REKLAMA

O Chińczyku, który skasował Teslę. Zaczynał od podróbek, teraz trzęsie rynkiem

2025-07-08 06:00
publikacja
2025-07-08 06:00

Podczas gdy Tesla mierzy się ze spadkiem sprzedaży, chiński BYD rozpycha się łokciami na rynku i pobija kolejne rekordy. Spółka wyśmiana w przeszłości przez Elona Muska, strąciła jego firmę ze szczytu rankingu największych dostawców samochodów elektrycznych. 

O Chińczyku, który skasował Teslę. Zaczynał od podróbek, teraz trzęsie rynkiem
O Chińczyku, który skasował Teslę. Zaczynał od podróbek, teraz trzęsie rynkiem
/ YouTube

W październiku 2011 roku Elon Musk został zapytany w studiu Bloomberga o konkurencję ze strony BYD. Miliarder skwitował to śmiechem, pytając prowadzącą wywiad prezenterkę, czy widziała samochód tej firmy i stwierdził, że nie uważa jej za zagrożenie.

“Nie sądzę, żeby mieli dobry produkt, myślę, że nie jest szczególnie atrakcyjny, ich technologia nie jest zbyt mocna. BYD jako firma ma dość poważne problemy na swoim terenie w Chinach. Myślę, że skupiają się, i słusznie powinni, na tym, aby nie zginąć u siebie” - podsumował Musk.

12 lat później, w IV kwartale 2023 roku, BYD po raz pierwszy wyprzedził Teslę pod względem liczby sprzedanych samochodów elektrycznych na świecie. Później spółka Muska odzyskała koronę na jeszcze 9 miesięcy, ale od końca 2024 roku musiała ulec przewadze chińskiego konkurenta.

Porównanie kwartalnej sprzedaży samochodów elektrycznych Tesli i BYD (Opracowanie własne Bankier.pl)

Wyniki sprzedaży Tesli spadają od początku 2025 roku, podczas gdy BYD wciąż udaje się ją zwiększać. Przedstawiona statystyka obejmuje tylko samochody elektryczne zasilane baterią (BEV - Battery Electric Vehicle). Oprócz 100-procentowych elektryków BYD produkuje też jednak hybrydy. Całościowo sprzedaż spółki sięgnęła w pierwszej połowie roku 2,146 mln sztuk, co oznacza wzrost o 33% w porównaniu do 1,613 mln w analogicznym okresie 2024 roku.

Głównym hitem sprzedażowym BYD są małe miejskie samochody elektryczne, takie jak Seagull, który występuje w Europie pod nazwą Dolphin Surf. W krakowskim salonie marki można dostać go od 82 700 zł. Cena samochodu w Chinach jest jeszcze niższa i zaczyna się poniżej 10 000 dol. W ciągu dwóch lat BYD sprzedał 1 mln sztuk tego modelu, z czego 284,4 tys. w pierwszej połowie 2025 roku.

Drugim najpopularniejszym samochodem firmy jest Qin z serii Dynasty - hybryda plug-in wyposażona w silnik spalinowy o pojemności 1,5 litra. Liczba sprzedanych sztuk sięgnęła 274,3 tys. od początku roku. Samochód ten staje się coraz mocniej widoczny na ulicach w Krajach Globalnego Południa takich jak Egipt.

Jeśli chodzi o Europę, w kwietniu BYD sprzedało w niej po raz pierwszy więcej samochodów elektrycznych niż Tesla. W czwartym miesiącu tego roku zarejestrowano w niej 7231 pojazdów BEV chińskiej marki, wobec 7165 aut Tesli. 

Przechodząc do porównania zachowania notowań obu spółek, Tesla również ustępuje na tym polu BYD pod względem tegorocznych wyników. Od 1 stycznia do 7 lipca papiery chińskiej spółki na giełdzie w Hongkongu urosły o 21,27%.

BYD - notowania od debiutu na giełdzie w 2002 roku (TradingView)

W tym samym czasie notowania Tesli wycofały się o 21,91%. Wciąż jest ona jednak 11. największą spółką giełdową świata z wyceną przekraczającą 1 bilion dolarów. BYD również przekroczył bilion, ale juanów. To niecałe 140 mld dolarów. 

Tesla - notowania od początku (TradingView)

Baterie do Nokii

W przypadku BYD nazwa, będą skrótem od angielskiego "Build Your Dreams" (zbuduj swoje marzenia), dobrze podsumowuje historię spółki. Pierwotnie trzy litery miały być jednak rozwijane jako Bring Your Dollars (Przynieś Swoje Dolary), co mówi również wiele o starcie firmy.

