W lutym 2025 r. do Polski sprowadzono 69 150 używanych samochodów osobowych z zagranicy – wynika z danych Instytutu Badań Rynku Motoryzacyjnego Samar. Choć to jeden z lepszych wyników w historii, to w porównaniu z ubiegłym rokiem zanotowano spadek o 3,8 proc. Od początku roku w bazie Centralnej Ewidencji Pojazdów i Kierowców zarejestrowano 138 629 używanych osobówek z zagranicy – o 0,3 proc. więcej niż w analogicznym okresie 2024 r.
Ford w ofensywie
W dalszym ciągu najczęściej sprowadzanymi modelami są ople astry i volkswageny golfy. Coraz ciekawiej dzieje się jednak za ich plecami. Z miesiąca na miesiąc słabnie popularność audi a4. Do bazy CEPiK coraz częściej trafiają za to fordy – przede wszystkim focus, kuga i fiesta. W przeciwieństwie do nich passé stał się za to ford mondeo.
przewiń, aby zobaczyć całą tabelę| 
 Import używanych aut do Polski – najpopularniejsze modele w lutym2025 r.  | 
||
|---|---|---|
| 
 Lp.  | 
 Model  | 
 Liczba sprowadzonych egzemplarzy  | 
| 
 1.  | 
 opel astra  | 
 1803  | 
| 
 2.  | 
 volkswagen golf  | 
 1750  | 
| 
 3.  | 
 audi a4  | 
 1497  | 
| 
 4.  | 
 ford focus  | 
 1296  | 
| 
 5.  | 
 bmw serii 3  | 
 1274  | 
| 
 6.  | 
 ford kuga  | 
 1047  | 
| 
 7.  | 
 audi a3  | 
 1041  | 
| 
 8.  | 
 nissan qashqai  | 
 1019  | 
| 
 9.  | 
 volkswagen passat  | 
 996  | 
| 
 10.  | 
 ford fiesta  | 
 958  | 
| 
 Źródło: Instytut Badań Rynku Motoryzacyjnego Samar  | 
||
Biorąc pod uwagę dwa pierwsze miesiące 2025 r., Ford był drugą najczęściej sprowadzaną marką (12 929 szt.) coraz bardziej zbliżając się liderującego od lat Volkswagena.
Renesans amerykańskich aut
Pozostając w świecie amerykańskich aut, nie sposób nie zauważyć, że to właśnie import zza oceanu rośnie w ostatnim czasie najmocniej. W styczniu i lutym sprowadzono do Polski 12 157 używanych samochodów osobowych i dostawczych o masie do 3,5 t. To wynik o 28,8 proc. wyższy od zanotowanego w analogicznym okresie ubiegłego roku, gdy import z USA zaczął przybierać na sile.
Co więcej, liczba sprowadzanych do Polski aut ze Stanów Zjednoczonych jest obecnie wyższa niż w przypadku popularnej dotychczas Belgii (-10 proc. r/r) i systematycznie zbliża się do Francji (-2,7 proc. r/r).
O ponad 20 proc., choć przy znacznie niższym wolumenie, rośnie również import używanych aut z Kanady (1256 szt.).
Coraz młodsze auta w salonach
O ile w poprzednich latach jak mantrę można było powtarzać, że auta oferowane w polskich komisach są coraz starsze, o tyle obecnie jesteśmy świadkami odwrotnego trendu. Średni wiek aut sprowadzanych z zagranicy utrzymuje się w pobliżu 12 lat.
Jak z kolei wynika z danych AAA Auto, mediana wieku aut w polskich komisach (zarówno samochodów sprowadzonych z zagranicy jak i rejestrowanych już wcześniej w Polsce) wyniosła w lutym 10 lat, przy czym w niektórych województwach nie przekroczyła 9 lat.
