Rynki

Twoje finanse

Biznes

Forum

Operatorzy mogą być karani za spoofing, czyli nieblokowanie telefonicznych oszustów

, aktualizacja: 2024-09-25 06:56

Próby internetowych i telefonicznych oszustw „na powódź” pokazały, że cyberprzestępców nie zatrzymają żadne przepisy. Ustawowe rozwiązania pomagają jednak z nimi walczyć - czytamy w środowym wydaniu "Dziennika Gazety Prawnej".

(fot. Sophos)

Od dzisiaj Urząd Komunikacji Elektronicznej może już karać telekomy za brak blokowania oszukańczych połączeń telefonicznych. Chodzi o tzw. spoofing, tj. połączenia, w których oszuści podszywają się pod instytucje zaufania publicznego - informuje "DGP".

reklama

Gazeta wyjaśnia, że minął rok od wejścia w życie ustawy o zwalczaniu nadużyć w komunikacji elektronicznej. "To ostatni etap wdrażania jej rozwiązań" - zaznaczono w tekście.

Celem ustawy jest zwalczanie najpopularniejszych metod, jakimi cyberprzestępcy wyłudzają od nas dane osobowe, hasła i pieniądze. Przepisy dotyczą – oprócz walki ze spoofingiem – smishingu, tj. fałszywych wiadomości tekstowych (SMS) i wiadomości e-mail.

"Ustawa nie wyeliminuje całkowicie spoofingu i smishingu, ale pozwala operatorom podejmować działania" – podkreślił Wojciech Jabczyński, rzecznik Orange.

Według Tomasza Bukowskiego, eksperta ds. telekomunikacji z Kancelarii Prawnej Media cytowanego w tekście "DGP" pierwsze efekty zauważymy "pewnie" w połowie października.

Ustawa zobowiązuje przedsiębiorców telekomunikacyjnych do blokowania połączeń z numerów służących wyłącznie do odbierania, tj. takich, które nie powinny do nas dzwonić, jak infolinie banków czy firm ubezpieczeniowych. Wykaz tych numerów prowadzi UKE.

Produkty finansowe
Produkt
Kwota
Okres
miesięcy

Na razie na liście numerów, z których nie można wykonywać połączeń, jest zaledwie 10 pozycji.

Zgłaszanie ich nie jest obowiązkowe, ale umożliwia objęcie ich ochroną przed bezprawnym posługiwaniem się nimi - przypomniano w tekście "DGP".

Od kilku miesięcy telekomy mają też obowiązek blokowania SMS-ów zgodnych zewzorcami z bazy CSIRT NASK.

"Od początku roku zablokowaliśmy, na podstawie wytworzonych wzorców, ok. 700 tys. SMS-ów od oszustów, zanim dotarły one do użytkowników. Na listę ostrzeżeń trafiły w tym czasie ponad 72 tys. stron podszywających się m.in. pod serwisy do płatności online, banki czy media społecznościowe – poinformowała "DGP" Małgorzata Plawgo, szefowa biura prasowego NASK. (PAP)

akar/ jpn/

Źródło: PAP
powiązane
polecane
najnowsze
popularne
najnowsze
bankier na skróty