Rynki

Twoje finanse

Biznes

Forum

Elektryki rozjechały LPG. W salonach zostały tylko resztki

Choć jeszcze cztery lata temu Polacy rejestrowali trzy razy więcej nowych aut z LPG niż „elektryków”, to w ostatnich miesiącach tendencja odwróciła się – wynika z danych Bankier.pl. Sprawdziliśmy, jakie auta „w gazie” można w dalszym ciągu znaleźć w polskich salonach.

fot. Ajdin Kamber / Shutterstock

Na spadek liczby aut umożliwiających tankowanie gazu LPG wskazują m.in. dane Centralnej Ewidencji Pojazdów i Kierowców. Zgodnie z nimi, nie wliczając tzw. martwych dusz, w Polsce nadal mieliśmy ponad 2,5 mln aut z zamontowanymi instalacjami LPG. Było ich jednak o 3,4 proc. a nominalnie o ponad 90 tys. mniej niż rok wcześniej.

reklama

Mimo to, odsetek aut na gaz nad Wisłą jest najwyższy w całej Unii Europejskiej i wciąż wynosi ponad 12 proc. Biorąc pod uwagę całą Europę, więcej było ich jedynie w Turcji (ok. 4,7 mln sztuk).

Trzy raz mniej aut z LPG niż elektryków

Inaczej wygląda jednak sytuacja, jeśli weźmiemy pod uwagę wyłącznie nowe samochody. Dane a pierwsze siedem miesięcy 2025 r. pokazują, że sprzedaż aut z LPG, głównie za sprawą rosnącej liczby rejestracji słynących z tego napędu dacii, wzrosła w ujęciu rocznym. W analizowanym okresie w bazie CEPiK zanotowano 8331 aut „w gazie” – o ponad 10 proc. więcej niż rok wcześniej. Ich udział w rynku nowych aut w dalszym ciągu nie może przekroczyć jednak 3 proc.

Biorąc pod uwagę wszystkie napędy, rzadziej w Polsce rejestruje się obecnie jedynie auta napędzane wodorem. W analizowanym okresie w Polsce przybyło 121 takich pojazdów.

Nowym autom z LPG odjeżdżają zwłaszcza elektryki. Jeszcze w 2021 r. miesięcznie w Polsce przybywało trzy razy więcej nowych aut na gaz niż na prąd. Obecnie, biorąc pod uwagę dane za lipiec 2025 r., Polacy rejestrują blisko trzykrotnie mniej aut z LPG niż elektryków. Ich udział w rynku nowych aut wyniósł odpowiednio 7,6 i 2,8 proc.

Auta z LPG - ceny

W polskich salonach w dalszym ciągu kilka modeli, w tym kilka hybryd, oferowanych jest z instalacjami LPG. To przede wszystkim auta produkowane przez marki należące do sojuszu Renault-Nissan-Mitsubishi. To przede wszystkim dacie: duster, sandero, jogger i bigster, a także renault clio, renault captur oraz mitsubishi colt oraz asx, które w 2024 r. odpowiadały za przeszło 70 proc. rejestracji aut z LPG w Polsce.

Produkty finansowe
Produkt
Kwota
Okres
miesięcy
przewiń, aby zobaczyć całą tabelę

Samochody osobowe z instalacjami LPG oferowane przez polskie salony

Model

Najniższa cena podstawowej wersji z instalacją LPG [w zł]

dacia sandero

66 600

dacia sandero stepway

70 300

dacia jogger

73 900

renault clio

78 600

dacia duster

80 800

renault captur

90 900

mitsubishi colt

90 990

mitsubishi asx

99 990

dacia bigster

101 200

Źródło: Dane z cenników producentów

Montaż instalacji LPG w nowych autach umożliwiają także poszczególni dilerzy innych marek. To m.in. Fiat (panda), Kia (picanto, stonic), Hyundai (i10, i20, i30), Toyota (yaris, yaris cross i corolla), Skoda (fabia, scala i kamiq) oraz chiński BAIC (beijing 3 i beijing 5).

W takim przypadku do ceny podstawowej widniejącej w cenniku należy doliczyć ok. 5,5 – 7 tys. zł.

MKZ

Źródło: Bankier.pl
powiązane
polecane
najnowsze
popularne
najnowsze
bankier na skróty