Aktualny lider na rynku samochodów elektrycznych rozpoczął działalność w 1995 roku, jako 20-osobowa firma, założona za równowartość ok. 350 tys. dolarów. W 1996 roku spółka zaczęła produkować baterie litowo-jonowe, takie jak te używane współcześnie w smartfonach.

Gdy w kolejnych latach doszło do eksplozji telefonii komórkowej, BYD udało się zostać dostawcą Motoroli i Nokii. Na fali tego sukcesu w 2002 roku spółka weszła na giełdę w Hongkongu. Model działalności, dzięki któremu udało jej się zdobyć pozycję na rynku, był prosty i typowo chiński jak na tamte czasy - tania produkcja i kopiowanie zachodnich rozwiązań.

Zanim przejdziemy do dalszej części historii, czyli tego jak BYD zajął się produkcją samochodów, warto zatrzymać się, żeby powiedzieć kilka słów o założycielu firmy, który do tej pory jest jej dyrektorem generalnym. Wang Chuanfu miał urodzić się w biednej rolniczej rodzinie i po śmierci rodziców był wychowywanym przez siostrę i brata. Po szkole średniej poszedł na studia chemiczne na Central South University, a następnie został magistrem Pekińskiego Instytutu Badań nad Metalami Nieżelaznymi, gdzie zaczął zajmować się akumulatorami. 

Wang Chuanfu - założyciel i prezes BYD (fot. Chalinee Thirasupa / FORUM/ Reuters)

Biografia Wang Chuanfu miała być głównym powodem, dla którego Charlie Munger namówił Warrena Buffetta do zainwestowania w BYD 230 mln dolarów za ok. 10% udziałów firmy w 2008 roku. Zakład mógł przynieść Berkshire Hathaway nawet 30-krotny zwrot, ale w momencie jego dokonania większość analityków nie kryła zdziwienia. BYD produkował wtedy tanie baterie i podróbki samochodów innych firm.

Pierwszym krokiem BYD na drodze do zostania motoryzacyjnym gigantem, było przejęcie małego producenta samochodów o nazwie Xi’an Qinchuan Automobile, dokonane w 2003 roku. Firma zaczęła kopiować rozwiązania innych producentów i mogła dostarczać tańsze kopie ich samochodów, dzięki nisko opłacanym pracownikom. Pierwszym samochodem spółki, którego premiera miała miejsce w 2005 roku, był model F3 - kosztująca połowę mniej od oryginału podróba Toyoty Corolli.

Pierwsze elektryki

W 2008 roku, gdy w spółkę zdecydował się zainwestować Warren Buffet, BYD wypuścił swój pierwszy hybrydowy pojazd elektryczny typu plug-in o nazwie F3DM. Miliony dolarów ze Stanów pozwoliły firmie skoncentrować się na rozwoju elektryków. Około 2009 roku potencjał w tym rynku dostrzegł także Pekin i mniej więcej wtedy zaczął wspierać producentów. 

Według szacunków Rhodium Group tylko w latach 2015–2020 BYD otrzymał od chińskiego państwa około 4,3 miliarda dolarów wsparcia. "BYD jest firmą wysoce innowacyjną i adaptacyjną, ale jej rozwój jest nierozerwalnie związany z ochroną i wsparciem Pekinu. Bez wsparcia Pekinu BYD nie byłby taką globalną potęgą, jaką jest dzisiaj" - skomentował dla CNBC Gregor Sebastian, starszy analityk w Rhodium.

Firma mogła rozwijać się dzięki finansowaniy dłużnemu poniżej rynkowej stawki. Co więcej zainteresowanie samochodami elektrycznymi na chińskim rynku i popyt na nie rozbudziły rządowe dotacje, dzięki czemu lokalne firmy mogły zbudować efekt skali i potężne moce produkcyjne. 

Po 2016 roku metamorfozie ulega wygląd samochodów BYD, czego zasługa spoczywa na ściągniętych do firmy niemieckich inżynierach. Szefem designu zostaje wówczas Wolfgang Egger, pracujący wcześniej dla takich marek jak Alfa Romeo, Audi i Lamborghini. 

W 2020 roku do przemiany wizerunkowej dołącza przełom pod maską samochodów. BYD prezentuje wtedy swój nowy akumulator LFP (litowo-żelazowo-fosforanowy) nazwany Blade, zapewniający dobrą gęstość energii i wysoki poziom bezpieczeństwa. Firma umieszcza go w swoim sportowym sedanie Han, który trafił na rynek jako rywal Tesli Model S i jest w stanie przejechać na jednym ładowaniu 520 km.

