Skorzystaj z pomocy eksperta

Dziękujemy!


Płatność kartą oznacza nie tylko dużą wygodę, ale również bezpieczeństwo. Jednym z ważnych aspektów, o którym często zapominamy, jest chargeback, czyli obciążenie zwrotne.

Regulując płatności za towary i usługi często nie jesteśmy przewidzieć następstw transakcji. Wprawdzie sprzedawcy ciągle podnoszą jakość swoich usług, ale wciąż nie brakuje sytuacji, w których nie wszystko idzie po naszej myśli. Rozczarowanie to jednak nie jedyny rezultat niezadowalającego zakupu. Często tracimy przy tym również środki. W takim przypadku, jeżeli korzystaliśmy z karty płatniczej, możemy jednak zwrócić się do banku z prośbą o zwrot pieniędzy, czyli chargeback. W wielu przypadkach jest to proste i umożliwia szybkie uzyskanie środków.

Chargeback: jak wygląda obciążenie zwrotne?

Chargeback – czym jest?

Regulując płatność za pomocą gotówki lub przelewu dochodzenie swoich praw w przypadku stwierdzenia istotnych wad jest dosyć utrudnione. W praktyce – w znacznej mierze zależy od nastawienia sprzedawcy i tego, jaką politykę stosuje. Oczywiście zawsze możemy dochodzić swoich praw korzystając z narzędzi oferowanych przez system prawny, jednak ścieżka jest długa i wyczerpująca, wymaga dodatkowych zabiegów i poświęcenia wolnego czasu, a poniesione straty koniec końców zwykle nie są tak wysokie. Sytuacja wygląda inaczej, jeżeli zastosujemy chargeback, czyli obciążenie zwrotne – wówczas to nasz bank, we współpracy z emitentem karty, bierze na siebie odpowiedzialność za ustalenie, która ze stron ma rację, a jeśli przyzna ją nam – zwróci środki bez dodatkowych formalności.

Chargeback działa na takiej samej zasadzie również w sytuacji, w której stwierdzimy nieznane nam płatności, których nie autoryzowaliśmy. Wówczas powinniśmy przekazać całą sprawę bankowi i czekać na efekty jego dochodzenia. W każdym razie: dzięki obciążeniu zwrotnemu nie jesteśmy pozostawieni sami sobie.

Jakich kart i transakcji dotyczy chargeback?

W większości banków możemy skorzystać z obciążenia zwrotnego w przypadku wszystkich wydawanych przez nie kart, w tym oczywiście kart kredytowych, kart debetowych, a nawet kart przedpłaconych. Nie ma przy tym większej różnicy również to, w jaki sposób dokonaliśmy transakcji: może być to więc zarówno zakup stacjonarny, jak i płatność przez internet czy zamówienie telefoniczne, w trakcie którego podajemy konsultantowi dane karty. W praktyce: warto więc wybierać ten środek płatności, zwłaszcza w przypadku sprzedawców, których nie jesteśmy do końca pewni, aby zyskać dodatkową ochronę.

Kiedy możliwy jest chargeback?

Procedurę chargeback możemy zastosować w kilku przypadkach. Należą do nich:

  • Pomyłka w trakcie transakcji – czasem zdarza się, że sprzedawca wprowadził błędną kwotę lub płatność została pobrana kilkakrotnie. Wówczas mamy podstawy do wystąpienia o chargeback, a zasadność wniosku dosyć łatwo ocenić.
  • Niewłaściwe wywiązanie się z umowy – każdy z nas zna sytuacje, w których zakupiony towar nie jest zgodny z deklaracjami albo posiada wady – wówczas również warto wystąpić o obciążenie zwrotne, jeżeli sprzedawca nie reaguje na nasze prośby o polubowne załatwienie sprawy.
  • Brak zwrotu środków – jeżeli dokonaliśmy zwrotu towarów a na konto nie wróciły wpłacone środki, mamy podstawy do wystąpienia o chargeback.
  • Padliśmy ofiarą oszustwa lub kradzieży – jeżeli na wyciągu pojawia się transakcja, które nie rozpoznajemy, możemy wystąpić o obciążenie zwrotne. Niezależnie od tego czy nieautoryzowana płatność była wynikiem oszustwa czy fizycznej kradzieży karty.
  • Bankomat „połknął” pieniądze: niemal każda osoba zetknęła się z tym problemem. Niestety szczególnie często dzieje się tak w trakcie zagranicznych wycieczek. Chargeback umożliwia jednak szybkie odzyskanie środków bez większych formalności, więc nie ma się o co obawiać.

Procedura chargeback

Choć procedura stosowana w przypadku zgłoszenia chargebacku jest dosyć skomplikowana, większość działań podejmowanych jest przez bank i emitenta karty. Pod wieloma względami przypomina również dochodzenia, którymi zazwyczaj zajmuje się policja. Proces reklamacji powinien prezentować się w następujący sposób:

