REKLAMA
TYLKO U NAS

PMPG liczy na podwojenie wyników półrocznych w całym 2017

2017-10-02 11:04
publikacja
2017-10-02 11:04

Grupa PMPG Polskie Media liczy na podwojenie w całym 2017 roku skorygowanych zysków z pierwszego półrocza, które na poziomie netto sięgnęły 4,76 mln zł - poinformował prezes PMPG, Michał Maciej Lisiecki. Grupa intensywnie pracuje nad rozwojem działalności internetowej - efekty tych działań mają być widoczne w przyszłym roku. Do końca 2017 grupa chce zaprezentować projekt Ventures.

PMPG liczy na podwojenie wyników półrocznych w całym 2017
PMPG liczy na podwojenie wyników półrocznych w całym 2017
fot. Grażyna Myślińska / / FORUM

"Grupa dynamicznie się rozwija i realne jest podwojenie znormalizowanych wyników finansowych - oczyszczonych o zdarzenie jednorazowe w postaci zwiększenia stanu rezerw - zrealizowanych w pierwszej połowie tego roku" - powiedział Lisiecki PAP Biznes.

"Chcemy być spółką wzrostową i wypracowane środki planujemy przeznaczać na przyspieszenie rozwoju grupy, dlatego nie przewidujemy w latach 2018-2019 wypłaty dywidendy. Uważam, że korzystniejsze dla spółki i dla jej inwestorów jest zainwestowanie tych środków w budowę silnych marek zasięgowych i rozwój działalności internetowej, które na pewno trwale wzmocnią wartość grupy" - dodał.

W pierwszym półroczu 2017 roku PMPG wypracowała 25,55 mln zł przychodów, o 5 proc. mniej niż w analogicznym okresie 2016 roku. Zysk EBITDA grupy wyniósł 3,04 mln zł, a zysk netto 1,59 mln zł wobec odpowiednio: 3,79 mln zł i 2,63 mln zł rok wcześniej. Zyski obniżyło zwiększenie stanu rezerw - związane z wyrokiem sądu w sprawie z powództwa banku BZ WBK - które obciążyło wynik EBITDA grupy kwotą 2,5 mln zł, a zysk netto kwotą 3,17 mln zł. Sprawa dotyczy poręczenia wekslowego rzekomo udzielonego przez PMPG za zobowiązanie spółki 3P Inwestycje Internetowej.

PMPG podało, że zysk EBITDA grupy za pierwsze półrocze, oczyszczony o rezerwę na roszczenie BZ WBK, wyniósł 5,53 mln zł, a skorygowany zysk netto sięgnął 4,76 mln zł.

"Przewidując różne scenariusze wydarzeń i działając zgodnie z prawem, założyliśmy rezerwę, ale trzeba pamiętać, że mamy już jeden prawomocny, wyrok w tej samej sprawie. Bank korzysta obecnie z innej ścieżki prawnej, pierwsza próba BZ WBK zakończyła się pomyślnie dla nas. Myślę, że mamy bardzo duże szanse wygrania tej sprawy. Po drugie, nadal uważam, że roszczenie nie powinno być kierowane do nas, a do osób trzecich" - powiedział Lisiecki.

"Mam nadzieję, że rezerwę, zawiązaną na poczet roszczenia banku, uda nam się odwrócić w przyszłym roku" - dodał.

Prezes poinformował, że grupa wstrzymuje się z uruchomieniem skupu akcji własnych, uchwalonym w listopadzie 2016 roku, ze względu na wątpliwości natury prawnej.

"W sprawie skupu akcji własnych prezentujemy zapobiegawcze podejście – biuro maklerskie, z którym podjęliśmy współpracę, dostrzegło istotną wątpliwość, która nie ma swojego precedensu na rynku. Niuans prawny polega na tym, że nie mamy programu opcyjnego, przez co cel skupu akcji własnych może być różnie interpretowany" - powiedział prezes.

"Jesteśmy gotowi na skup, ale podejmiemy go w chwili, gdy nie będzie ryzyka prawnego, czyli albo uzyskamy opinię KNF, albo inna spółka wykona taki ruch, mając dokładnie taki sam problem jak my. Gdybym dzisiaj nie miał tego ograniczenia, to przy obecnej cenie akcji nie wahałbym się i uruchomił skup" - dodał.

PMPG PRACUJE M.IN. NAD EFEKTYWNOŚCIĄ KOSZTOWĄ I ROZWOJEM W INTERNECIE

W najbliższej przyszłości Lisiecki liczy na dalszą poprawę efektywności kosztowej grupy oraz synergie sprzedażowe pomiędzy dwoma tytułami prasowymi, czyli tygodnikiem "Wprost" i "Tygodnikiem Do Rzeczy".

"Siła stabilnej sprzedaży tkwi w synergii naszych tytułów. Gdyby rozdzielić nasze portfolio, prawdopodobnie te wyniki nie byłyby tak dobre. Pomaga również spójna polityka cenowa i korzystna dla klientów możliwość zakupu naszych tytułów pakietowo" - powiedział PAP.

Według danych Związku Kontroli Dystrybucji Prasy rozpowszechnianie płatne tygodnika "Wprost" od stycznia do lipca 2017 roku spadło o 7,2 proc., do 613,33 tys. egzemplarzy. W samym lipcu rozpowszechnianie wyniosło 87,42 tys. sztuk tygodnika, wobec 93,1 tys. rok wcześniej. Z kolei rozpowszechnianie "Tygodnika Do Rzeczy" w okresie I-VII wyniosło 371,26 tys. egzemplarzy, co przekładało się 17,7-proc. spadek w porównaniu z ubiegłym rokiem. W lipcu sprzedano łącznie 50,1 tys. sztuk tygodnia wobec 59,2 tys. przed rokiem.

