Czy można cofnąć przelew bankowy?
Dobra wiadomość jest taka, że błędne przelewy z zasady można cofnąć. To, jakie kroki trzeba podjąć, jest zależne od konkretnego przypadku. Czas odzyskiwania środków także bywa bardzo różny.
Spore znaczenie ma rodzaj przelewu i szybkość reakcji. Przy podjęciu szybkich działań związanych ze standardowym przelewem Elixir anulowanie przelewu może okazać się dość proste. Wtedy to wystarczyć może kontakt z bankiem.
Gdy sprawa dotyczy przelewu natychmiastowego, to sam kontakt z bankiem może okazać się niewystarczający. Podobnie będzie w przypadku standardowego przelewu Elixir, gdy zareagujemy po pewnym czasie, np. jednym dniu roboczym. W takich sytuacjach trzeba podjąć dodatkowe działania.
Jeszcze jedną możliwością jest chęć anulowania przelewu z datą przyszłą. To na ogół nie sprawia żadnych problemów. Zwykle wystarczy tylko przejść do bankowości elektronicznej i anulować polecenie przelewu.
Jak przebiega standardowy przelew?
By dowiedzieć się, jak cofnąć przelew, trzeba najpierw zrozumieć ogólny sposób przetwarzania płatności w bankach. Standardowy przelew Elixir zawsze przebiega w zgodzie z następującym schematem:
- Zlecenie przelewu — po zleceniu, przelew ma status oczekiwania na otwarcie najbliższej sesji w naszym banku.
- Odebranie polecenia przelewu przez bank — gdy nasz bank odbierze przelew, to przekazuje go KiR, czyli Krajowej Izby Rozliczeniowej.
- Zaksięgowanie przelewu w KiR — Po zaksięgowaniu w KiR przelew jest w stanie oczekiwania na najbliższe otwarcie sesji w banku odbiorcy.
- Dotarcie przelewu do banku odbiorcy — na końcu bank przekazuje środki na konta odbiorcy ustalonego po numerze w poleceniu przelewu.
Cały proces przetwarzania przelewu jest zatem podzielony na kilka części. Im wcześniej zaczniemy działać, tym lepiej. O cofnięcie przelewu zdecydowanie najprościej, gdy polecenie nie trafiło jeszcze do sesji Elixir.
Kiedy odbywają się sesje Elixir?
Zasadniczo w każdym banku wychodzące i przychodzące sesje Elixir odbywają się trzy razy dziennie. Dotyczy to dni roboczych. Jednocześnie jednak w poszczególnych bankach sesje przelewów odbywają się o nieco innych godzinach. Ogólne zasady dla sesji wychodzących są następujące:
-
Pierwsza sesja odbywa się około godziny 8:00.
-
Druga sesja ma miejsce mniej więcej o 12:00.
-
Trzecia sesja odbywa się około 15:00.
Z kolei sesje przychodzące odbywają się mniej więcej dwie godziny po sesjach wychodzących. Czas sesji Elixir ma duże znaczenie dla tego, jak cofnąć przelew. Przykładowo na anulowanie przelewu Elixir wysłanego o godzinie 19:00 ma się dość sporo czasu. Inaczej sytuacja wygląda np. dla przelewu wysłanego w godzinach rannych.
Sprawdź również: Kiedy dojdzie przelew Elixir?
Jak zgłosić błędne zlecenie płatnicze?
Po wysłaniu błędnego przelewu trzeba bezzwłocznie przekazać informacje o zaistniałej sytuacji do banku. Pojawiają się tu główne trzy sposoby:
-
Skorzystanie z bankowości elektronicznej. Do tego celu można wykorzystać konto internetowe lub aplikację mobilną. Zazwyczaj jednak samodzielnie cofnięcie przelewu bankowego przez bankowość elektroniczną jest dostępne wyłącznie dla przelewów z datą przyszłą.
-
Przez kontakt telefoniczny. To często optymalna metoda. Trzeba jednak pamiętać, że dodzwonienie się do konsultanta i zweryfikowanie tożsamości zabiera trochę czasu. Ponadto nie każdy bank zezwala na anulowanie przelewu przez kontakt z infolinią.
-
Wizyta osobista w placówce banku. Tu otrzymamy kompetentną pomoc. Ponownie należy jednak zwrócić na presję czasu. Konieczność dotarcia do oddziału bankowego i odczekania w kolejce może przecież sprawić, że na proste wycofanie przelewu będzie za późno.
Sama procedura wycofywania błędnego przelewu w poszczególnych bankach wygląda inaczej. Czasem wymagane jest przedstawienie pisemnej dyspozycji klienta z podpisem, by cofnięcie przelewu okazało się możliwe.