Jak okazuje się później bateria Blade ma jeszcze lepsze parametry niż początkowo ujawnione przez BYD, deklasując ogniwa 4680 wykorzystywane przez Teslę, co tylko podsyca zainteresowanie chińskim producentem samochodów.

Ostra konkurencja

BYD sponsorem niemieckiego EURO 2024 (fot. BEAUTIFUL SPORTS/Wunderl / imago sport / FORUM)

BYD, który rozkwitł na chińskim rynku i stał się na nim największym sprzedawcą samochodów, odpowiedzialnym za 13% udziałów, musi walczyć z liczną konkurencją w postaci ok. 100 spółek, które zabiegają o klientów tnąc ceny. Niektórzy dostrzegają już na chińskim rynku automotive zapowiedź przyszłego kryzysu.

Dostawcy dla przemysłu samochodowego czekają na pieniądze do 6 do 8 miesięcy i zaległości względem nich sięgają obecnie ok 55 mld dolarów. Wiosną tego roku prezes spółki "Great Wall", Wei Jianjun, powiedział publicznie, że w chińskiej branży motoryzacyjnej może pojawić się nowe "Evergrande" - nawiązując do kryzysu na rynku nieruchomości.

BYD ratuje swoje wyniki zwiększając sprzedaż na zewnątrz kraju. Nie przeszkodziły mu w tym 17-procentowe cła wprowadzone przez Unię Europejską. To tylko niewielka niedogodność, ponieważ według Rhodium Group, skutecznym zniechęceniem do eksportu byłby dla Chińczyków dopiero taryfy w wysokości minimum 50%.

Co więcej spółka buduje fabryki w Turcji oraz na Węgrzech, aby ominąć cła nakładane przez Unię Europejską i Erdogana (równo od roku Ankara utrzymuje 50% taryf na samochody z Chin). Fabryka w węgierskim Segedynie ma rozpocząć produkcję jeszcze w październiku 2025 roku. Ma kosztować 4 mld euro, stworzyć 10 tys. miejsc pracy i produkować docelowo aż 200 tys. samochodów rocznie.

Pole BYD do dalszej ekspansji wydaje się być nadal duże. Spółka pracuje intensywnie nad zwiększeniem swojej obecności i rozpoznawalności w Europie, czego pierwszym znakiem było zostanie głównym sponsorem Euro 2024 w Niemczech, a teraz objawia się w kolejnych salonach otwieranych w prestiżowych lokalizacjach europejskich stolic. 

Elon Musk już dawno zmienił swoją opinię na temat BYD. 2 lata temu na swojej platformie mediów społecznościowych X, odniósł się do swojej wypowiedzi z 2011 roku, pisząc "To było wiele lat temu. Ich samochody są obecnie bardzo konkurencyjne". Mniej więcej rok później poszedł jeszcze dalej, mówiąc podczas konferencji wynikowej Tesli, że w świecie bez barier celnych, chińscy producenci samochodów zniszczą większość firm z tej branży na świecie.

Michał Misiura

Źródło:
Tematy
Miejski model Ford Puma. Trwa wyjątkowa wyprzedaż

Komentarze (17)

dodaj komentarz
andrzejkoleski120680
Bardzo stronniczy artykuł, dlaczego nie ma podane, że to artykuł sponsorowany?

BYD ma ogromne problemy finansowe. Wszyscy fascynują się tym, że ich auta są takie tanie. Jednak powód różnicy cen do konkurencji (nie tylko do Tesli) jest prosty - ogromne dotacje z rządu chińskiego.

BYD ma ogromny dług, nie płaci swoim
Bardzo stronniczy artykuł, dlaczego nie ma podane, że to artykuł sponsorowany?

BYD ma ogromne problemy finansowe. Wszyscy fascynują się tym, że ich auta są takie tanie. Jednak powód różnicy cen do konkurencji (nie tylko do Tesli) jest prosty - ogromne dotacje z rządu chińskiego.

BYD ma ogromny dług, nie płaci swoim dostawcom na czas, którzy muszą czekać średnio około 180 dni na otrzymanie zapłaty.

Nie można bezpośrednio porównywać sprzedaży aut raportowanych przez BYD oraz Teslę. Tesla sprzedaje bezpośrednio, bez dealerów, i liczy sprzedaż w momencie odbioru auta przez klienta. BYD natomiast sprzedaje przez salony partnerskie oraz dealerów i liczą sprzedaż kiedy to dealer kupi. Auta mogą miesiącami zalegać na placach dealerów i nie znaleźć finalnego klienta, a BYD tak czy inaczej zaliczy to jako sprzedaż.