  • Próba porozumienia ze sprzedawcą – jeżeli nie jesteśmy zadowoleni ze świadczonych usług albo towarów, które otrzymaliśmy, po pierwsze należy skontaktować się ze sprzedawcą i próbować dojść z nim do porozumienia. Dopiero kiedy wyczerpiemy tę ścieżkę i nie osiągniemy pożądanego rezultatu, powinniśmy zwrócić się o chargeback.
  • Kontakt z bankiem – zarówno Visa chargeback, jak i MasterCard chargeback powinny zostać zgłoszone w pierwszej kolejności do banku, który wydał kartę. Pracownicy poproszą nas zapewne o dostarczenie dodatkowych dokumentów, w tym potwierdzenia transakcji oraz dowodów na to, że sprzedawca odmówił nam uwzględnienia reklamacji.
  • Przyjęcie reklamacji i rozpoczęcie dochodzenia – po przyjęciu reklamacji bank kontaktuje się z centrum rozliczeniowym obsługującym konkretną transakcję.
  • Kontakt agenta ze sprzedawcą – pracownik centrum rozliczeniowego kontaktuje się następnie ze sprzedawcą, przedstawia mu sprawę i prosi o ustosunkowanie się do naszych żądań. Zasadniczo sprzedawca może je uznać, co zamyka procedurę, lub przedstawić swoje argumenty. Jeżeli nie zajmie stanowiska w określonym terminie, wniosek będzie rozpatrzony na korzyść konsumenta.
  • Podjęcie decyzji – następnie wystawca karty podejmuje decyzje o rozpatrzeniu procedury chargeback. Jeżeli uzna, że klient ma podstawy do żądania zwrotu gotówki – otrzymuje ją, jeżeli przyzna ją sprzedawcy – środki pozostaną na jego koncie.

Dodatkowe wymogi

Aby chargeback mógł być rozpatrzony pozytywnie, bank może domagać się od nas różnego typu dokumentów. Oprócz kopii dowodu transakcji mogą być to więc podpisane własnoręcznie oświadczenia prezentujące naszą wersję wydarzeń. Jeżeli padniemy natomiast ofiarą oszustwa lub kradzieży – konieczne stanie się zgłoszenie sprawy na policję. W trakcie postępowania bank może zwracać się do nas z prośbą o dostarczenie kolejnych dokumentów.

Kiedy wykonać chargeback?

Terminy zgłoszenia chęci skorzystania z chargeback regulują szczegółowe przepisy banku. Zazwyczaj mamy jednak na to aż 120 dni po wykonaniu transakcji, która nas rozczarowała. Nie należy jednak zwlekać: im szybciej to zrobimy, tym szybciej środki pojawią się na naszym koncie. Nieco inaczej cala procedura obciążenia zwrotnego wygląda w przypadku kupowania wycieczek w biurach podróży. Wówczas najczęściej banki dają nam 120 dni od daty niesatysfakcjonującej wycieczki, a nie samej płatności, która siłą rzeczy mogła mieć miejsce nawet kilka miesięcy wcześniej. Inaczej rozpatruje się również wnioski o chargeback w przypadku np. bankructwa biura podróży. Wówczas przed wystąpieniem o obciążenie zwrotne całą sprawę musi rozpatrzeć Urząd Marszałkowski, dopiero po jego ustaleniach możemy wystąpić o zwrot środków na rachunek.

PayPal chargeback

O obciążenie zwrotne możemy również wnioskować, korzystając z popularnego serwisu PayPal, o ile płatności dokonujemy przy użyciu karty płatniczej. W takim przypadku od razu po otrzymaniu wniosku przez emitenta karty, PayPal zamraża środki na koncie sprzedawcy, a następnie rozpatruje całą sprawę dokładnie tak, jak w przypadku standardowej procedury chargeback. Kupujący ma więc 120 dni na zgłoszenie, natomiast sprzedawca powinien w ciągu 10 dni ustosunkować się do jego pretensji. Jeżeli więc – szczególnie w przypadku zakupów w zagranicznych serwisach – możemy skorzystać z płatności przez serwis PayPal, w którym używamy karty płatniczej, możemy zyskać bezcenną ochronę przed nieuczciwymi sprzedawcami.


2020-02-21

Karta Revolut: czy to dobra alternatywa dla tradycyjnego banku?

Szybki rozwój usług bankowych sprawia, że do dyspozycji klientów pozostaje wiele nowych rozwiązań. Jednym z nich jest konto i karta Revolut. Czy to jednak dobra alternatywa dla tradycyjnych rozwiązań?

2020-02-19

Mikrorachunek podatkowy. Jak założyć mikrorachunek?

Jednym z nowych rozwiązań, które powinny zainteresować każdego podatnika, jest wprowadzony od 1 stycznia 2020 roku przez Ministerstwo Finansów mikrorachunek podatkowy. Warto dowiedzieć się, jak z niego korzystać.

2020-02-18

Zeznanie podatkowe: kto musi złożyć deklarację podatkową?

30 kwietnia upływa termin składania najpopularniejszych deklaracji podatkowych PIT-36 i PIT-37. PIT roczny to podstawowy obowiązek każdego podatnika. Warto dowiedzieć się, kto musi dostarczyć go fiskusowi.

Zastrzeżenie karty i blokada karty: czym się różnią i jak to zrobić?

Karty płatnicze zrewolucjonizowały świat płatności bezgotówkowych. Niestety łatwo je zgubić lub paść ofiarą złodzieja. W takim przypadku należy je jak najszybciej zastrzec lub zablokować.

Rodzaje PITów. Jaki PIT wypełnić?

Rozliczanie PITów to obowiązek, który lubimy odkładać na ostatnią chwilę. Ważne są przy tym nie tylko terminy, ale również formularz, z którego musimy skorzystać.

Chargeback: jak wygląda obciążenie zwrotne?

Płatność kartą oznacza nie tylko dużą wygodę, ale również bezpieczeństwo. Jednym z ważnych aspektów, o którym często zapominamy, jest chargeback, czyli obciążenie zwrotne.

Zerowy PIT dla młodych. Jak wygląda podatek do 26 roku życia

Składanie deklaracji podatkowych nie należy do najłatwiejszych zadań, zwłaszcza w świetle pojawiających się co jakiś czas zmian prawa. Jedną z nowości jest zerowy podatek do 26 roku życia.

Ikona informacji
poradniki