnych. W ostatnich latach w Orlen Lietuva podjęto szereg działań optymalizacyjnych, obejmujących poprawę efektywności produkcyjnej i sprzedaży, a także koszty i zatrudnienie, które miały na celu poprawę wyników firmy. W 2009 roku w rafinerii pracowało m.in. prawie 3 tys. pracowników, a w ubiegłym roku - nieco ponad 2 tys.

Jak wskazuje prezes Fąfara, potencjał wewnętrznych rozwiązań optymalizacyjnych jest już na wyczerpaniu. Dlatego z punktu widzenia Orlenu konieczne jest pilne podjęcie zarówno przez litewskie władze, jak i przez inne państwowe podmioty kooperujące z Orlen Lietuva takich decyzji, które umożliwią utrzymanie działalności rafinerii w Możejkach.

W ocenie Orlen Lietuva jedną z problemowych kwestii są wysokie stawki za transport kolejowy produktów Orlen Lietuva. Jak wskazuje Fąfara, są one o około 30 proc. wyższe niż te, które są stosowane przez koleje litewskie wobec konkurentów Orlen Lietuva z Białorusi.

Dalszy rozwój spółki Kolei Litewskich kosztem Orlen Lietuva jest niemożliwy - powiedział Fąfara, wyrażając nadzieję na osiągnięcie porozumienia w obliczu skomplikowanej sytuacji.

Na kupno litewskiej spółki - wtedy Mażeikiu Nafta, obecnie Orlen Lietuva - oraz na prowadzone tam od 2006 r. inwestycje, PKN Orlen wydał blisko 4 mld USD. Jak podkreśla płocki koncern, od czasu przejęcia litewskiej rafinerii nigdy nie zdecydowano o wypłacie dywidendy z zysku Orlen Lietuva, kierując wszystkie środki finansowe na rozwój litewskiej spółki.

Z Wilna Aleksandra Akińczo (PAP)

aki/ pad/

Źródło:PAP
Tematy
Najtańsze konta firmowe z premią za korzystanie
Najtańsze konta firmowe z premią za korzystanie

Komentarze (10)

dodaj komentarz
~glon
Odsprzedal bym rafinerie ruskim, lub zamnal i co sie da przeniol urzadzenia do Polski by nie zostawiac konkurencji zakladu. 3000 litwinow na zasilek na ganrnuszek rzadu i kolei.
~gimbaza
maksymalnie upraszczajac oczywiscie, idac za danymi z: http://www.orlen.pl/PL/RelacjeInwestorskie/InformacjeFinansowe/Strony/default.aspx

widac, ze spolka sprzedala (zakladajac niezmienna cene 5zł za litr) jakies 4 823 800 000,00
litrow , co dalo przychod 24 119 000 000,00. Owa wspomniana strata 94 mil USD - jakies 300
maksymalnie upraszczajac oczywiscie, idac za danymi z: http://www.orlen.pl/PL/RelacjeInwestorskie/InformacjeFinansowe/Strony/default.aspx

widac, ze spolka sprzedala (zakladajac niezmienna cene 5zł za litr) jakies 4 823 800 000,00
litrow , co dalo przychod 24 119 000 000,00. Owa wspomniana strata 94 mil USD - jakies 300 000 000 pln - to juz jest 6 groszy na litrze ! Czy to nie podchodzi jakos pod marze stacji ? to chyba nie jest mala roznica ?
~Kartezjusz
przecież to Wodz Jaroslaw ze swym bratem wpadli na ten "genialny" pomysl aby kupic ta rafinerie na przekor Rosjanom tak jakby ta rafineria przerabiala rope nigeryjska, teraz placa frycowe litewskim kolejom a Litwini smieja się z naiwnych Polaczkow, a na koniec i tak trafi ta rafineria do Rosnieftu i w tedy koleje litewskie przecież to Wodz Jaroslaw ze swym bratem wpadli na ten "genialny" pomysl aby kupic ta rafinerie na przekor Rosjanom tak jakby ta rafineria przerabiala rope nigeryjska, teraz placa frycowe litewskim kolejom a Litwini smieja się z naiwnych Polaczkow, a na koniec i tak trafi ta rafineria do Rosnieftu i w tedy koleje litewskie natychmiast (ale to przypadek naturalnie ) przedstawia nowe taryfy które obniza ceny transportu o 30-40%

ale jak się jest leszczem z PISu to się nim pozostaje na zawsze
~Ja
Jezeli litwini tak drogo kroja za kolej to w czym problem ,zeby opylic rafinerje jeszcze za przyzwoite pieniadze ,a jak pojawia sie kupcy zza miedzy to litwini dopiero beda robic w gacie,
~SA
Gdyby ruscy kupili wtedy Możejki to dziś nie byłoby rafinerii w Płocku.
~menel
Zamknąć Możejki aby uniknąć dalszych strat. Ewentualnie poprosić Putina, aby zrobił na Litwie porządek. Jak można płacić za transport 30% więcej niż inni?
~waldi
Widocznie Białorusini mają stare, dobre kontrakty, stad cena niższa.
W Polsce nalezy szukac winnych i ich ukarać przykładnie!
Ktoś kazał Orlenowi kupic i remontować Możejki.
Nie ma winnych Polaków? Ruscy agenci winni? Jeszcze zyja? Dlaczego?
~stan odpowiada ~waldi
Nie jest żadną tajemnicą kto kazał Orlenowi kupić te Możejki, "najlepszy" wg jarka prezydent w historii RP czyli jego brat.
~cbś
4miliardów złotych naszych rodaków.
i zmienić nazwe kraju na bananowa dupokracja.
~jaro
Podziękować agentom z Odessy za zmuszenie PKN-u do kupna tej rafinerii.

Powiązane: Kolej

Polecane

Najnowsze

Popularne

Ważne linki