Wynik branży leasingowej za rok 2021 r. wyniósł 88 mld i jest wyższy o 30,7 proc. niż przed rokiem i znacznie przekroczył oczekiwania leasingodawców. Finalna kwota jest większa o kilka mld od prognozowanej sumy po drugim półroczu. Firmy zrzeszone w ZPL koncentrują się na obsłudze transakcji leasingowych, których wartość wyniosła 77,2 mld zł. Rzadziej zawierane są umowy pożyczki - 10,8 mld zł w 2021 r.
Większy "kawałek tortu" dla pojazdów ciężarowych
Niezmiennie, największą grupą przedmiotów finansowanych za pomocą leasingu i pożyczki inwestycyjnej są pojazdy lekkie. W ubiegłym roku stanowiły 44,6 proc. w strukturze rynku leasingowego. Drugą grupą przedmiotów najczęściej finansowanych leasingiem były maszyny i inne urządzenia - za 28,1 proc.
Jak pokazuje najnowszy raport Związku Polskiego Leasingu, w ciągu ostatniego roku zmieniła się struktura rynku. Zyskało finansowanie pojazdów ciężarowych +3,5 t., ciągników siodłowych, naczep, przyczep i autobusów (22 proc. udziału) kosztem pojazdów lekkich (pojazdy lekkie w 2020 miały 47,5 proc. udział).
Pozostałe aktywa tj.: sprzęt IT, samoloty, statki, tabor kolejowy oraz inne pojazdy miały 4,4 proc. udział w rynku, natomiast nieruchomości zaledwie niecały procent w strukturze.
– Wyniki sektora leasingowego w 2021 r. są bardzo dobre. Przy 88 mld zł nowego finansowania, możemy mówić o kolejnym rekordzie, mimo poważnych turbulencji, jakich doświadcza sektor motoryzacyjny. W drugiej połowie 2021 r. mierzyliśmy się z ograniczoną dostępnością nowych samochodów, a eksperci wskazują, że taka sytuacja może utrzymać się w kolejnych miesiącach tego roku. Dlatego zakładamy i przyjmujemy ostrożny scenariusz rozwoju sektora leasingowego w 2022 r. Przed branżą leasingową trudny rok, w którym wyniki firm leasingowych będą zależały od dostępności finansowanych aktywów – mówił Paweł Pach, przewodniczący Rady Związku Polskiego Leasingu.
Leasing z wyższym wynikiem niż banki
Całkowita wartość aktywnego portfela branży leasingowej na koniec 2021 r. wyniosła 165,8 mld zł, co oznacza blisko 5 proc. wzrost r/r. Po raz pierwszy portfel aktywnych umów leasingowych w zakresie finansowana ruchomości był wyższy od salda kredytów udzielonych firmom przez banki (160,6 mld zł to portfel branży leasingowej w obszarze finansowania ruchomości, a 159 mld zł wyniosła wartość aktywnych kredytów).
Sektor agro z rekordem
– Analizując sytuacje w sektorze agro nie można pominąć rekordowej sprzedaży i wysokiego poziomu rejestracji nowych ciągników rolniczych - 43 proc. wzrost w rejestracjach r/r, a ich liczba przekroczyła 14 tys. sztuk. Polscy producenci, importerzy i dystrybutorzy poprzez odpowiednie zarządzanie zamówieniami poradzili sobie z tymi wyzwaniami lepiej niż firmy w Europie Zachodniej, gdzie rynki nie odnotowały aż tak wysokich wzrostów. Tak dobre wyniki sprzedaży maszyn przełożyły się na wyniki firm leasingowych, które sfinansowały maszyny rolnicze o wartości 6,4 mld zł, czyli 18,3 proc. więcej r/r – komentuje Tomasz Sudaj, prezes Związku Polskiego Leasingu.
W zasięgu działania leasingodawców znalazła się także branża OZE (fotowoltaika). Instytut Energetyki Odnawialnej ocenia, że na koniec roku moc zainstalowana w PV w Polsce może przekroczyć 7 GW - na koniec września 6,3 GW - wzrost o 100% r/r. Firmy leasingowe w 2021 r. sfinansowały 6279 instalacji fotowoltaicznych o łącznej wartości 662,5 mln zł. Jest to informacja ZPL na temat części rynku.
Polski ład wpłynie na leasing?
Skala wcześniejszego zakończania umów z powodu wprowadzenia od 2022 r. opodatkowania sprzedaży po wykupie prywatnym nie jest istotna, podkreślają zgodnie członkowie ZPL i wskazują, że głównym problemem na ten moment jest niska dostępność samochodów na rynku. Jednocześnie eksperci podają, że na ten moment nie ma jeszcze szczegółowych danych dotyczących liczby umów rozwiązanych lub zakończonych wcześniej z powodu zmian wynikających z Polskiego ładu.
Branża nie utrzyma trendu
Mówiąc o bieżącej sytuacji na rynku transportowym Tomasz Sudaj, Prezes ZPL, zauważył, że "branża nie spodziewa się utrzymania wzrostów z 2021 roku. Na rynek transportowy będą miały wpływ turbulencje w zakresie dostaw czy istotny wzrost cen pojazdów. Szacujemy, że w ciągu ostatnich kilkunastu miesięcy tabor samochodowy w cenach fabrycznych (euro) podrożał o około 15-20 proc., bez uwzględnienia wpływu na ostateczne koszty zakupu istotnie wyższego kursu euro niż w ostatnich latach. Do tego dochodzą ograniczone możliwości w zakresie podaży nowych pojazdów, a także wejście w życie (w lutym 2022 r.) zmian wynikających z pakietu mobilności, co przełoży się na wzrost kosztów wynagrodzeń kierowców i ograniczenie kabotażu. Kolejnym czynnikiem, który może mieć znacznie jest zwiększenie obciążeń fiskalnych firm transportowych wynikających z przepisów Nowego Ładu. Wielu mniejszych przewoźników i kierowców świadczy usługi na rzecz większych firm przewozowych na zasadach B2B w ramach jednoosobowych działalności gospodarczych”.
Według prognoz na 2022 r. branża może udzielić łącznego finansowania o wartości 97 mld zł. Byłby to wzrost na poziomie 10,3 proc. zgodny z prognozowanym wzrostem inwestycji prywatnych i scenariuszem rozwoju gospodarczego w Polsce.
Dominika Florek