Jak przebiega zwrot błędnego przelewu?
Przy szybkiej reakcji często można cofnąć przelew dość łatwo. Szybka reakcja to taka, która nastąpi przed trafieniem przelewu do sesji Elixir i rozliczenia KiR. W takiej sytuacji pracownik na nasze polecenie może wycofać przelew z systemu transakcyjnego banku.
Poniekąd jest to jednak wyłącznie dobra wola banku. Zasadniczo to nadawca przelewu jest w pełni odpowiedzialny za podanie poprawnych danych dotyczących płatności. W banku nie zgłasza się więc żadnej reklamacji, lecz prosi o pomoc.
Ile kosztuje cofnięcie przelewu bankowego?
Do każdego rachunku bankowego obowiązuje osobna tabela wypłat i prowizji. To tam znajdziemy precyzyjne informacje na temat tego, ile dokładnie kosztuje anulowanie transakcji w danym przypadku.
W przypadku kont osobistych opłata często wynosi od kilku do kilkunastu złotych. Cofnięcie błędnego przelewu w przypadku kont firmowych może być nieznacznie droższe. Zdarza się też, że np. anulowanie przelewu nie wygeneruje żadnych kosztów finansowych.
Co, jeśli anulowanie przelewu w banku nie przyniesie skutku?
Szybkie i proste anulowanie przelewu bezpośrednio w banku bywa awykonalne. Tak będzie w przypadku przelewów natychmiastowych. Podobna sytuacja ma miejsce, gdy nie uda się zareagować na czas przy błędnym standardowym przelewie Elixir.
Na szczęście w większości przypadków wycofanie przelewu jest możliwe. Trzeba jednak liczyć się z liczniejszymi formalności. Pierwszy krok zawsze polega na kontakcie z bankiem.
Zgodnie z przepisami bank jest bowiem zobligowany do podjęcia stosownych działań, które pomogą nam odzyskać pieniądze. Na początku bank informuje niewłaściwego odbiorcę przelewu o zaistniałej sytuacji. Z kolei odbiorca przelewu powinien zwrócić środki na wskazany przez bank specjalny rachunek techniczny. Na końcu środki z rzeczonego konta technicznego wracają na nasze konto.
Może jednak okazać się, że niewłaściwy odbiorca przelewu nie zareaguje na całą sytuację. Jak wskazuje Rzecznik Finansowy, po 30 dniach bank powinien nam przekazać dane błędnego odbiorcy przelewu. Wtedy to mamy możliwość zgłoszenia całej sprawy do sądu. Co istotne nie pozywamy banku, tylko odbiorcę błędnego przelewu.
Sam bank w żadnej sposób nie odpowiada za to, czy odzyskanie środków finansowych zakończy się powodzeniem. Jeżeli jednak bank nie wykona czynności ułatwiających nam odzyskania pieniędzy, to możemy to zgłosić u Rzecznika Finansowego.
Które błędy wymagają korekty?
Wszystkie przelewy są opisane kilkoma informacjami. Niektóre błędy nie stanowią jednak istotnego problemu. Pomylić można się w:
-
Danych odbiorcy — błędne wpisanie danych odbiorcy zwykle nie ma żadnych poważnych skutków. Środki o określonej wysokości i tak trafią na właściwy numer konta.
-
Tytule przelewu — ten parametr również pełni bardziej informacyjną funkcję. Błędny tytuł przelewu nie jest więc dużym problemem. Przelew i tak trafi na właściwy numer rachunku bankowego.
-
Kwocie przelewu — taka pomyłka ma spore konsekwencje. Wystarczy wstawić przecinek w niewłaściwym miejscu, by przesłać komuś płatność większą o rząd wielkości. Przykładowo błędna kwota przelewu może opiewać na 1525,00 zł zamiast na 152,50 zł.
-
Numerze rachunku — to zwykle najtrudniejsza sytuacja. Cały przelew trafia do niewłaściwego odbiorcy. W dodatku zazwyczaj nie wiadomo nawet, kim jest ten odbiorca przelewu.
Kiedy prześlemy niewłaściwą kwotę przelewu na prawidłowy numer rachunku, to często sprawę można załatwić polubownie. Mamy wszakże dane odbiorcy płatności. W takiej sytuacji warto się z nim jak najszybciej skontaktować i poprosić o zwrot nienależnej części przelewu.
Czy można cofnąć przelew PayPal?
