Rynki

Twoje finanse

Biznes

Forum

Samowola Airbnb. Platforma blokuje konta na podstawie jednej skargi

Marcin Kaźmierczak

Setki pozytywnych opinii nie uchronią wynajmujących mieszkania przez portal Airbnb przed blokadą konta, którą można otrzymać już po pojedynczej negatywnej opinii. Zdaniem prawników, niezbędne jest m.in. wprowadzenie kar za nieuzasadnione skargi użytkowników.

fot. AlesiaKan / Shutterstock

W takiej sytuacji znalazł się niedawno dziennikarz Grzegorz Lindenberg, jeden z założycieli „Gazety Wyborczej”. Po negatywnej opinii turystki ze Stanów Zjednoczonych został usunięty z platformy Airbnb, poprzez którą od lat wynajmował swoje mieszkanie turystom.

reklama

Grzegorz Lindenberg, według donosu Amerykanki i maila otrzymanego z Działu Pomocy platformy, miał naruszyć jej prywatność. Powodem donosu miał być z kolei brak zamka w drzwiach do wynajmowanego pokoju.

Negatywna opinia skutkowała zablokowaniem konta na platformie Airbnb. I to pomimo faktu, że nie wymaga ona od wynajmujących montowania zamków w drzwiach wynajmowanych pokoi.

Jak jednym chórem mówią prawnicy cytowani przez „Rzeczpospolitą”, choć działanie dużych platform internetowych, a za taką trzeba uznać Airbnb, cechuje często samowola, to jednak nie mają one w pełni wolnej ręki w działaniach wobec swoich klientów.

– Muszą działać zgodnie z ustawą o prawach konsumenta, a z drugiej strony chronić dobre imię wynajmującego – mówi w rozmowie z „Rzeczpospolitą” radca prawny dr Katarzyna Menszig-Wiese.

Niezbędne kary za nieuzasadnione skargi

Niestety przepisy najczęściej milczą, w jaki sposób platforma, również Airbnb, powinna weryfikować prawdziwość opinii wystawianych przez najemców mieszkań za pośrednictwem platformy. Nieuregulowana pozostaje także kwestia reklamacji, które często nie zostają uznane, a w potyczce z internetowym gigantem użytkownik ma niewielkie szanse na wygraną.

Jak zauważa mecenas Jakub Al-Shaick, cytowany przez „Rzeczpospolitą”, należy uregulować działalność platform pośredniczących w najmie krótkoterminowym i jasno określić, jak powinna wyglądać procedura reklamacji oraz ograniczyć możliwość prewencyjnego blokowania kont. Nowe przepisy powinny także umożliwiać wyciąganie konsekwencji wobec użytkowników składających bezzasadne skargi.

Źródło: Bankier.pl
powiązane
polecane
najnowsze
popularne
najnowsze
bankier na skróty