Rynki

Twoje finanse

Biznes

Forum

Wypadki rządowych aut. Tyle kosztuje eksploatacja i naprawy limuzyn

, aktualizacja: 2023-06-29 09:33

W ostatni weekend czerwca media ponownie obiegła informacja o wypadku limuzyny rządowej. Mocno poszkodowani zostali dwaj policjanci, pomocy lekarskiej wymagali również pasażerowie auta cywilnego - matka z synem. Przy tej kolejnej niechlubnej okazji posłanka Hanna Gill-Piątek zapytała szefów MSWiA o koszty poniesione przez Służbę Ochrony Państwa na eksploatację pojazdów, w tym na naprawy. Sprawę opisuje TVN24 BiS.

fot. Arkadiusz Lawrywianiec / FORUM

W niedzielę, 25 czerwca, na drodze wojewódzkiej 671 na Podlasiu w oznakowany radiowóz zamykający kolumnę rządowych pojazdów wjechał czołowo samochód osobowy mazda. Oprócz dwójki rannych policjantów, pomocy lekarskiej wymagali również pasażerowie auta cywilnego. Tego dnia w regionie przebywał premier Mateusz Morawiecki i szef MON Mariusz Błaszczak. Nie wiadomo, kto jechał limuzyną, którą eskortował radiowóz biorący udział w wypadku.

reklama

Hanna Gill-Piątek zwróciła uwagę, że powołana w 2018 roku Służba Ochrony Państwa miała być "lepszym zamiennikiem okrytego złą sławą Biura Ochrony Rządu". [...] "Tymczasem słynne są kolizje samochodów kierowanych przez funkcjonariuszy SOP, w których brały udział samochody wiozące premier Beatę Szydło, ministra Antoniego Macierewicza czy na przykład ministra Zbigniewa Ziobrę" - napisała Gill-Piątek.

Posłanka Hanna Gill-Piątek wystosowała w tej sprawie interpelację poselską do MSWiA, gdzie pyta o szczegółowe dane dotyczące wypadków i kosztów eksploatacji i napraw limuzyn rządowych. W odpowiedzi wiceszef Maciej Wąsik podał następujące wyliczenia.

Koszty wypadków rządowych limuzyn

W latach 2018-22 doszło do 201 kolizji z udziałem samochodów Służby Ochrony Państwa (SOP). W roku 2022 były to aż 32 kolizje, rok wcześniej 29. Negatywnie wyróżnia się rok 2019, w którym doszło do 63 kolizji.

Koszty poniesione przez SOP na eksploatację pojazdów, m.in. zakup nowych opon, które są wymieniane w wyniku zużycia, w tym na naprawy i remonty pojazdów służbowych, kształtowały się - według wiceministra, następująco:

  • 3 155 835,08 zł - 2018,
  • 3 438 788,09 zł- 2019,
  • 3 563 913,49 zł - 2020,
  • 2 264 602,04 zł - 2021,
  • 4 257 097,04 zł - 2022.

W sumie więc na eksploatację pojazdów, w tym naprawy, wydano blisko 16,7 mln zł. Nie wiadomo jednak, jaką flotą aut dysponuje SOP, wskazując, że jest to informacja niejawna.

Produkty finansowe
Produkt
Kwota
Okres
miesięcy

Ubezpieczenia OC samochodów SOP kosztowały w 2022 roku prawie 114,9 tys. zł. Służba Ochrony Państwa w latach 2018-22 nie ponosiła kosztów z tytułu ubezpieczenia AC pojazdów.

Co się dzieje po wypadku? Jak pisze wiceminister Wąsik, "w przypadku uszkodzenia pojazdu w wyniku kolizji, są niezwłocznie podejmowane czynności mające na celu likwidację szkody oraz, jeśli szkoda nie jest zakwalifikowana jako całkowita, pojazdy w możliwie najkrótszym czasie są przywracane do dalszej eksploatacji". [...] "Okres wyłączenia z użytkowania jest uzależniony od stopnia złożoności naprawy. Formacja nie prowadzi statystyk, które uwzględniają czas naprawy pojazdów" - dodaje.

Najgłośniejszym dotąd wypadkiem rządowego auta był wypadek ówczesnej premier Beaty Szydło. Kierowca seicento po latach usłyszał prawomocny wyrok.

KaWa

Źródło: Bankier.pl
powiązane
polecane
najnowsze
popularne
najnowsze
bankier na skróty