Od 17 listopada br. wchodzą w życie nowe przepisy dotyczące stanowisk pracy z monitorami. Nowelizacja przepisów ma poprawić komfort pracy i być dostosowana do rozwoju technologicznego.
Pracodawca będzie miał dwie opcje do wyboru. Nowe przepisy wskazują, że w przypadku stosowania systemów przenośnych przeznaczonych do użytkowania na danym stanowisku pracy co najmniej przez połowę dobowego wymiaru czasu pracy stanowisko pracy powinno być wyposażone w:
- stacjonarny monitor ekranowy lub
- podstawkę umożliwiającą ustawienie ekranu tak, aby jego górna krawędzi znajdowała się na wysokości oczu pracownika,
- oraz w dodatkową klawiaturę i mysz.
Pracodawcy mają sześć miesięcy na dostosowanie do minimalnych wymagań stanowisk pracy, które utworzono przed wejściem w życie rozporządzenia.
Refundacja okularów i szkieł kontaktowych
Rozporządzenie ministra rodziny i polityki społecznej zmieniające rozporządzenie w sprawie bezpieczeństwa i higieny pracy na stanowiskach wyposażonych w monitory ekranowe zmienia przepisy dotyczące zapewnienia przez pracodawcę okularów. Od 17 listopada br. pracodawca będzie zobowiązany do zapewnienia pracownikowi "okularów lub szkieł kontaktowych" zgodne z zaleceniem lekarza, jeżeli wyniki badań okulistycznych przeprowadzonych w ramach profilaktycznej opieki zdrowotnej wykażą potrzebę ich stosowania podczas pracy przy obsłudze monitora ekranowego.
W praktyce nowe przepisy dotyczące refundacji zakupu szkieł kontaktowych są wprowadzeniem do przepisów już istniejących standardów. Na podstawie Dyrektywy Rady z dnia 29 maja 1990 r. w sprawie minimalnych wymagań w dziedzinie bezpieczeństwa i ochrony zdrowia przy pracy z urządzeniami wyposażonymi w monitory ekranowe pracownicy mają prawo do okularów lub szkieł kontaktowych korygujących wzrok odpowiednich do rodzaju pracy, jeżeli w wyniku badań profilaktycznych okaże się to konieczne i kiedy nie mogą zostać użyte zwykłe okulary lub szkła kontaktowe korygujące wzrok.
"Wyposażenie stanowiska pracy oraz sposób rozmieszczenia elementów tego wyposażenia nie może powodować podczas pracy nadmiernego obciążenia układu mięśniowo-szkieletowego i (lub) wzroku oraz być źródłem zagrożeń dla pracownika" - czytamy w załączniku do rozporządzenie.