# dochodzą wypowiedzi przedstawicieli spółki z konferencji #
CCC chce w 2016 r. zwiększyć powierzchnię handlową o nie mniej niż 100 tys. m kw. netto, co oznacza wzrost o ok. 27 proc. rdr. Inwestycje w środki trwałe mają przekroczyć 140 mln zł - podała spółka.
Z prezentacji wynika, że około 77 tys. m kw. netto otwartych zostanie za granicami Polski (110 sklepów), a około 23 tys. m kw. (40 sklepów) w kraju.
Największy przyrost powierzchni grupa odnotować ma w Polsce, w Niemczech, Austrii i Rumunii.
Na rynkach zagranicznych w pierwszej połowie roku otwartych ma być ok. 50 sklepów, a w kraju 6. W drugim półroczu miałoby to być odpowiednio: 60 i 34 sklepy.
"Ten rok będzie najbardziej spektakularnym okresem w realizacji strategii ekspansji zagranicznej" - powiedział wiceprezes CCC Piotr Nowjalis.
Spółka podtrzymuje, że na koniec 2017 roku w Europie Środkowej, w Niemczech i Austrii chce mieć łącznie 560,5 tys. m kw. powierzchni handlowej.
Celem strategicznym grupy CCC na lata 2016-17 jest kontynuacja ekspansji na rynkach Europy Środkowej i Wschodniej i zdobycie pozycji lidera na każdym z rynków obuwniczych w regionie.
"Na wszystkich tych rynkach zarabiamy od początku, od pierwszego roku działalności, dlatego chcemy kontynuować ekspansję. Paliwa jest na najbliższe 2-3 lata, również w Polsce" - powiedział Nowjalis.
CCC przewiduje otwarcie spółki dystrybucyjnej w Serbii oraz uruchomienie sprzedaży franczyzowej w Estonii.
Drugim celem strategicznym jest uzyskanie do końca 2017 roku trwałej rentowności na rynkach Austrii i Niemiec.
"Dojście do rentowości na poziomie sklepu na tych rynkach jest możliwe, ale trwa dłużej niż w Europie Środkowej. Uważamy, że pierwsza będzie Austria - to mniejszy kraj, łatwiej tam zdobyć rozpoznawalność, zaczęliśmy pół roku wcześniej, część sklepów już jest rentowna. Te sklepy potrzebują ok. 3 lat na dojście do rentowności" - powiedział wiceprezes.
Oczekiwane jest na 2016 rok zwiększenie sprzedaży LFL na rynku niemieckim i austriackim o odpowiednio: 15 proc. i 10 proc.
Trzecim celem strategicznym w obszarze e-commerce jest wykorzystanie synergii w obrębie grupy i zdobycie przez eObuwie pozycji lidera w sprzedaży obuwia online w Europie Środkowej.
eObuwie sprzedaje teraz przez regionalne domeny w Polsce, Czechach, na Słowacji, w Niemczech, Rumunii i na Węgrzech. W 2016 roku uruchomiona zostanie sprzedaż w Bułgarii, na Litwie i na Ukrainie.
W kanale online oczekiwany jest w tym roku wzrost sprzedaży o co najmniej 75 proc.
Prezes Dariusz Miłek poinformował, że od wiosny wszystkie marki CCC trafią do sprzedaży internetowej.
Prezes nie wykluczył w przyszłości ekspansji na kolejnych rynkach, ale - jak zaznaczył - każdy rynek wymaga analiz.
Na koniec 2015 roku sieć sklepów należących do grupy kapitałowej CCC liczyła 773 placówki, w tym 703 własne i agencyjne oraz 70 franczyzowych.
W ubiegłym roku spółka dokonała 124 otwarć nowych salonów i zamknęła łącznie 80 istniejących sklepów. Sieć sprzedaży powiększyła się o ponad 66 tys. m kw.
W 2015 roku rynek polski odpowiadał za 63 proc. przychodów CCC. Czechy odpowiadały za prawie 9 proc. sprzedaży, Węgry za ok. 6 proc., Słowacja za ok. 5 proc., Niemcy ok. 5 proc., Austria za ok. 3 proc. (PAP)
pel/ osz/