Rynki

Twoje finanse

Biznes

Forum

„Chińczyki” w salonach nie tracą impetu. Dominuje pięć marek

Marcin Kaźmierczak

Marzec był kolejnym miesiącem, w którym wyraźnie wzrosło zainteresowanie Polaków nowymi autami produkowanymi przez chińskie marki – wynika z danych Instytutu Badań Rynku Motoryzacyjnego Samar. Udział aut z Państwa Środka w polskich salonach samochodowych po raz pierwszy przekroczył 5 proc.

fot. Redaktion93 / Shutterstock

W całym I kw. 2025 r. w bazie Centralnej Ewidencji Pojazdów i Kierowców przybyło 7075 egzemplarzy. To więcej niż w ciągu pierwszych trzech kwartałów ubiegłego roku.

reklama

W samym marcu w Polsce przybyły 2862 auta osobowe rodem z Państwa Środka – o jedną trzecią więcej niż w lutym.

Choć wciąż blisko połowa rynku należy do marki MG (1248 szt. w marcu), w rankingach popularności zaczynają pojawiać się i inne chińskie marki. Ponad pół tysiąca zarejestrowanych pojazdów zanotowała w marcu Omoda a siostrzane Jaecoo zanotowało 424 zarejestrowane egzemplarze.

przewiń, aby zobaczyć całą tabelę

Rejestracje chińskich nowych aut - marzec 2025

Lp.

Marka

Liczba zarejestrowanych egzemplarzy

1.

MG

1248

2.

Omoda

531

3.

Jaecoo

424

4.

BAIC

305

5.

BYD

233

6.

Leapmotor

56

7.

Forthing

48

8.

Xpeng

10

9.

DFSK

3

10.

Skywell

2

Źródło: Bankier.pl na podstawie danych CEPiK

W każdy z powyższych przypadków za większość (liczoną w granicach 60-65 proc.) zarejestrowanych pojazdów odpowiadali klienci indywidualni. Zgodnie z danymi Polskiego Związku Przemysłu Motoryzacyjnego, MG było w marcu ósmą najczęściej wybieraną marką wśród klientów indywidualnych, z udziałem w rynku wynoszącym 4,4 proc. Na 17. pozycji uplasowała się Omoda (2 proc. udziałów).

Próg 100 szt. przekroczyły także rejestracje modeli takich marek jak BYD i BAIC. Pierwsze zarejestrowane modele po raz pierwszy zapisano z kolei po stronie marki Leapmotor. Mowa o modelu T03, który od jesieni produkowany jest w Tychach. Pierwsze rejestracje miały także miejsce w przypadku elektrycznych xpengów, które również zadebiutowały na naszym rynku w ostatnich tygodniach.

Do bazy CEPiK wpisano także pojedyncze sztuki z logo marek DFSK, Skywell i JAC.

Produkty finansowe
Produkt
Kwota
Okres
miesięcy

Wzrost liczby rejestracji wiąże się m.in. z rozwojem portfolio chińskich marek, które w Polsce oferują już ponad 40 modeli. W ostatnich tygodniach do polskich salonów wjechało kilka kolejnych. Kolejne debiuty zaplanowane zostały na nadchodzące miesiące.

Cztery modele za mniej niż 100 tys. zł

Jedynie trzy spalinowe chińskie modele można kupić obecnie za mniej niż 100 tys. zł. To najtańszy obecnie „chińczyk” mg3, a także również produkowany przez SAIC Motor model mg zs oraz BAIC Beijing 3, które na europejskim i polskim rynku mają konkurować z produkowanym przez Dacię modelem duster - jeszcze sześć lat temu najpopularniejszym modelem wśród polskich klientów indywidualnych.

Mniej niż 100 tys. trzeba wydać także, chcąc zostać właścicielem niewielkiego elektryka – leapmotor t03. Auto produkowane w Tychach w najtańszej wersji kosztuje niespełna 80 tys. zł.

Chińscy producenci aut z reguły płyną z prądem i oferują w Polsce najpopularniejsze SUV-y i crossovery. W portfolio marek z Państwa Środka nie brakuje jednak nadwozi odstawionych w Europie do lamusa, czyli minivanów (maxus euniq 5, maxus mifa 9, forthing u-tour) oraz zdecydowanie mniej popularnych niż jeszcze kilkanaście lat temu sedanów (m.in. nio et5 i nio et7).

Źródło: Bankier.pl
powiązane
polecane
najnowsze
popularne
najnowsze
bankier na skróty