Udostępnione PAP wyniki badania Santander Consumer Bank wskazują, że 63 proc. badanych Polaków porusza temat pieniędzy choćby sporadycznie. Według deklaracji ankietowanych częściej robią to mężczyźni (78,8 proc. w porównaniu do 49,5 proc. kobiet). O finansach ze swoimi dziećmi częściej rozmawiają też młodsi ankietowani w wieku 30-39 lat (77,5 proc.).
W przypadku starszych badanych rozmowy o pieniądzach pojawiają się zdecydowanie rzadziej. W pokoleniu 40-latków ten temat porusza zaledwie połowa (51,9 proc.). Badanie banku wykazało też, że w gronie osób dyskutujących o finansach w swoich domach z mniejszą lub większą regularnością najwięcej jest tych z wykształceniem średnim (91,1 proc.) i mieszkających w metropoliach powyżej 250 tys. mieszkańców jak Warszawa, Kraków czy Wrocław (81,3 proc.). Nie widać natomiast korelacji między zarobkami badanego a tendencją do podejmowania tematów związanych z pieniędzmi.
Aż 58 proc. Polaków przekazuje dzieciom w wieku 4-16 lat, regularne bądź spontaniczne, kieszonkowe. W tej grupie ponownie dominują mężczyźni (81,2 proc. w zestawieniu z 19,6 proc. kobiet). Drobne pieniądze na własne wydatki częściej dostają też dzieci rodziców ze średnim lub wyższym wykształceniem (kolejno 69,8 proc. i 63,5 proc.) i zarabiających od 3 tys. zł netto w górę.
Zapytani o to, jakie sumy przeznaczają na kieszonkowe dla swoich dzieci, ankietowani w większości odpowiadali, że między 51 a 100 zł miesięcznie (41,4 proc.). Dotyczy to przede wszystkim Polaków zarabiających od 4 tys. do 4 999 zł na rękę (66,8 proc.).
Co trzeci daje swoim pociechom do 50 zł (35,6 proc.), a co piąty między 101 a 300 zł na miesiąc. Bardzo wysokie kwoty powyżej 300 zł na personalne wydatki dzieci daje znikoma część ok. 4 proc. Polaków. W tym gronie są wyłącznie osoby o pensji przekraczającej 5 tys. zł (20 proc.).
Badanie przeprowadzono na rzecz raportu "Czy pandemia zmieniła podejście Polaków do świadomości finansowej?" powstałego w ramach kampanii edukacyjnej #JasnoOFinansach.
Badanie zostało zrealizowane na zlecenie Santander Consumer Banku w ankiecie telefonicznej przeprowadzonej przez Instytut Badań Rynkowych i Społecznych (IBRiS) w lipcu 2021 r. W badaniu wzięła udział reprezentatywna grupa 1000 dorosłych Polaków.
Autorka: Agata Zbieg