Rynki

Twoje finanse

Biznes

Forum

Terminal T3 Baltic Hub w Gdańsku, budowany przez konsorcjum z Budimeksem, gotowy w 60 proc.

Nowy terminal kontenerowy T3 Baltic Hub w Gdańsku, budowany przez konsorcjum Budimeksu i Deme Dredging, osiągnął 60 proc. zaawansowania prac - podała spółka w komunikacie prasowym. Zakończenie prac planowane jest na 2025 rok.

(fot. Budimex)

Jak podano, to kluczowy etap budowy zwiększający możliwości przeładunkowe Baltic Hub o 1,5 mln TEU (jednostka miary odpowiadająca wymiarom kontenera używanego w transporcie) do łącznie 4,5 mln TEU rocznie.

reklama

Ponadto wskazano, że inwestycja ma umocnić pozycję Polski na arenie międzynarodowej, jako ważnego węzła transportowego.

W ramach inwestycji, której wartość wynosi 470 mln euro, powstanie nabrzeże głębokowodne o długości 717 m, głębokości 18 m oraz plac o powierzchni 36 ha.

Dodatkowo, w ramach projektu zakupionych zostanie 8 suwnic nabrzeżowych zdolnych do załadunku i rozładunku największych statków oraz 28 półautomatycznych suwnic RMG, które będą zdalnie sterowane przez operatorów na ergonomicznych stanowiskach. Stworzy to znacznie bezpieczniejsze i bardziej komfortowe środowisko pracy przez cały rok.

"T3 to będzie największy terminal kontenerowy w Polsce, oraz jedyny głębokowodny port morski w krajach bałtyckich. (...) Nowy terminal umożliwi przyjmowanie nawet największych kontenerowców i uruchomienie bezpośrednich połączeń z Azją. Powiększy też obszar Polski o ponad 36 hektarów” – powiedział prezes Budimeksu, Artur Popko.

Wskazano, ż aktualnie prace koncentrują się na dwóch kamieniach milowych - przekazaniem Sectional Completion A w czerwcu tego roku, co umożliwi dostawę i montaż suwnic C-ARMG oraz przekazanie Sectional Completion B do końca sierpnia, dotyczy to kompletnego wykonania 4 pierwszych stacków kontenerowych w celu testowania i uruchamiania suwnic C-ARMG. Pozostałe prace obejmują m.in. prace żelbetowe przy oczepie belki odwodnej i odlądowej, montaż szyn pod dźwigi CRMG, prace kubaturowe, roboty branżowe oraz ziemne.

Produkty finansowe
Produkt
Kwota
Okres
miesięcy

Spółka poinformowała również, że przy budowie terminala T3 zastosowano najnowsze technologie, dzięki czemu środowisko naturalne, w którym budowany jest terminal, pozostanie nienaruszone. Prowadzony jest monitoring stanu środowiska oraz badany jest hałas pod i nad ziemią.

Ponadto do ochrony ssaków morskich wykonawcy stosują specjalne urządzenia odstraszające.

"Dzięki tym działaniom, projekt wpisuje się w politykę zrównoważonego rozwoju i wzbogacenia dziedzictwa naturalnego tego obszaru. Prace rozpoczęły się w listopadzie 2022 roku, a ich zakończenie jest planowane w 2025 roku" - napisano w komunikacie. (PAP Biznes)

mcb/ gor/

Źródło: PAP Biznes
powiązane
polecane
najnowsze
popularne
najnowsze
bankier na skróty