Jak podano, to kluczowy etap budowy zwiększający możliwości przeładunkowe Baltic Hub o 1,5 mln TEU (jednostka miary odpowiadająca wymiarom kontenera używanego w transporcie) do łącznie 4,5 mln TEU rocznie.
Ponadto wskazano, że inwestycja ma umocnić pozycję Polski na arenie międzynarodowej, jako ważnego węzła transportowego.
W ramach inwestycji, której wartość wynosi 470 mln euro, powstanie nabrzeże głębokowodne o długości 717 m, głębokości 18 m oraz plac o powierzchni 36 ha.
Dodatkowo, w ramach projektu zakupionych zostanie 8 suwnic nabrzeżowych zdolnych do załadunku i rozładunku największych statków oraz 28 półautomatycznych suwnic RMG, które będą zdalnie sterowane przez operatorów na ergonomicznych stanowiskach. Stworzy to znacznie bezpieczniejsze i bardziej komfortowe środowisko pracy przez cały rok.
"T3 to będzie największy terminal kontenerowy w Polsce, oraz jedyny głębokowodny port morski w krajach bałtyckich. (...) Nowy terminal umożliwi przyjmowanie nawet największych kontenerowców i uruchomienie bezpośrednich połączeń z Azją. Powiększy też obszar Polski o ponad 36 hektarów” – powiedział prezes Budimeksu, Artur Popko.
Wskazano, ż aktualnie prace koncentrują się na dwóch kamieniach milowych - przekazaniem Sectional Completion A w czerwcu tego roku, co umożliwi dostawę i montaż suwnic C-ARMG oraz przekazanie Sectional Completion B do końca sierpnia, dotyczy to kompletnego wykonania 4 pierwszych stacków kontenerowych w celu testowania i uruchamiania suwnic C-ARMG. Pozostałe prace obejmują m.in. prace żelbetowe przy oczepie belki odwodnej i odlądowej, montaż szyn pod dźwigi CRMG, prace kubaturowe, roboty branżowe oraz ziemne.
Spółka poinformowała również, że przy budowie terminala T3 zastosowano najnowsze technologie, dzięki czemu środowisko naturalne, w którym budowany jest terminal, pozostanie nienaruszone. Prowadzony jest monitoring stanu środowiska oraz badany jest hałas pod i nad ziemią.
Ponadto do ochrony ssaków morskich wykonawcy stosują specjalne urządzenia odstraszające.
"Dzięki tym działaniom, projekt wpisuje się w politykę zrównoważonego rozwoju i wzbogacenia dziedzictwa naturalnego tego obszaru. Prace rozpoczęły się w listopadzie 2022 roku, a ich zakończenie jest planowane w 2025 roku" - napisano w komunikacie. (PAP Biznes)
mcb/ gor/