Priorytetem PMPG pozostaje rozwój segmentu internetowego. Serwisy grupy notowały w pierwszym półroczu wzrosty, zarówno jeżeli chodzi o użytkowników (DoRzeczy .pl – ponad 800 tys., z przekroczeniem 1 mln w lipcu, Wprost .pl – ponad 2 mln), jak i pozostałe dane zasięgowe, w tym liczbę odsłon (łącznie ponad 15 mln) i czas spędzany w serwisach przez użytkowników (ponad dwukrotne wzrosty). Efektem był blisko dwukrotny wzrost przychodów z reklamy odsłonowej.

"Uważam, że jeżeli ktoś nie zrestrukturyzuje swoich aktywów w tym kierunku, w ciągu najbliższej dekady przestanie istnieć. Nasza grupa sięga w tym obszarze po ekspercki know-how i kompetencje konsultantów zewnętrznych, nie staramy się na siłę wytworzyć całego know-how wewnątrz grupy. Doradcy pomagają nam w obszarze wideo, baz danych, pozycjonowania, optymalizacji serwisów, etc. To wszystko będzie miało duży wpływ na naszą działalność w 2018 roku" - powiedział Lisiecki.

Prezes poinformował, że grupa planuje od przyszłego roku wyodrębnić wyniki segmentu internetowego i prezentować go osobno w sprawozdaniach finansowych.

Dodał, że PMPG pracuje obecnie - przy wsparciu firm konsultingowych - nad nową strategią działania w internecie dla prasowych marek własnych takich jak: Machina, Film czy Ozon.

Lisiecki podał również, że grupa planuje kontynuację działalności w zakresie dystrybucji oraz produkcji filmowej, realizowanej poprzez spółkę Film Point Group, w której PMPG ma 35 proc. udziałów. Firma była m.in. producentem filmu "Gwiazdy", który trafił do kin w maju.

"Firma Film Point Group do końca roku będzie dystrybuowała kolejny film, negocjacje trwają. W przygotowaniu mamy dwa seriale i dwa filmy, ale jesteśmy na razie na etapie budżetowania, więc realizacja tych tytułów nie jest jeszcze przesądzona. Jeżeli się na to zdecydujemy, to produkcją tych tytułów zajmiemy się w 2018 roku, co oznacza, że wpływ na wyniki finansowe pojawiłby się w 2019 roku" - powiedział prezes.

"Chcemy kontynuować działalność na rynku produkcji i dystrybucji filmowej w modelu partnerskim" - dodał.

Zdaniem Lisieckiego w kontekście prac nad tzw. mediową ustawą dekoncentracyjną koncerny zagraniczne mogą być zainteresowane dezinwestycjami, co z kolei może skutkować rozmowami w sprawie przejęć na polskim rynku. PMPG nie wyklucza, że będzie zainteresowane tymi akwizycjami.

"Jesteśmy na to przygotowani, oglądamy różne aktywa mediowe i nie wykluczamy, że jeżeli pojawią się okazje rynkowe, to poważnie rozważymy, czy z nich nie skorzystać" - powiedział prezes.

"Jestem zwolennikiem dekoncentracji, ale musi być ona zrealizowana w sposób mądry. Poczekajmy na konkretne, rządowe propozycje w tym zakresie. Polskiego kapitału w mediach jest zbyt mało, historycznie nie był on w stanie konkurować przy żadnej z poważnych akwizycji. Poza zasięgiem większości mediów był np. RMF, nie mówiąc o tak dużej spółce jak TVN" - dodał.

DO KOŃCA ROKU GRUPA ZAPREZENTUJE PROJEKT PMPG VENTURES

"Istotnym wehikułem, który, mam nadzieję, zaprezentujemy do końca tego roku, najpóźniej na początku I kwartału 2018 r., jest PMPG Ventures, które obejmie wszystkie niezwiązane z działalnością prasową aktywa grupy oraz nowe inwestycje" - powiedział Lisiecki.

Spółka PMPG Ventures ma działać w tzw. modelu media for equity, czyli oferować firmom własną powierzchnię reklamową w zamian za udziały. W tej chwili w portfelu PMPG znajduje się kilkanaście inwestycji. Według słów prezesa, są to podmioty na różnym etapie rozwoju, przy czym mniej jest typowych start-upów, a więcej spółek w drugiej fazie rozwoju.

"Stawiamy na spółki młode, które mają działalność komplementarną do naszej grupy. Przykładem może być spółka inwestorzy .tv, czyli internetowa telewizja biznesowa, skoncentrowana na tematyce giełdowej i inwestycyjnej" - powiedział.

Dodał, że PMPG chce pozostawać mniejszościowym udziałowcem w tych projektach i zajmować się doradztwem oraz wsparciem, pozostawiając decyzje biznesowe w gestii założycieli.

Lisiecki poinformował, że grupa obserwuje coraz większe zainteresowanie partnerstwami w ramach PMPG Ventures, szczególnie ze strony funduszy venture capital.

"Obecnie z jednym z takich funduszy wspólnie przyglądamy się potencjalnej inwestycji. Myślę, że taki trend koinwestycji może zostać utrzymany" - powiedział.

Łukasz Kucharski (PAP Biznes)

kuc/ asa/

Źródło:PAP Biznes
Tematy
Orange Nieruchomości
Orange Nieruchomości
Advertisement

Komentarze (0)

dodaj komentarz

Polecane

Najnowsze

Popularne

Ważne linki