Marvipol Development nie ma sprecyzowanych planów dotyczących emisji obligacji i będzie je dostosowywać do potrzeb rozwojowych związanych z nabywaniem gruntów - poinformowali przedstawiciele spółki podczas wtorkowej wideokonferencji. Zarząd spodziewa się, że w związku m.in. ze wzrostem kosztów marże będą spadały, ale celem jest uzyskiwanie marż w okolicach 20 proc.


"Jeżeli chodzi o nasze plany związane z emisją kolejnych serii obligacji – na tę chwilę przyglądamy się rynkowi i nie mamy zaplanowanego konkretnego terminu wyjścia z pierwszą emisją. Koszty długu są znaczące, więc będziemy dostosowywać potrzeby zaciągania długu pod potrzeby rozwojowe, banki ziemi, które mogą się pojawić (...). Nie chcę deklarować terminu ani wysokości pierwszej emisji" - powiedział dyrektor finansowy Maciej Kiełkowski.
W sierpniu Komisja Nadzoru Finansowego zatwierdziła prospekt Marvipol Development sporządzony w związku z ofertą publiczną obligacji emitowanych w ramach Drugiego Programu Emisji Obligacji o łącznej wartości nominalnej nie wyższej niż 200 mln zł.
W raporcie Marviol podał, że w pierwszym półroczu 2022 r. marża brutto na sprzedaży lokali przekazanych nabywcom wyniosła 22,9 proc.
Przedstawiciele spółki w odpowiedzi na pytanie o marże oczekiwane w przyszłym roku poinformowali, że celem jest uzyskiwanie marż w okolicach 20 proc.
Ocenili, że koszty budów są wyższe niż rok, czy półtora roku temu i wpływają na marżowość inwestycji, ale spółka prowadzi rozmowy z generalnymi wykonawcami.
"Przygotowując projekt do wprowadzenia bazujemy na realnych założeniach, więc zdecydowanie wyższych kosztach generalnego wykonawstwa i wyższych kosztach finansowych. Jednocześnie ceny mieszkań – oczywiście w ubiegłym roku mocno wzrosły, ale w tej chwili (...) sprzedaż mieszkań spowolniła, więc nie ma pola do podnoszenia cen, więc oczywiście marże będą spadały” – dodał Kiełkowski.
Zarząd w odpowiedzi na pytanie o sprzedaż mieszkań w lipcu i sierpniu ocenił, że jest ona niezadowalająca, ale trochę lepsza, jeśli chodzi o liczbę sprzedanych jednostek, niż w miesiącach poprzednich.
W pierwszym półroczu 2022 r. Marvipol sprzedał 108 lokali, wobec 156 umów zawartych rok wcześniej (z uwzględnieniem sprzedaży lokali inwestycyjnych).
"Nie chcemy mówić o planach, bo jest to związane z bieżącą sprzedażą. Jesteśmy w stanie wprowadzić kolejne etapy inwestycji, więc jeśli sprzedaż miałaby ruszyć szybciej, mogłaby być większa. Natomiast patrząc na bieżącą sytuację, to wyniki będą istotnie niższe niż w ubiegłym roku” – poinformował Kiełkowski pytany o sprzedaż w całym 2022 r.
Jak poinformował Bartosz Puzdrowski, dyrektor zarządzający Marvipol Logistics, w portfelu inwestycji magazynowych jest obecnie sześć projektów.
"W drugim kwartale sprzedaliśmy jeden magazyn – w Warszawie. Natomiast z sześciu projektów, które mamy w tej chwili (...) jeden jest ukończony – to jest projekt Wrocław II, w tej chwili jesteśmy w trakcie rozmów zmierzających do jego sprzedaży, natomiast projekty w okolicach Poznania i projekt w Warszawie są w końcowej fazie budowy. Pozostałe trzy projekty, czyli dwa w Łodzi i jeden w Katowicach – uzyskały pozwolenia na budowę” – powiedział.
Jak ocenił, w porównaniu z pierwszym kwartałem obserwowany jest spadek kosztów realizacji magazynów.
"One są wyższe niż w zeszłym roku, natomiast z drugiej strony widzimy też dynamiczny wzrost czynszów (...). Widzimy spadek aktywności kupujących - nie dotyczy on tylko branży magazynowej, dotyczy wszystkich segmentów nieruchomości inwestycyjnych, ale jest to raczej postawa +zaczekajmy i zobaczmy co będzie się działo+ niż odwrót z rynku" - powiedział Puzdrowski.
Dodał, że można obecnie obserwować zmianę nastawienia klientów do wynajmu magazynów - preferują oni, w związku z rosnącymi czynszami, zawieranie kontraktów na dłuższy okres. (PAP Biznes)
doa/ osz/























































