Rynki

Twoje finanse

Biznes

Forum

Udany start platformy wszystko.pl. Szefostwo Comarchu zadowolone z debiutu

Start platformy wszystko.pl, która komercyjnie została uruchomiona 29 czerwca, był udany. W ciąg najbliższych 1-2 lat marketplace nie ma planów wprowadzenia prowizji od sprzedaży - poinformowała PAP Biznes Mariola Barzyk-Libura, dyrektor wszystko.pl, które należy do Comarchu.

(fot. Wszystko.pl)

"Miesiąc od komercyjnego uruchomienia widzimy spore zainteresowanie nową platformą na rynku, liczba kupujących jest dla nas bardzo zadawalająca. Polscy sprzedawcy także zauważyli nasz start, mamy obecnie 17,5 tys. zarejestrowanych sprzedawców. Liczba ta urosła od momentu startu platformy 29 czerwca. Wśród tegorocznych celów jest uruchomienie aplikacji mobilnej. Wstępnie planujemy jej uruchomienie na przełomie III i IV kwartału, choć tu przyjmujemy margines błędu, bo nie wszystkie prace są zależne od nas, ale też od platform z aplikacjami. W tym roku będzie kampania marketingowa, która w tym momencie jest przygotowywana i powinna ruszyć jesienią. W 2023 roku skupiamy się na promocji w digitalu, w przyszłości planujemy też kampanię telewizyjną i radiową" – powiedziała dyrektor.

reklama

"Na ten moment nie planujemy wprowadzać prowizji od sprzedaży. Nie będę jednak ukrywać, że prędzej, czy później te prowizje się pojawią. Jeśli nasza platforma mocno urośnie i będzie bardzo duża, to koszt jej utrzymania będzie znaczny i te prowizje wówczas się pojawią. Nie nastąpi to w ciągu roku, czy dwóch. A jeśli prowizje już się pojawią, to na pewno będą niższe niż u konkurencji. Platforma będzie cały czas rozwijana i pojawią się nowe funkcjonalności, z których nasi sprzedawcy będą mogli korzystać. Platforma będzie zarabiać na narzędziach marketingowych, który zostaną udostępnione naszym sprzedawcom w 2024 roku. W tym roku nasze plany są takie, że to platforma wszystko. pl będzie się sama promować na rynku" - dodała.

Barzyk-Libura poinformowała, że platforma nie skupia się na wzroście GMV, wszystko. pl jest bowiem nowym przedsięwzięciem. Bardzo ważne w tym momencie jest budowanie skali sprzedawców, towarów i kupujących, to jest cel nadrzędny.

Jej zdaniem brak prowizji to jedna z korzyści dla sprzedawców na nowej platformie.

"Sprzedawców do skorzystania z platformy wszystko. pl ma zachęcić przede wszystkim brak prowizji od sprzedawanych produktów. Chcemy razem z nimi budować przyjazny, polski marketplace. Jesteśmy otwarci na ich sugestie. Dzięki temu możemy uniknąć błędów konkurencji. Mamy możliwość szybko wprowadzać zmiany w naszym systemie, bo stoi za nami Comarch, czyli duża firma technologiczna, która ma zaplecze programistyczne. I te zmiany stopniowo wdrażamy" - powiedziała dyrektor.

"Zaproponowaliśmy sprzedawcom prosty, przejrzysty interfejs w wersji MVP, czyli minimalnej wersji produktu, z którą weszliśmy na rynek w czerwcu. Dzięki temu sprzedający mogą łatwo publikować swoje oferty na naszej platformie. Udostępniliśmy też bardzo wiele integratorów, ich liczba z miesiąca na miesiąc będzie rosnąć. Wszyscy użytkownicy systemów Comarch ERP mogą w bardzo szybki sposób opublikować ofertę na naszej platformie. Sprzedawcy w 2023 roku otrzymują od nas darmowy marketing, który będzie uruchamiany w niedługim czasie" - dodała.

Produkty finansowe
Produkt
Kwota
Okres
miesięcy

1 sierpnia wprowadzona została aktualizacja platformy.

"W aktualnej wersji MVP, czyli minimalnej wersji produktu, kupujący otrzymali proste ścieżki zakupowe, w których można wyszukać i zakupić poszukiwany produkt. Zdecydowaliśmy się na uruchomienie MVP z podstawowymi funkcjonalnościami, gdyż chcieliśmy najpierw zapoznać się w oczekiwaniami rynku, a potem wdrażać kolejne, udoskonalone wydania portalu. Dopiero później przyjdzie czas na nowe funkcjonalności, marketing i programy lojalnościowe" - zapowiedziała Barzyk-Libura.

Dyrektor poinformowała, że jeszcze w tym roku planowane jest wykorzystanie sztucznej inteligencji w wyszukiwarce, a w przyszłym SI wesprze także sprzedawców.

"Chcemy skorzystać z plusów, jakie niesie wykorzystanie sztucznej inteligencji. Wykorzystamy ją w naszej wyszukiwarce, która pomoże kupującym wybrać szukane produkty. Z kolei sprzedawcom podpowie, które produkty są bardziej wyszukiwane i co należy poprawić w ofercie, żeby była bardziej atrakcyjna dla kupującego. Wykorzystanie SI w wyszukiwarce w podstawowej wersji planujemy wprowadzić jeszcze w tym roku, a w części dla sprzedawcy w 2024 roku" - podkreśliła.

"Przed nami jeszcze sporo wydatków inwestycyjnych, ale stoi za nami stabilna firma, która finansuje nasz rozwój" - dodała.

Barzyk-Libura powiedziała, że bezpośrednio przy projekcie wszystko. pl pracuje obecnie kilkadziesiąt osób, ale w ramach współpracy z poszczególnym działami Comarchu, ta liczba jest jeszcze większa. Trwa rekrutacja kolejnych pracowników.

Dyrektor poinformowała, że obecnie sprzedawcy sami zapewniają logistykę dostaw do klientów. Platforma musi wypracować bowiem swoje rozwiązania logistyczne, prowadzi rozmowy z operatorami logistycznymi i będzie komunikować, po finalizacji kontraktów.

Barzyk-Libura ma nadzieję, że polski e-commerce ma już za sobą "dołek" sprzedażowy.

"W pierwszej części 2023 roku przy dużej inflacji widać było tendencję do oszczędzania wśród Polaków, która objawiała się spadkiem zakupów w internecie i stacjonarnie. W ostatnim kwartale widać jednak pewne odbicie. Polacy powrócili do zakupów nie tylko rzeczy pierwszej potrzeby, ale również dodatkowych takich jak odzież, czy obuwie. Mam nadzieję, że +dołek+ sprzedażowy już za nami. E-commerce jest wygodnym miejscem, gdzie w łatwy sposób można porównać sobie ceny produktów" - powiedziała.

"Naszym celem jest posiadanie na platformie wszystko. pl atrakcyjnych i konkurencyjnych cenowo produktów, ale jest to proces, który potrwa" - dodała.

wszystko.pl to platforma zakupowa typu marketplace, należąca do notowanej na GPW Grupy Comarch.

Ewa Pogodzińska (PAP Biznes)

epo/ gor/

Źródło: PAP Biznes
powiązane
polecane
najnowsze
popularne
najnowsze
bankier na skróty