Raport specjalny poświęcony Gadu-Gadu podzielony został na trzy zasadnicze części. Pierwsza z nich dotyczy rynku reklamy internetowej w Polsce – zawiera podstawowe dane dotyczące obecnej struktury i rozwoju tego sektora oraz opis jego potencjału reklamowego. W części drugiej omówione zostały trendy w Internecie i branży reklamy internetowej. Trzecią i najważniejszą częścią raportu jest próba nakreślenia kompleksowego obrazu spółki Gadu-gadu, a w szczególności: działalności firmy, oferowanym przez nią produktom oraz pozycji zajmowanej na rynku, a także mocnym i słabym stronom planowanych i podejmowanych przez nią przedsięwzięć. Specjalne wydanie Ad.Media Raportu ma poszerzyć wiedzę inwestorów, szczególnie tych dotychczas niezwiązanych z rynkiem, na którym działa emitent.
W trzecim kwartale 2006 za pomocą Internetu można było dotrzeć do blisko 11,4 milionów osób do 37,8 % populacji. Internet stał się bardzo atrakcyjnym miejscem dla reklamodawców. Według szacunków CR Media Consulting w roku 2006 wartość rynku wyniosła 218 mln PLN, czyli o 47% więcej niż w roku 2005. Prognozy na rok 2007 zakładają wzrost wartości rynku o kolejne 33% do poziomu 290 mln PLN. Powyższe estymacje wartości rynku są kwotami netto i nie obejmują barterów ani działań reklamowych w wyszukiwarkach internetowych. Oznacza to, że rzeczywista wartość rynku jest jeszcze większa.
Seria przemian zachodzących w ostatnim czasie na rynkach telekomunikacyjnym i mediowym pozwala na zaobserwowanie wyraźnego trendu zmierzającego do zatarcia się granic pomiędzy oboma sektorami. W przypadku telekomunikacji, dzięki stopniowej liberalizacji prawa następuje coraz szybszy rozwój infrastruktury i w ślad za tym rosnąca popularność nowych technologii, które przenikają do wszystkich dziedzin życia osobistego i społecznego. Rozwój usług opartych na Internecie powoduje zmianę modelu korzystania z usług telekomunikacyjnych. Poza tradycyjną komunikacją zaczynają one pełnić również rolę marketingową, informacyjną a nawet rozrywkową. Do tego dochodzi również zmiana samego pojęcia komunikacji, której celem przestaje być tylko przekazywanie informacji, a zaczyna być możliwości autoekspresji i budowy więzów społecznych oraz poczucia przynależności grupowej. Powoduje to efekt w postaci wytwarzania wartościowego dla użytkowników kontentu, wokół którego tworzą się setki społeczności zrzeszające osoby o podobnych gustach i światopoglądach. Dowodem na to jest stale rosnąca popularność internetowych serwisów z tak zwanego nurtu Web 2.0. Coraz większa mobilność usług telekomunikacyjnych, a także wzrost konkurencyjności rynku związany z powstawaniem tak zwanych operatorów wirtualnych (MVNO) powoduje, że o przewadze konkurencyjnej, zamiast względów technologicznych w coraz większym stopniu decydować będą możliwości marketingowe oraz atrakcyjny dla użytkowników, wyróżniający się kontent.
Na rynku mediów i reklamy trend związany z rozwojem mediów on-line powoduje wzrost znaczenia interakcji pomiędzy medium i użytkownikiem, a w efekcie komunikację reklamową opartą na bezpośrednim dotarciu. Dla mediów ewolucja ta oznacza wymóg personalizacji treści i przekazu, dla reklamy potrzebę wzrostu wiedzy i rozwoju narzędzi badawczych. W obu przypadkach oznacza to coraz większe znaczenie technologii w budowie przewagi konkurencyjnej. Rozproszenie rynku klientów i dostawców powoduje zaś konieczność dysponowania zaawansowaną technologią komunikacyjną.
Zjawisko cyfryzacji mediów i przenoszenia treści do internetu powoduje zlewanie się środków przekazu w jedną całość, która wkrótce będzie dostępna za pomocą coraz bardziej mobilnych i coraz bardziej osobistych urządzeń telekomunikacyjnych. Jego naturalną konsekwencją biznesową jest dążenie do łączenia kompetencji z obu rynków. Na świecie przykładem tego trendu jest działalność koncernów Time Warner, News Corp. czy Vivendi.
