Rynki

Twoje finanse

Biznes

Forum

Polak płaci smartfonem. Mamy w telefonach 12 mln kart

Wojciech Boczoń

Zbliżeniowe płatności mobilne stają się standardem. Z danych zebranych przez Bankier.pl wynika, że na koniec ubiegłego roku ankietowane przez nas banki obsługiwały już blisko 12 mln wirtualnych kart w telefonach i zegarkach. A nie jest to komplet danych, bo informacji nie udzielił nam m.in. największy bank na rynku – PKO BP.

fot. Roman Shashko / Shutterstock

Zbliżeniowe płatności mobilne są z nami już od ponad dekady. Pierwsze systemy tego typu wdrażane przez banki we współpracy z telekomami stanowiły w zasadzie branżową ciekawostkę dla entuzjastów nowinek technologicznych. Ich aktywacja była dość skomplikowana, bo wymagała posiadania odpowiedniego konta w banku, smartfona z NFC (wówczas nie był to standard) oraz specjalnej karty SIM.

reklama

Przez lata systemy ewoluowały do tego stopnia, że dziś podpięcie karty do cyfrowego portfela nie stanowi już dla nikogo większego problemu. Usługę oferują wszystkie banki i można z niej skorzystać zarówno na telefonach z Androidem, jak na iOS. Proces płatności jest oparty na tokenizacji, czyli zastępowaniu prawdziwych danych karty unikalnymi tokenami. Dzięki temu wrażliwe informacje są chronione, a transakcje uwierzytelniane za pomocą kodu PIN lub biometrii (odcisk palca, rozpoznawanie twarzy).

Z danych zebranych przez Bankier.pl wynika, że na koniec ubiegłego roku w 10 ankietowanych bankach działało już blisko 12 mln wirtualnych kart. Nie są to pełne dane, bo brakuje np. informacji z PKO Banku Polskiego. Przed rokiem bank ten informował, że jego klienci mają ponad 800 tys. wirtualnych kart opartych o technologię HCE. Nie liczył tu jednak posiadaczy portfeli Apple Pay i Google Pay, których może być kolejnych kilka milionów. Obecnie bank nie upublicznia już tych informacji.

przewiń, aby zobaczyć całą tabelę

Liczba aktywnych kart dodanych do mobilnych portfeli

Bank

IV kw. 2024

mBank

3 068 521

Santander Bank Polska

2 445 095

Bank Millennium

1 954 874

ING Bank Śląski (dane za III kw. 2024)

1 544 000

Bank Pekao

1 177 397

Alior Bank

799 397

Credit Agricole

549 000

Spółdzielcza Grupa Bankowa

148 997

Nest Bank

98 509

Bank Pocztowy

42 806

Razem:

11 828 596

Jak wynika z raportu firmy Adyen, w 2024 roku już 30 proc. konsumentów korzystało z portfeli cyfrowych, co oznacza wzrost o 3 punkty procentowe względem poprzedniego roku. Decydujące znaczenie miała wygoda – możliwość dokonania płatności za pomocą smartfona bez potrzeby posiadania fizycznej karty stała się kluczowym udogodnieniem.

Nie są to jednak jedyne zalety tej technologii. Do innych można zaliczyć szybkość transakcji, które odbywają się błyskawicznie, bez konieczności wyciągania karty czy wpisywania danych – wystarczy zbliżyć telefon do terminala. Nie bez znaczenia jest bezpieczeństwo i tokenizacja. Dzięki biometrii ryzyko kradzieży danych jest niewielkie. No i w końcu brak fizycznego kontaktu z terminalem obniża ryzyko przenoszenia drobnoustrojów, co zyskało na znaczeniu zwłaszcza podczas pandemii COVID‑19.

Warto dodać, że obecnie technologia nie wymaga już nawet posiadania karty płatniczej, by dokonywać transakcji zbliżeniowych smartfonem. Dzięki Blikowi posiadacze smartfonów z Androidem mogą dokonywać płatności zbliżeniowych bez karty. Z danych Polskiego Standardu Płatności wynika, że na koniec ubiegłego roku ze zbliżeniowego Blika korzystało już 3,6 mln użytkowników tego systemu.

Produkty finansowe
Produkt
Kwota
Okres
miesięcy

Od stycznia do grudnia 2024 r. użytkownicy Blika wykonali 576,8 mln transakcji w terminalach płatniczych (POS), co stanowi wzrost o 58 proc. w porównaniu do 2023 r. Blisko połowę (46 proc.) z nich stanowiły płatności zbliżeniowe, których liczba w 2024 r. wzrosła ponad dwukrotnie, do 263,1 mln (+101 proc. r/r). Wartość wszystkich transakcji contactless Blikiem w analizowanym okresie osiągnęła 11,7 mld zł, a średnia wartość pojedynczej transakcji wyniosła 45 zł.

Wysoka adaptacja bankowości mobilnej oraz rosnąca liczba kart tokenizowanych w portfelach cyfrowych potwierdzają, że konsumenci cenią sobie szybkość, wygodę i bezpieczeństwo transakcji. Jednocześnie należy pamiętać o wyzwaniach, takich jak zależność od urządzenia czy infrastruktury, oraz o konieczności dalszego zwiększania dostępności obsługi płatności mobilnych w punktach sprzedaży. Potencjał tego segmentu wciąż rośnie.

Źródło: Bankier.pl
powiązane
polecane
najnowsze
popularne
najnowsze
bankier na skróty