"Ponowna awaria serwisu XTB przy ważnych danych rynkowych. To już kolejny raz". "Cały system XTB padł po dzisiejszej publikacji wyników CPI w USA, jak zwykle. Brak dostępu do platformy na PC i mobilnej" - to tylko kilka cytatów ze zgłoszeń czytelników, jakie trafiły na redakcyjną skrzynkę z alertami.
Klienci XTB nie mogli skorzystać z systemu transakcyjnego w przeglądarce oraz aplikacji mobilnej od ok. godz. 14.30, kiedy na rynku pokazały się dane o amerykańskiej inflacji CPI za maj. Odczyty były poniżej prognoz ekspertów, co podniosło m.in. do góry akcyjnej indeksy i przełożyło się na osłabienie dolara.
Reakcja rynków była zdecydowana, a zmienność istotna, co przy zajęciu pozycji po odpowiedniej stronie rynku, mogło przełożyć się szybki i duży zysk, jak również stratę przy pozycji przeciwstawnej, jeszcze większą, gdy nieuciętą w porę, przez problemy techniczne.
"Miałem otwartą pozycję pln-usd, sporo bym zyskał, a po tym jak aplikacja zaczęła działać, to pozycji nie było już w portfelu" - napisał z kolei Pan Łukasz. Od ok. godz. 15.00 serwis XTB już działa, a my poprosiliśmy biuro prasowe brokera o komentarz do zaistniałej sytuacji. Jak tylko otrzymamy odpowiedź, zamieścimy ją w formie aktualizacji.
Oświadczenie XTB ws. awarii z dnia 12 czerwca 2024 r.
W środę, 12 czerwca, w godzinach 14:31-15:00, nasza platforma była niedostępna dla klientów. Już chwilę po ogłoszeniu wyników CPI w USA, odnotowaliśmy 14 razy więcej transakcji niż zazwyczaj, co spowodowało zakłócenia w funkcjonowaniu serwera transakcyjnego. W efekcie klienci nie mogli zalogować się na swoje konto.
Rozumiemy, że niedostępność platformy w momencie podwyższonej zmienności jest niedopuszczalna i przepraszamy za zaistniałą sytuację. Od kilku miesięcy intensywnie pracujemy nad poprawą wydajności i stabilności serwera transakcyjnego. Jesteśmy zdeterminowani, by takie sytuacje nie powtarzały się w przyszłości.
Prosimy wszystkich użytkowników, których dotknęła ta sytuacja, o składanie reklamacji elektronicznie poprzez formularz dostępny w pokoju inwestora. Wszystkie szczegóły oraz formularz reklamacji są dostępne na naszej stronie internetowej:
Do podobnych problemów platformy XTB doszło 14 listopada 2023 roku. Klienci brokera stracili wtedy dostęp do swoich kont także mniej więcej o godzinie 14:30, również w momencie opublikowania odczytu inflacji w Stanach Zjednoczonych. Niektórzy użytkownicy platformy X (dawniej Twitter) wtedy jak i teraz sugerowali, że awaria nie była przypadkowa.
Ponato przypominano inne podobne incydenty, jak ten z początku 2023 r. i chwil publikacji danych o PKB czy bezrobociu w USA. Jak relacjonują użytkownicy platformy X, XTB miało teraz problemy na co najmniej kilku rynkach, na których dostarcza usługi.
W ubiegłym roku w tożsamej sytuacji XTB poprosiło klientów o kontakt z działem obsługi klienta. Broker obiecał potraktować ich zgłoszenia priorytetowo. Kilka z takich reklamacji opisywaliśmy na Bankier.pl. Ważnym wnioskiem płynącym z tamtej sytuacji jest niezwłoczność złożenia zgłoszenia i kontaktu z obsługą klienta. Po więcej szczegółów zapraszam do artykułu "Awaria XTB i odrzucone reklamacje".
MKu