Dynamika wzrostu obrotów na platformie (GMV Omnichannel) Shopera w II kwartale 2024 roku była kilkukrotnie wyższa od rynku e-commerce, którego zwyżka w I półroczu jest szacowana na 12-13 proc. - poinformował PAP Biznes w wywiadzie prezes Marcin Kuśmierz. Dodał, że Shoper prowadzi negocjacje na temat przejęć w Polsce i za granicą.


"To był kolejny dobry kwartał dla Shopera. Dynamika wzrostu obrotów na platformie (GMV Omnichannel) ponownie była kilkukrotnie wyższa od rynku. Będzie to widoczne w wynikach finansowych drugiego kwartału. Rozwój biznesu napędza postępująca penetracja bazy klienckiej usługami z wartością dodaną (VAS) takimi jak np. logistyka, płatności czy cyfrowa reklama. Widzimy też korzystny wpływ współpracy z home. pl w Polsce i Gomag w Rumunii. Klienci obu firm pośrednio korzystają z naszej platformy i usług e-commerce dostarczanych przez Shoper" - powiedział prezes.
"Wysoka dynamika wzrostu obrotów na platformie Shoper i stała poprawa naszych wyników finansowych odbiegają in plus od rynku. Rozwój rynku e-commerce w Polsce w pierwszym półroczu był wolniejszy niż zakładaliśmy. Z pewnością niekorzystny wpływ na to miał układ kalendarza w maju i dwa długie weekendy. Dalej zakładamy, że całoroczna dynamika rozwoju rynku e-commerce może sięgnąć nawet 15 proc., po pierwszym półroczu jesteśmy jednak bliżej 12-13 proc." - dodał.
Shoper dostarcza oprogramowanie dla e-commerce w modelu SaaS (Software as a Service). Spółka oferuje rozwiązania wspierające użytkowników w prowadzeniu, zarządzaniu i rozwoju własnej sprzedaży online. W ramach usług dodatkowych udostępnia m.in. wsparcie w obszarze marketingu, logistyki czy płatności.
W pierwszym kwartale 2024 roku przychody Shoper wzrosły o 26 proc. rdr do 44,2 mln zł. Skorygowana EBITDA zwiększyła się o 31 proc. do 14,9 mln zł. Spółka poprawiła rentowność skorygowanej wartości EBITDA do poziomu 33,8 proc.
Łączna wartość transakcji uwzględniająca sprzedaż ze sklepów internetowych, platform handlowych i porównywarek cenowych (GMV Omnichannel) osiągnęła wzrost o 47 proc. do 3,1 mld zł. Wartość transakcji w sklepach internetowych (GMV Sklepy) wyniosła 2,5 mld zł, co oznacza 29 proc. więcej niż w pierwszym kwartale 2023 roku.
Kuśmierz spodziewa się lekkiego ożywienia konsumpcji w drugim półroczu.
"Wysoki koszt pieniądza i sytuacja geopolityczna niekorzystnie wpływają na przedsiębiorców i ich skłonność do inwestowania. Większość z nich przesuwa planowane inwestycje lub je redukuje. Firmy są niezwykle ostrożne w podejmowaniu decyzji związanych z ich rozwojem. Obserwujemy ten trend w niemal całej gospodarce" - powiedział.
"Siła zakupowa konsumentów również odbudowuje się wolniej od prognoz, a średnia wartość zakupów utrzymuje się mniej więcej na tym samym poziomie od wielu miesięcy. Na rynku pracy jest sporo niepewności a kredytowanie zakupów jest na relatywnie wysokich stopach procentowych. Spodziewamy się lekkiego ożywienia w konsumpcji i większej odwagi konsumenta w drugim półroczu" - dodał.
Grupa Shoper w maju otworzyła nowe centrum kompetencyjne w Poznaniu, które skupi się na promowaniu biznesów w AI. W nowym biurze znajdą miejsce specjaliści z Agencji marketingowej Sempire (spółka działająca w ramach grupy Shoper), jak i z samego Shopera.
"W maju uruchomiliśmy kolejne centrum kompetencyjne – tym razem specjalizujące się w wykorzystaniu sztucznej inteligencji w e-commerce i cyfrowej reklamie. Mamy w Poznaniu kilkudziesięciu specjalistów, którzy pracują nad rozwiązaniami wspierającymi rozwój merchantów. Blisko współpracujemy z Google w zakresie wykorzystania Gemini - ich najnowszej platformy do sztucznej inteligencji" - podkreślił prezes.
"Opracowujemy rozwiązania do produktów komercyjnych, których celem jest podniesienie konwersji w transakcjach w sklepach internatowych wykorzystujących Platformę Shoper. Korzystamy też z dobrodziejstw sztucznej inteligencji, aby optymalizować wybrane procesy biznesowe w firmie m.in. obsługę klienta czy analitykę danych" - dodał.
Także w maju ruszyła współpraca grupy z PayPro.
"W drugim kwartale nawiązaliśmy współpracę z PayPro, operatorem bramki płatniczej Przelewy24. Firma została kolejnym partnerem usługi Shoper Płatności. W ciągu kilku tygodni kilkuset klientów zdecydowało się na wykorzystanie jej technologii do obsługi płatności w swoich sklepach. Wkrótce rozszerzymy współpracę z PayPro o produkty kredytowe i płatności zagraniczne" - zapowiedział Kuśmier
W marcu 2023 roku spółka rozpoczęła w Rumunii współpracę z działającym na rynku sklepów internetowych Gomagiem.
"Nasza współpraca z Gomagiem rozwija się dobrze, jej skala rośnie. Analizujemy wykorzystanie tego modelu współpracy pod kątem ekspansji na inne rynki zagraniczne – z niskim zaangażowaniem finansowym i ryzykiem niepowodzenia" - zapowiedział prezes.
W ocenie Kuśmierza Shoper może dokonać akwizycji.
"Prowadzimy rozmowy na temat akwizycji – zarówno w Polsce jak i poza nią. Oczekiwania sprzedających są bardziej racjonalne niż kilka kwartałów temu, co oczywiście zwiększa szanse na finalizacje transakcji" - powiedział.
W sierpniu 2022 roku Shoper kupił za 1,65 mln zł Selium. To agencja omnichannel (sprzedaż wielokanałowa), wyspecjalizowana we wsparciu sprzedaży głównie na zagranicznych marketplace, takich jak: Amazon, eBay, Real, Aliexpress, Kaufland.
Shoper podpisał w maju 2022 roku w umowę w sprawie przejęcia 100 proc. udziałów w agencji marketingu internetowego Sempire Europe. W pierwszej części transakcji Shoper kupił 60 proc. udziałów Sempire za 15 mln zł.
Ewa Pogodzińska (PAP Biznes)
epo/ ana/




















































