Rynki

Twoje finanse

Biznes

Forum

Najpopularniejsze SUV-y tracą na wartości. W trzy lata co najmniej jedną trzecią

Od niespełna 30 do ponad 46 proc. a nominalnie od 35 to 65 tys. zł – tyle w ciągu trzech lat mogą stracić na wartości najpopularniejsze SUV-y – wynika z analizy przeprowadzonej przez „Auto Świat” na podstawie danych Info-Ekspert.

fot. Grzegorz Czapski / Shutterstock

SUV-y i crossovery to od kilku lat bezsprzecznie najpopularniejsze auta, również w Polsce. Jak wynika z danych Polskiego Związku Przemysłu Motoryzacyjnego za pierwsze dziesięć miesięcy 2025 r., pierwszą dziesiątkę najczęściej rejestrowanych aut przez polskich klientów indywidualnych stanowią wyłącznie tego typu auta. W czołowej dwudziestce, inne nadwozie mają wyłącznie cztery modele.

reklama

Choć jednak tak popularne, to również potrafią tracić sporo na wartości. Tak przynajmniej wynika z raportu „Mistrz Wartości” przygotowanego przez „Auto Świat” we współpracy z serwisem Info-Ekspert. Pod uwagę wzięto auta kosztujące od 100 do 150 tys. zł a spadek wartości oszacowano dla najpopularniejszych wersji silnikowych i wyposażenia po trzech latach od zakupu nowego auta i przy założeniu rocznego przebiegu na poziomie 20 tys. km.

Na tej podstawie można wysnuć wniosek, że najmniej nie tracą wcale najpopularniejsze modele. Najniższy spadek i jedyny poniżej 30 proc. zanotowany został w przypadku mazdy cx-30. Nieco więcej (31,7 proc.) w ciągu trzech lat traci na wartości skoda karoq. Za nimi znalazło się najpopularniejsze auto osobowe tego roku wśród „Kowalskich”, czyli kia sportage.

przewiń, aby zobaczyć całą tabelę

Przeciętna utrata wartości najpopularniejszych SUV-ów

Model

Utrata wartości

[w proc.]

Utrata wartości

[w tys. zł]

mazda cx-30

-29,0

-35,5

skoda karoq

-31,7

-44,7

kia sportage

-32,3

-43,8

honda hr-v

-32,8

-44,3

toyota c-hr

-34,4

-48,5

dacia bigster

-34,7

-37,8

toyota yaris cross

-35,9

-39,8

hyundai tucson

-35,9

-49,9

volkswagen t-roc

-37,9

-49,5

cupra formentor

-38,0

-54,2

Źródło: „Auto Świat”

Kolejne z grona najpopularniejszych SUV-ów, crossoverów i aut osobowych w ogóle, czyli toyota c-hr, toyota yaris cross i volkswagen t-roc, zajęły odpowiednio: piąte, siódme i dziewiąte miejsce, a więc znalazły się w środku stawki z przeciętnym spadkiem wartości wynoszącym od 34,4 do 37,9 proc.

Na drugim końcu zestawienia znalazł się znacznie mniej popularny w Polsce opel frontera oraz trzy „chińczyki”: mg hs, jaecoo 7 i omoda 5, których spadek wartości przekroczył 40 proc. a w przypadku jaecoo i omody wyniósł 46,5 proc.

Jeśli zamiast danych procentowych wzięlibyśmy nominalny spadek wartości, z grona najpopularniejszych aut, z uwagi na znacznie niższą cenę wyjściową, najlepszy wynik osiągnęłaby toyota yaris cross (-39,8 tys. zł). I w tym przypadku najlepiej spisała się jednak mazda cx-30 (-35,5 tys. zł). Najgorzej jaecoo 7, które po trzech latach użytkowania i przejechaniu ok. 60 tys. km straci na wartości przeciętnie 65,1 tys. zł.

MKZ

Źródło: Bankier.pl
powiązane
polecane
najnowsze
popularne
najnowsze
bankier na skróty