W ogólnym ujęciu klient banku może czuć się bezpieczny. Polskie banki działają w zgodzie z restrykcyjnym prawem. Ich aktywność jest stale minitorowana i nadzorowana przez takie instytucje jak Komisja Nadzoru Finansowego, czy Rzecznik Finansowy. Przejawia się to choćby w kwestii błędnego zlecenia płatniczego. Banki są wtedy zobligowane do tego, by ułatwić nam odzyskanie pieniędzy.
Zupełnie inna sytuacja dotyczy PayPala. Wszakże nie jest to żaden bank, a internetowa instytucja finansowa z siedzibą w USA. Poniekąd przelew z konta PayPal można cofnąć tylko wtedy, gdy obok danej płatności pojawia się przycisk “Anuluj”. Będzie on dostępny do momentu, aż płatność zostanie przetworzona. Zazwyczaj trwa to krótki czas.
Kiedy przelew trafi już do niewłaściwego odbiorcy, to można się z nim skontaktować. Wtedy to można go poprosić o zwrócenie błędnej płatności. Jeśli to nie przyniesie skutku, to jedynym rozwiązaniem często okazuje się kontakt z prawnikiem. O całej sytuacji warto też poinformować dział obsługi klienta PayPal. Jest jednak mało prawdopodobne, że pracownik tej instytucji wycofa transakcje.
Co robić, kiedy wyślemy błędny przelew BLIK?
Aplikacja mobilna BLIK ma sporo zalet. Wraz z nią płatności dokonuje się prosto, komfortowo i nade wszystko szybko. Te zalety mogą jednak okazać wadami, gdy chce się cofnąć przelew BLIK.
W zasadzie taka możliwość pojawia się, gdy płatność nie została jeszcze przetworzona i widnieje przy niej przycisk “Anuluj”. Kiedy płatność trafiła już do odbiorcy, to zwykle pozostaje liczyć na jego uczciwość i zwrot błędnego przelewu. W przypadku przelewu BLIK można też rozważyć kontakt z działem obsługi klienta.
Teoretycznie można też poprosić o wsparcie radcy prawnego. Większość płatności przez BLIK opiewa jednak na tak małe kwoty, że raczej nie ma sensu angażować w sprawę prawnika.
W jaki sposób minimalizować ryzyko błędnych przelewów?
Zazwyczaj odzyskanie wszystkich środków wysłanych w ramach błędnego przelewu jest możliwe. Kiedy zdarzy nam się taka pomyłka, to możemy z niej też wyciągnąć cenne doświadczenie. Warto zwrócić uwagę na kilka zasad, które w przyszłości zminimalizują ryzyko tego, że zlecony przelew okaże się błędny. Dlatego też powinniśmy:
-
Dwukrotnie sprawdzać poprawność danych — pośpiech to jeden z najczęstszych powodów wysłania omyłkowych przelewów. Warto wyrobić sobie nawyk dwukrotnego sprawdzania wszystkich informacji podawanych podczas realizacji płatności.
-
Zwrócić uwagę na autoryzację przelewu — przed wysłaniem przelewu w ramach bankowości internetowej trzeba zatwierdzić płatność. Często służy do tego kod SMS, który otrzymujemy na nasz numer telefonu. Co istotne w tej wiadomości poza kodem znajdziemy informacje o wysokości przelewu i fragment numeru rachunku. Powinniśmy się upewnić, że wszystkie te dane są prawidłowe.
-
Korzystać z własnego komputera i telefonu — unikajmy wysłania przelewów z cudzych urządzeń. Zadbajmy też o aktualizacje systemu operacyjnego komputera i oprogramowanie antywirusowe. Cyberprzestępcy szukają bowiem luk bezpieczeństwa. Złośliwe oprogramowanie może zaś podmienić numer rachunku na niewłaściwy.
-
Określić rozsądne limity płatności — korzystając z bankowości elektronicznej, możemy określić maksymalną wartość transakcji. W ten sposób z łatwością zminimalizujemy ryzyko tego, że wyślemy przelew na zbyt dużą kwotę.
Sprawdź również: Jak bezpiecznie korzystać z bankowości elektronicznej?
Tak naprawdę błędne zlecenie przelewu wcale nie jest rzadkością. W przelewach czasem mylą się nawet doświadczeni finansiści i księgowi. Pytanie, jak cofnąć przelew pojawia się więc w głowach wielu ludzi każdego dnia. W takich sytuacjach trzeba działać bez zbędnej zwłoki. Równie ważne jest jednak to, by zachować spokój i asertywność. Przy zachowaniu takiej postawy odzyskanie środków z błędnego przelewu staje się prostsze.