Rynki

Twoje finanse

Biznes

Forum

M Food pracuje nad nową strategią, którą planuje opublikować jesienią [Wywiad]

M Food, działający na rynku obrotu miodem i produktami pszczelimi, pracuje nad nową 5-letnią strategią, którą planuje opublikować jesienią. Grupa chce zwiększać działalność i poprawiać marże m.in. poprzez rozwój w nowoczesnych kanałach dystrybucji – poinformował PAP Biznes w wywiadzie prezes Jerzy Gądek. Ocenił, że branżę, w której działa grupa, czeka stabilny wzrost.

fot. Tomasz Ras / Puls Biznesu

"Poprzednia, pięcioletnia strategia, dobiegła końca w 2021 r. i jesienią bieżącego roku planowana jest publikacja nowej - obecnie trwają nad nią prace. Będzie ona bazowała na naszej dotychczasowej działalności, ale też będzie obejmowała nowe perspektywy i możliwości pozyskiwania przychodów z wykorzystaniem nowoczesnych kanałów dystrybucji oraz promocji poprzez nowe media. Pojawią się też cele finansowe” – powiedział prezes Jerzy Gądek.

reklama

"Pozyskiwanie surowca, sprzedaż, logistykę i zarządzanie mamy bardzo dobrze opanowane, natomiast są obszary, które możemy rozbudować. Nowa strategia będzie obejmować m.in. możliwości dywersyfikacji działalności, zwiększanie kompetencji w segmentach, w których już funkcjonujemy, ale nie stanowią one obecnie znaczącego elementu przychodowego – jak np. e-commerce czy działalność detaliczna” – poinformował.

Dodał, że zmiany te mają m.in. pozwolić na generowanie wyższych marż.

W nowej strategii zarząd chce przedstawić założenia polityki dywidendowej. Obecnie - jak poinformował prezes – wypracowywane środki pozostają w spółce i są inwestowane w rozwój bieżącej działalności.

Prezes nie wykluczył, że w nowej strategii pojawią się także plany akwizycyjne. W tym roku grupa nabyła 20 proc. udziałów w spółce Płynne Złoto, która będzie rozwijać detaliczny kanał sprzedaży produktów.

Ponadto, we wrześniu 2021 r. M Food zawarło list intencyjny ze spółką Babaco, działającą w obszarze nowych mediów. Jak zaznaczył prezes – jest to reakcja na zachodzące zmiany w obszarze technologii oraz perspektywa możliwości edukacji rynku i budowania świadomości, biorąc pod uwagę m.in. panujące prozdrowotne trendy.

Produkty finansowe
Produkt
Kwota
Okres
miesięcy

Przy okazji prac nad nową strategią zarząd bierze także pod uwagę możliwość zmiany rynku, na którym notowana jest spółka – z NewConnect na główny parkiet GPW.

"To może być wynik realizacji nowej strategii i kolejny element rozwoju, choć nie podjęliśmy jeszcze żadnej decyzji w tej sprawie. Samo wejście na główny parkiet tylko dla zmiany rynku nie ma większego sensu – determinantem takiej decyzji będą efekty osiągnięte w strategii” – powiedział prezes.

Gądek ocenił, że wyniki grupy za pierwszy kwartał 2022 r. – pomimo tego, że M Food z powodu wybuchu wojny nie pozyskuje już surowca z Ukrainy – były bardzo dobre i wskazują na pozytywne perspektywy kolejnych miesięcy, a grupa dywersyfikuje dostawy. Ponadto, M Food stara się przenosić rosnące koszty na odbiorców.

"Ze względu na to, że udało nam się bardzo szybko zdywersyfikować źródła dostaw, co było kluczowym wyzwaniem, możemy patrzeć pozytywnie w przyszłość. Ukraina była jednym z wiodących producentów miodu na świecie, ale zabezpieczyliśmy dostawy z innych rejonów świata, m.in. z Wietnamu, które pozwalają nam zastąpić te braki” – dodał prezes.

W pierwszym kwartale 2022 r. grupa odnotowała wzrost przychodów o ok. 14 proc. rdr do 54,3 mln zł. Zysk netto w tym okresie wzrósł o 32 proc. do 2,8 mln zł, a zysk operacyjny o 64 proc. do 3,4 mln zł.

M Food jest obecne na całym świecie, ale – jak powiedział prezes - głównym odbiorcą produktów grupy są kraje Europy Zachodniej czy Ameryki Północnej, gdzie jest stabilny, rosnący popyt. Gądek wskazał, że obecnie miód jest wykorzystywany nie tylko w sektorze spożywczym, ale także w coraz szerszym stopniu np. w kosmetycznym czy farmaceutycznym.

"Cała branża jest rozwojowa i spodziewamy się jej wzrostu. Jest wysoki próg wejścia, a konkurencja jest ograniczona, co dla nas jest dobrą perspektywą” – ocenił.

"Konsumpcja miodu w Polsce będzie zmierzać do poziomu Europy Zachodniej, więc będziemy mogli znacząco zwiększyć sprzedaż. Branża będzie rosła” – dodał prezes.

Dominika Antoniak (PAP Biznes)

doa/ mfm/

Źródło: PAP Biznes
powiązane
polecane
najnowsze
popularne
najnowsze
bankier na skróty