Co więcej, BYD zmaga się z problemami finansowymi, m.in. z powodu bankructwa dużego dealera Qiancheng Holdings we wschodnich Chinach, co doprowadziło do zamknięcia około 20 salonów i wpłynęło na tysiące klientów oczekujących na usługi posprzedażowe.

Ponadto BYD została zamieszany w oszustwa związane z dotacjami na pojazdy elektryczne, gdzie w latach 2016–2020 otrzymał nienależne 143 miliony juanów (ok. 17,1 mln euro) za niespełniające wymagań pojazdy.

W Chinach pojawiło się też zjawisko sprzedaży nowych aut jako używanych z zerowym przebiegiem, co wynika z wojny cenowej i nadpodaży; BYD jest wśród firm stosujących tę praktykę, co sztucznie zawyża wyniki sprzedaży, choć proceder ten budzi sprzeciw chińskich władz. Chiński rząd planuje zaostrzyć nadzór nad takimi transakcjami, aby zwalczać fałszywe raporty sprzedaży.
men24a
A mi opowiadali bajki Morawiecki że będzie Izere nam składał a w 2024r będzie milion po drogach jeździło a tymczasem co zrobili to 2 tys ha lasu zniknęło pod fabrykę.
Polacy chcą powrotu do tych czasów
prs
Ajwaj..
..masz duzo wieksze problemy..

..Polacy nie twoj problem..

..lol..
men24a odpowiada prs
Przypomnij mi gdzie były bardziej zaawansowane prace przy budowie fabryki IZERY czy lotniska CPK ?

Gierek zbudował 2 fabryki jedną w Bielsku a drugą w Tychach i do tego zakład mechaniki produkujący silniki/skrzynie w ciągu niecałych 3 lat ..... a ci przez prawie 8 lat nie potrafili powiedziec czy i co bedziemy z podzespoów
Przypomnij mi gdzie były bardziej zaawansowane prace przy budowie fabryki IZERY czy lotniska CPK ?

Gierek zbudował 2 fabryki jedną w Bielsku a drugą w Tychach i do tego zakład mechaniki produkujący silniki/skrzynie w ciągu niecałych 3 lat ..... a ci przez prawie 8 lat nie potrafili powiedziec czy i co bedziemy z podzespoów produkować w kraju i czy to będzie rzeczywiście fabryka z biurem konstrukcyjnym czy montownia z chińskich części...
chojnak odpowiada men24a
Gierek, Szanowny Kolego, chciał ZBUDOWAĆ. A ostatnie ekipy spod znaku PO-PISU chcą BUDOWAĆ. I ten brak literki 'z' na samym początku robi całą różnicę. Tak jak POPIS BUDUJE nam elektrownie atomową od 2004r. Elektrowni nie ma ale spółka, zarząd, rada nadzorcza i wypłaty - są! Gierek, choć 'komunista' w porównaniu do Gierek, Szanowny Kolego, chciał ZBUDOWAĆ. A ostatnie ekipy spod znaku PO-PISU chcą BUDOWAĆ. I ten brak literki 'z' na samym początku robi całą różnicę. Tak jak POPIS BUDUJE nam elektrownie atomową od 2004r. Elektrowni nie ma ale spółka, zarząd, rada nadzorcza i wypłaty - są! Gierek, choć 'komunista' w porównaniu do zarządzającym nami od lat - to wzór solidnego gospodarza.
men24a odpowiada chojnak
To są Chinskie spółki prywatne tak jak niemieckie, amerykańskie, koreańskie czy japońskie.
A u nas ćwok oczekuje że polityk będzie budował mu zakłady i mu dawał 800+
To już przerabialiśmy dlatego dziwię się że ciemny lud jeszcze wierzy Morawieckiemu PiSowi, oni nie mają zamiaru nic budować, dla odczepnego coś tam przekopią
To są Chinskie spółki prywatne tak jak niemieckie, amerykańskie, koreańskie czy japońskie.
A u nas ćwok oczekuje że polityk będzie budował mu zakłady i mu dawał 800+
To już przerabialiśmy dlatego dziwię się że ciemny lud jeszcze wierzy Morawieckiemu PiSowi, oni nie mają zamiaru nic budować, dla odczepnego coś tam przekopią dla chińskich statków
jan888
To, że Morawiecki to nieudacznik i szemrany typ nie oznacza, że Polacy wolą, aby rządził nimi szambiarz Rafałek, który koncertowo marnuje pieniądze finansując m.in. publiczny kibelek za 650 tys. zł, strefę relaksu za 1 milion zł, czy współfinansuje LGBT i Ostatnie Pokolenie.
tomitomi
ersatze są stworzone dla p-o LAKÓW , te szczególnie z Chin !
zbyszekwasil
BLOKOWAĆ PAKT MIGRACYJNY!
Pakt migracyjny to:
- zasiłki unijne dla każdego ulokowanego u nas migranta (żeby nie chciał nikt uciekać do Niemiec) , pewnie dwa razy wyższe niż nasze emerytury
- darmowe hotele i opieka zdrowotna
- dotacje do prądu i czynszu,
- darmowe kursy

