Rynki

Twoje finanse

Biznes

Forum

Żubrówka na podium światowej sprzedaży wódki. Na czele producent, w którego inwestuje Buffett

W najnowszym raporcie branżowego magazynu "The Spirits Business" znajdziemy zestawienie ilości sprzedawanych wódek na świecie w 2022 r. W czołowej dziesiątce znajduje się kilka polskich marek, z których najwyżej jest Żubrówka. Najwięcej, kolejny raz z rzędu, sprzedało się butelek wódki z etykietą „Smirnoffa”, produkowanej przez firmę, w którą zaczął inwestować Warren Buffett.

fot. Jacek Lagowski / FORUM

Jak co roku magazyn "The Spirits Business" przedstawił kompendium wiedzy na temat rynku alkoholi w raporcie „The Brand Champions 2023”. Jak piszą autorzy, rynek wódki, czyli największa kategoria napojów spirytusowych, odnotowała w ostatnich latach mniejszy wzrost ze względu na zwiększającą się konkurencję ze strony tequili, rumu czy whisky.

reklama

Całkowita sprzedaż wódki wzrosła w ubiegłym roku o 3 proc. w porównaniu z 2021 rokiem. W 2022 r. producenci sprzedali 341,5 miliona dziewięciolitrowych skrzynek w porównaniu z 331,4 milionami w roku 2021. Czołowa 10. zestawienia najlepiej sprzedających się wódek na świecie jest zdominowana przez marki z Europy Środkowo-Wschodniej.

Z Polskich wódek najwyżej znalazła się Żubrówka, wchodząca od 2022 r. do portfela marek Grupy Maspex. Spadek sprzedaży o 2,9 proc. w 2022 r. był pierwszym od pięciu lat, ale i tak pozwolił wyprzedzić ukraińską Khortytsę.

Lista najlepiej sprzedających się wódek na świecie (www.thespiritsbusiness.com/issue/the-brand-champions-2023/)

Niekwestionowanym liderem zestawienia sprzedaży jest marka Smirnoff, która utrzymała wzrost i osiągnęła najlepszy dotychczasowy wynik. Chociaż rosyjsko brzmiąca nazwa sugeruje wschodnich właścicieli Smirnoffa, to jednak marka należy do brytyjskiej spółki Diageo, w którą zaczęła inwestować Berkshire Hathaway, firma inwestycyjna kierowana przez Warena Buffetta.

Podium zestawienia uzupełniła marka Absolut należąca do francuskiego koncernu Pernod Ricard. Wódka Absolut odnotowała wzrost sprzedaży w 2022 r. o 10,7 proc. W kwietniu br. Absolut miał wznowić dostawy do Rosji, ale po protestach, jakie przetoczyły się przez Szwecję, skąd pochodzi marka, decyzja została wstrzymana.

W pierwszej dziesiątce znajdziemy też Soplicę, która podobnie jak Żubrówka, została zrepolonizowana. Grupa Maspex przejęła ją od rosyjskiego Roust Corporation w transakcji wartej ok. 1 mld dolarów. Pod skrzydła polskiej firmy trafiły wtedy także m.in. Absolwent oraz Bols.

Produkty finansowe
Produkt
Kwota
Okres
miesięcy

Z kolei dobra znajoma wielu koneserów mocnych alkoholi, o bardzo polskiej nazwie, czyli Żołądkowa Gorzka, jest na 8. miejscu. To marka zależna od Stock Spirits, firmy należącej do funduszu CVC Capital Partners, właścicieli m.in. sieci sklepów Żabka.

Michał Kubicki

Źródło: Bankier.pl
powiązane
polecane
najnowsze
popularne
najnowsze
bankier na skróty