Ceny spadają, choć ze szczytu
Choć oferta polskich komisów młodnieje, to nie wiąże się to ze wzrostem cen. Od trzech miesięcy mediana ceny nieznacznie spada. W kilku województwach była także niższa niż przed rokiem. Taka sytuacja miała w lutym miejsce w woj. śląskim, pomorskim, zachodniopomorskim i lubuskim. We wciąż najdroższym woj. mazowieckim była z kolei taka sama jak przed rokiem i wyniosła niespełna 40 tys. zł.
przewiń, aby zobaczyć całą tabelę| 
 Mediana ceny używanych aut w polskich komisach – luty 2025  | 
|||
|---|---|---|---|
| 
 Województwo  | 
 Mediana ceny [w zł]  | 
 Zmiana m/m [w proc.]  | 
 Zmiana r/r [w proc.]  | 
| 
 mazowieckie  | 
 39 900  | 
 0,0  | 
 0,0  | 
| 
 śląskie  | 
 33 900  | 
 -1,7  | 
 -2,9  | 
| 
 wielkopolskie  | 
 35 000  | 
 -3,3  | 
 +2,0  | 
| 
 małopolskie  | 
 36 000  | 
 -5,8  | 
 +2,9  | 
| 
 dolnośląskie  | 
 29 500  | 
 +1,7  | 
 +2,1  | 
| 
 pomorskie  | 
 33 900  | 
 +1,2  | 
 -2,9  | 
| 
 łódzkie  | 
 31 000  | 
 -8,8  | 
 +3,7  | 
| 
 kujawsko-pomorskie  | 
 26 900  | 
 -6,9  | 
 0,0  | 
| 
 lubelskie  | 
 29 900  | 
 -9,1  | 
 +11,2  | 
| 
 podkarpackie  | 
 33 800  | 
 -9,9  | 
 +13,0  | 
| 
 świętokrzyskie  | 
 29 900  | 
 -13,3  | 
 +0,7  | 
| 
 zachodniopomorskie  | 
 27 000  | 
 -10,0  | 
 -3,2  | 
| 
 warmińsko-mazurskie  | 
 28 900  | 
 +9,1  | 
 +9,5  | 
| 
 lubuskie  | 
 27 500  | 
 -11,9  | 
 -5,2  | 
| 
 podlaskie  | 
 37 900  | 
 +2,7  | 
 +26,3  | 
| 
 opolskie  | 
 32 000  | 
 0,0  | 
 +7,0  | 
| 
 Źródło: AAA Auto  | 
|||
W woj. wielkopolskim, małopolskim, dolnośląskim i łódzkim, w których komisy samochodowe wciąż znajdują się w czołówce najdroższych w Polsce, mediana ceny w ujęciu rocznym wzrosła od 2 do niespełna 4 proc.
Mniej niż przed miesiącem oraz przed rokiem oczekiwano za najpopularniejsze w polskich komisach modele aut osobowych: ople astry i audi a4, w przypadku których mediana ceny wyniosła odpowiednio 19,9 oraz 24,9 tys. zł. Najpopularniejsze modele były jednak jednocześnie najstarszymi z medianą wieku, która wyniosła odpowiednio 12 oraz 14 lat. Z grona najpopularniejszych modeli, najłatwiej o młodsze auta było w przypadku skody octavii.
Spadek cen należy wiązać m.in. z rosnącą liczbą używanych aut oferowanych w polskich salonach. Pod lutym, zgodnie z danymi AAA Auto, można w nich było znaleźć 289 704 samochody - o 20,7 proc. a nominalnie o blisko 50 tys. więcej niż w analogicznym miesiącu 2024 r. oraz o 76 proc. (+125 tys. szt.) więcej niż przed dwoma laty.
W tym miejscu trzeba jednak przypomnieć fakt, że choć w ujęciu rocznym mediana ceny liczona dla całej Polski (33,9 tys. zł) wzrosła o 3 proc. a w relacji dwuletniej o 7,6 proc., tak względem lutego 2022 r. wzrost wyniósł 47,4 proc. a nominalnie 10,9 tys. zł.
Wzrost cen, jaki miał miejsce przede wszystkim w 2022 r. związany był z oblężeniem, jakie przeżywały wówczas komisy samochodowe. Te z kolei wynikało m.in. z problemów z dostępnością nowych aut, spowodowaną brakiem podzespołów, m.in. półprzewodników, na dostawy których trzeba było czekać miesiącami.