A dla nas zasiłek dla bezrobotnych 6 miesięcy
BLOKOWAĆ PAKT MIGRACYJNY!
Pakt migracyjny to:
- zasiłki unijne dla każdego ulokowanego u nas migranta (żeby nie chciał nikt uciekać do Niemiec) , pewnie dwa razy wyższe niż nasze emerytury
- darmowe hotele i opieka zdrowotna
- dotacje do prądu i czynszu,
- darmowe kursy

A dla nas zasiłek dla bezrobotnych 6 miesięcy i tylko pod pewnymi warunkami, w wysokości takiej, żeby nie spłacić kredytu na mieszkanie zaciągniętego na 30 lat, nie zapłacić rachunków i umrzeć z głodu. My o 6 rano do pracy, a oni w parkach na ławeczkach wyśmiewający nas, że znowu nam podatki podnoszą, żeby ich utrzymywać.
Ludzie obudźcie się! Mówicie, że poprzedni rząd sprzedawał wizy pracownicze na lewo, ale jakoś komisja nie stwierdziła tej ilości, o której wypisują rządowe media. Za to teraz mamy przyjąć pół afryki? Nie ważne czy PiS, Konfederacja czy ktokolwiek, wspierajcie partie, które otwarcie sprzeciwiają się polityce migracyjnej!
lebero654
Ogarnij się. Po pierwsze rasa biała powstała w wyniku mutacji przybyszy z Afryki kilkadziesiąt tysięcy lat temu, czyli są to nasi kuzyni. Po drugie gdyby nie imigranci to stanęłyby w Polsce wszystkie branże usługowe, bo tzw. prac brudnych żaden szanujący się Polak nie będzie wykonywał, bo mu się nie opłaca albo nie chce. Po trzecie Ogarnij się. Po pierwsze rasa biała powstała w wyniku mutacji przybyszy z Afryki kilkadziesiąt tysięcy lat temu, czyli są to nasi kuzyni. Po drugie gdyby nie imigranci to stanęłyby w Polsce wszystkie branże usługowe, bo tzw. prac brudnych żaden szanujący się Polak nie będzie wykonywał, bo mu się nie opłaca albo nie chce. Po trzecie polscy imigranci w Wielkiej Brytanii kantowali system i brali zasiłki na dzieci w Polsce i to było OK. A jak trzeba dać socjal w Polsce to już nie jest OK. Darmowy hotel płaci właściciel firmy żeby obniżyć koszty, bo inaczej musiałby podnieść wynagrodzenie, a tak wynajmie kanciapę i jeszcze na tym zarabia. Opieki zdrowotnej bez opłaconej składki nigdzie nie dostaniesz. Kurs musisz zapewnić, jak zatrudniasz człowieka z ulicy, żeby sobie rąk nie pourywał. Po czwarte w końcu nie dawaj się nabierać na propagandę. Niemcy odsyłają imigrantów w ilości DWÓCH OSÓB dziennie oraz Ukraińców za przestępstwa. A politycy o polsko brzmiących nazwiskach Braun, Mentzen i Zandberg oraz Kaczyński, którego rodzina rzekomo przybyła z Ukrainy robią wszystko, żeby Polacy marnowali pieniądze na kontrole graniczne i zajmowali się sprawami nieistotnymi (2 osoby dziennie) zamiast walczyć o rozwój gospodarczy. A jak spytasz szermierzy antyimigracyjnych jaki mają program rozwoju Polski czyli generowania zysku to mają Polski Ład i nic więcej. A jak powiększyć zatrudnienie? To już w ogóle błoga cisza.

Powiązane: Tesla

Polecane

Najnowsze

Popularne

Ważne linki