Rynki

Twoje finanse

Biznes

Forum

Obiecywali „ulgę od długu”, a napędzali spiralę zadłużenia. Kancelaria Certo ukarana przez UOKiK

Marcin Kaźmierczak

(fot. Daniel Dmitriew)

Choć usługi oferowane przez kancelarię Certo miały wyprowadzać klientów ze spirali długów, to same ją napędzały. Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów nałożył na spółkę blisko 640 tys. zł kary. Sprawę przeciwko założycielce kancelarii prowadzi prokuratura.

reklama

Kancelaria Certo działała w ramach dwóch programów: „Ulga od długu” oraz „Spłacam swoje długi”.

„Program Ulga od Długu udostępniamy osobom pełnoletnim, które nie mogą sobie poradzić ze spłatą zobowiązań o wysokości przynajmniej 10 tysięcy złotych. Kwalifikacja do programu na oddłużanie kredytów obejmuje wszystkie długi niezabezpieczone.” – głosi informacja na stronie internetowej kancelarii Certo.

Firma obiecywała szybszą spłatę długów dzięki wynegocjowaniu nawet o 50 proc. niższej kwoty zadłużenia. Uzyskanie pomocy miało z kolei ograniczać się do wysłania formularza poprzez stronę kancelarii, a następnie oczekiwania na kontakt ze strony jej pracowników.

Firma jednak kontaktowała się z firmami pożyczkowymi, w których zadłużeni byli jej klienci i nie negocjowała korzystniejszych warunków spłaty. Jak wynika z informacji Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów, kancelaria wpłaty klientów przeznaczała na poczet swojego honorarium oraz przyszłych ugód z wierzycielami, a nie na bieżące spłaty zadłużenia, co miało nakręcać spiralę zadłużenia.

– Po wnikliwej analizie umów zawieranych przez kancelarię Certo z konsumentami zakwestionowaliśmy 5 praktyk tej firmy i 14 niedozwolonych postanowień umownych. Zadłużeni konsumenci mogli nie mieć świadomości, że skorzystanie z usług tej spółki może jeszcze bardziej pogorszyć ich sytuację finansową – mówi Tomasz Chróstny, prezes Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów.

Nieuczciwe praktyki Certo

W opinii UOKiK kancelaria Certo wprowadzała klientów w błąd co do pieniędzy gromadzonych na specjalnym koncie, którym może dysponować wyłącznie kancelaria. Z kolei klienci mogli nie być świadomi, że środki zostaną przelane na konta ich wierzycieli dopiero po zawarciu ugody i że Certo nie reguluje w ich imieniu bieżących rat kredytów.

Produkty finansowe
Produkt
Kwota
Okres
miesięcy

Zgodnie z umową była to „comiesięczna kwota wpłacana przez Klienta na Rachunek bankowy do Rozliczeń, przeznaczona na zaspokajanie Wierzycieli i wynagrodzenie Kancelarii”.

Dodatkowo UOKiK zarzucił kancelarii sugerowanie klientom, że „umowa z Certo i podejmowane przez spółkę działania w sprawie redukcji zadłużenia stanowią ochronę przed dochodzeniem w tym czasie roszczeń przez wierzycieli np. na drodze sądowej. Konsumenci udzielając kancelarii pełnomocnictw m.in. do prowadzenia negocjacji z wierzycielami, mogą mieć przeświadczenie, że obejmują one także tę kwestię.”

Inną nieuczciwą praktyką wykrytą przez UOKiK było zatajanie informacji o możliwości utraty całości lub części pieniędzy konsumentów zgromadzonych na rachunku w Certo. Ze środków tych potrącane było bowiem wynagrodzenie dla kancelarii, a dodatkowo mogła ona również pokrywać nimi dodatkowe koszty niewskazane w umowie. W przypadku braku ugody klienci mogli nie odzyskać całości wpłaconych pieniędzy.

Nieuczciwe, w opinii UOKiK, było także pobieranie tzw. opłat początkowych przed przesłaniem klientowi warunków umowy na piśmie oraz określanie opłat dla kancelarii w stawce netto, czyli bez VAT.

Klauzule abuzywne w umowie

Spółka Certo stosowała także klauzule abuzywne. Miały one umożliwiać kancelarii m.in.:

  • zmianę wysokości wpłat klientów w trakcie programu (np. w zależności od liczby wierzycieli akceptujących propozycje ugodowe czy w związku ze zmianami sytuacji finansowej klienta),
  • zarządzanie przez kancelarię pieniędzmi wpłacanymi przez klientów,
  • pobieranie dodatkowych opłat w przypadku konieczności pokrycia kosztów lub podjęcia działań wykraczających poza zakres umowy,
  • obciążanie klientów negatywnymi konsekwencjami, jeśli zrezygnują z uiszczenia tych kosztów,
  • przedłużanie umowy,
  • rozwiązanie umowy bez wypowiedzenia ze skutkiem natychmiastowym, jeśli klient nie dokona w terminie dwóch pełnych wpłat

Jak wynika z informacji stacji Polsat, nagłośnionych w programie Interwencja, poszkodowanych przez kancelarię Certo jest co najmniej kilkaset osób. Jej założycielka Marta J.S. trafiła do aresztu, a sprawą zajmuje się prokuratura.

Źródło: Bankier.pl
powiązane
polecane
najnowsze
popularne
najnowsze
bankier na skróty