Światowy rynek sprzedaży smartfonów zmniejszył się o 6 proc. w ciągu roku w odniesieniu III kwartał 2021 r. do analogicznego okresu przed rokiem – informuje Canalys. Jako główny powód niekorzystnej zmiany firma podaje brak komponentów, które są kluczowe w produkcji urządzeń.
"Głód chipsetów naprawdę nadszedł. Przemysł smartfonów dąży do maksymalizacji produkcji urządzeń najlepiej jak potrafi. Po stronie podaży, producenci chipsetów podnoszą ceny, aby zniechęcić do nadmiernego zamawiania, próbując zamknąć lukę między popytem a podażą. Ale mimo to, niedobory nie znikną aż do 2022 roku. W wyniku tego, a także wysokich kosztów globalnego transportu, marki smartfonów niechętnie podniosły ceny detaliczne urządzeń" – mówi główny analityk Canalys, Ben Stanton.
W kanałach sprzedaży może pojawiać się nerwowość związana z nadchodzącym światowymi okresami zwiększonych zakupów m.in. z okazji Czarnego Piątku lub Dnia Singla w Chinach. "Zapasy smartfonów w kanałach są już na wyczerpaniu, a ponieważ coraz więcej klientów zaczyna przewidywać te cykle sprzedaży, nadchodząca fala popytu będzie niemożliwa do zaspokojenia. Klienci powinni spodziewać się, że w tym roku przeceny smartfonów będą mniej agresywne. Jednak aby uniknąć rozczarowania klientów, marki smartfonów, które są ograniczone w marży, powinny szukać możliwości łączenia w pakiety innych urządzeń, takich jak wearables i IoT, aby stworzyć dobre zachęty dla klientów" – dodaje Stanton.
Samsung ma bliska jedną czwartą rynku
W czołówce liderów na rynku smartfonów bez większych zmian. Swoją pozycję umocnił Apple, który w III kwartale posiada 15 proc. udziały w rynku. Szczegółowe informacje zamieszczone zostały w tabeli poniżej.
przewiń, aby zobaczyć całą tabelęSprzedaż smartfonów w III kwartale 2021 r. | ||
---|---|---|
Firma | III kw. 2020 r. | III kw. 2021 r. |
Samsung | 23% | 23% |
Apple | 12% | 15% |
Xiaomi | 14% | 14% |
vivo | 9% | 10% |
OPPO | 9% | 10% |
źródło: Canalys |
DF