Większość biznesów internetowych już działa na pograniczu dwóch rynków, bądź planuje ekspansję w taki sposób, aby oprzeć swoją przyszłość na przychodach z połączonego rynku telekomunikacyjno-mediowego. Ciekawym przykładem jest tutaj działanie TP SA, potentata telekomunikacyjnego, który w roku 2006 uruchomił usługi dodatkowe dla abonentów Neostrady, takie jak pakiety telewizji cyfrowej czy video na żądanie. Również dla spółki Gadu-gadu, której poświęcony jest ten raport, duże znaczenie ma ten właśnie trend. Jej działalność de facto sytuuje się na styku rynków telekomunikacyjnego (komunikator, rozmowy VoIP etc.) i mediowego (portal społecznościowy, radio internetowe etc.).
Gadu-Gadu obecne jest w Polskim Internecie już bardzo długo, początki komunikatora sięgają 2000 roku. Przez sześć lat istnienia firmy jej oferta rozszerzyła się o kilka projektów, m.in usługę wdzwanianego dostępu do Internetu (dial-up), telefonię VoIP (Voice over IP), portal społecznościowy oraz radio internetowe. Spółka w roku 2005 uzyskała ok 3,2 mln PLN zysku netto i 8,2 mln PLN przychodów. Był to znaczący wzrost w stosunku do roku 2004 kiedy to spółka przyniosła 2 mln PLN zysku netto przy 5,5 mln PLN przychodu.
Internetowy komunikator Gadu-gadu był pionierem w swoim segmencie rynku i dzięki temu obecnie jest jego niekwestionowanym liderem. Liczba użytkowników aplikacji Gadu-gadu jest ponad siedmiokrotnie wyższa od liczby użytkowników komunikatora Tlen (konkurenta w walce o budżety reklamowe) i ponad dwukrotnie wyższa od liczby użytkowników Skype’a - oficjalnego komunikatora portalu Onet.pl (aplikacja niewyświetlająca reklam). Bez wahania można stwierdzić, że dzięki blisko 6 milionom Internautów korzystających z oferowanego narzędzia, firma Gadu-gadu ma potencjał reklamowy porównywalny z największymi portalami internetowymi. Dla polskich użytkowników sieci Gadu-gadu jest jedną z najsilniejszych marek.
Silne strony firmy to potencjał reklamowy i przywiązanie reklamodawców do marki oraz brak liczącej się konkurencji w segmencie komunikatorów internetowych. Przy zachowaniu należytej dbałości o jakość techniczną oferowanych produktów oraz o pozytywny wizerunek marki, rynkowy byt spółki jest niezagrożony.
Podstawowym problemem Gadu-gadu jest brak dywersyfikacji przychodów. Od początku istnienia firmy zasadniczym źródłem jej wpływów jest reklama w komunikatorze Gadu-gadu. Z powodu marginalnego udziału pozostałych projektów w strukturze przychodów oraz specyfiki reklamowej komunikatora zwiększenie wpływów jest możliwe głównie przez podniesienie cen. Jednym z pomysłów na dywersyfikację, nieprzynoszącym jak dotąd spodziewanych profitów jest telefonia VoIP Nagłos. W tym segmencie rynku oferta Gadu-gadu zdecydowanie przegrywa z ofertą Skype’a. Sytuacja może się jednak odmienić w związku z testowanym przez Gadu-gadu modelem darmowych rozmów w zamian za odsłuchanie reklamy. Problemem dla firmy może okazać się na razie hipotetyczna zmiana statusu przez głównego konkurenta, czyli komunikator Skype. Kiedy Skype postanowi włączyć się do gry o pieniądze z reklamy internetowej, może doprowadzić do odpływu reklamodawców z komunikatora Gadu-gadu oraz obniżki cen w tym segmencie reklamy.
W prospekcie emisyjnym spółka Gadu Gadu zaprezentowała plany rozwoju oraz poszerzania zakresu działalności, które zamierza sfinansować ze środków pochodzących z publicznej emisji akcji na warszawskiej giełdzie. W ramach Ad.Media Raportu przygotowanego przez CR Media Consulting, dokonana została analiza i ocena poszczególnych planów spółki oraz szans na ich realizację. Szczegóły tej oceny znajdują się w specjalnej edycji Ad.media Raportu poświęconego rynkowi internetowemu oraz ofercie publicznej Gadu Gadu.
Bezpłatna wersja najnowszej edycji specjalnej Ad.media Raportu dostępna jest na stronie www.crmc.pl.
O CR Media Consulting S.A. CR MEDIA CONSULTING S.A. jest niezależnym doradcą mediowym specjalizującym się w planowaniu i zakupie mediów. Działa na polu radia, prasy i Internetu od 10 lat.





















































