REKLAMA

Orlen chce być regionalnym liderem wdrażania technologii wodoru nisko- i zeroemisyjnego

2023-03-17 19:14
publikacja
2023-03-17 19:14

PKN Orlen chce być regionalnym liderem we wdrażaniu technologii wodoru nisko- i zeroemisyjnego. Do 2030 roku Orlen chce udostępnić łącznie ponad 100 stacji tankowania wodoru dla transportu drogowego i kolejowego - poinformował członek zarządu spółki ds. operacyjnych, Józef Węgrecki.

Orlen chce być regionalnym liderem wdrażania technologii wodoru nisko- i zeroemisyjnego
Orlen chce być regionalnym liderem wdrażania technologii wodoru nisko- i zeroemisyjnego
fot. Attila Husejnow / / ZUMA Press

Rozwój infrastruktury związanej z wodorem jest elementem strategii wodorowej Grupy Orlen i jednocześnie ważnym elementem zaktualizowanej strategii ORLEN2030. Na rozwój wodoru Orlen planuje przeznaczyć prawie 7,5 mld zł.

"W Europie Centralnej, zgodnie ze strategią wodorową Grupy Orlen, do 2030 roku udostępnionych zostanie łącznie ponad 100 stacji tankowania wodoru dla transportu drogowego czy kolejowego. Będziemy produkować odnawialny wodór ze zdywersyfikowanych źródeł w postaci elektrolizerów. Przygotowaliśmy też własny projekt pod nazwą „Hydrogen Eagle”, który pozwoli na zbudowanie w Polsce kompleksowej infrastruktury do wytwarzania i dystrybucji nisko- i zeroemisyjnego wodoru" - powiedział Józef Węgrecki, członek zarządu ds. operacyjnych PKN Orlen, podczas piątkowej konferencji prasowej z okazji uruchomienia Akademii Wodorowej.

Stacje tankowania wodoru do 2030 roku powstaną w Polsce (57), Czechach (28) i na Słowacji (26).

W czerwcu 2022 roku PKN Orlen uruchomił w Krakowie pierwszą w Polsce ogólnodostępną mobilną stację tankowania wodoru. Kolejne powstaną jeszcze w tym roku na stacjach w Poznaniu i Katowicach, a w Bielsku-Białej, Gorzowie Wielkopolskim, Wałbrzychu, Krakowie, Pile i Warszawie do połowy 2025 r. W marcu 2023 r. Orlen uruchomił też pierwszą stację tankowania wodorem dla samochodów osobowych, ciężarowych i autobusów w czeskiej Pradze.

"Paliwo wodorowe ma szansę upowszechnić się przede wszystkim w transporcie ciężkim, w którym duży zasięg i ładowność mają szczególne znaczenie. Podstawową przewagą pojazdów zasilanych wodorem nad wykorzystywanymi obecnie pojazdami elektrycznymi na baterie jest ich duży zasięg (do 700 km) oraz znacznie krótszy czas tankowania. Jednak wodór może być wykorzystywany nie tylko w transporcie, ale też w przemyśle, energetyce lub sektorze komunalnym" - powiedział Węgrecki.

PKN Orlen uruchomił pierwszy w Polsce program edukacyjny dotyczący wodoru, skierowany do studentów i absolwentów uczelni wyższych. Do udziału w Akademii Wodorowej zostało zaproszonych 30 uczestników, którzy będą zdobywać wiedzę i praktyczne umiejętności w dziedzinie produkcji wodoru i jego wykorzystania m.in. jako paliwa transportowego. Głównym celem Akademii jest szkolenie i rozwój kadr wyspecjalizowanych w technologiach wodorowych oraz ich praktycznym wykorzystaniu w biznesie.

Akademia Wodorowa to inicjatywa, która powstała w ramach Mazowieckiej Doliny Wodorowej - programu, który ma pomóc w realizacji projektów badawczo-rozwojowych dotyczących wodoru, kształcenie wyspecjalizowanych kadr i działań wspierających procesy regulacyjne. Organizatorem Akademii Wodorowej jest PKN Orlen, a partnerami są m.in. przedstawiciele przemysłu motoryzacyjnego, tacy jak Toyota, czy kolejowego – PESA Bydgoszcz oraz uczelnie wyższe: Politechnika Łódzka, Politechnika Warszawska, Politechnika Gdańska i Centrum Badawcze PAN – Konwersja Energii i Źródła Odnawialne. (PAP Biznes)

pr/ asa/

Źródło:PAP Biznes
Tematy
Tanie konto firmowe bez ograniczeń czasowych

Tanie konto firmowe bez ograniczeń czasowych

Komentarze (4)

dodaj komentarz
luckyrich
Państwowe instytucje i spółki dają możliwości wypływu kasy – Za pieniądze tych spółek załatwia się polityczne interesy rządzących. ciepłe posadki i wysokie zarobki dla rodziny i kolesi, odprawy, nagrody, ustawiane przetargi, sponsorowanie, fundacje, dotacje itp. Poza tym marnotrawstwo i rozrzutność...Dlatego takie spółki są wysoce Państwowe instytucje i spółki dają możliwości wypływu kasy – Za pieniądze tych spółek załatwia się polityczne interesy rządzących. ciepłe posadki i wysokie zarobki dla rodziny i kolesi, odprawy, nagrody, ustawiane przetargi, sponsorowanie, fundacje, dotacje itp. Poza tym marnotrawstwo i rozrzutność...Dlatego takie spółki są wysoce ryzykowne i mało dochodowe. Słyszeliście o ksiazce pt. Jak stworzyc system transakcyjny do inwetsowania na gieldzie? Opisany w niej system uchronił nieraz przed spadkami
waldek1944
czyli co? obywatele ponownie zrealizują pomysły zarządu? ponownie ceny paliw w gorę!!
kaczdzonjar
Omajtek na tym zdjęciu przypomina mi brzydkiego zielonego goblina

Powiązane

Polecane

Najnowsze

Popularne

Ważne linki