Jak co roku w drugiej połowie października, w zakładach wulkanizacyjnych widać rosnący ruch. Z umówieniem terminu nie ma jednak jeszcze większego problemu. Większy tłok panuje jedynie w weekendy. Nie inaczej powinno być w najbliższych dniach, na które to meteorolodzy zapowiadają pierwsze poranne i wieczorne przymrozki.
Wymiana opon z roku na rok coraz droższa
Tradycyjnie jak w poprzednich latach, choć w nieco mniejszym stopniu, wymiana opon podrożała. Jak wynika z danych serwisu oponeo.pl, wizyta u wulkanizatora jesienią 2025 r. będzie od 2 do 18 proc. droższa niż w analogicznym okresie ubiegłego roku.
Biorąc od uwagę wspomniane dane, w przypadku opon na felgach stalowych w popularnym rozmiarze 205/55 R16, koszt wymiany w największych polskich miastach waha się od 128 zł za komplet w Radomiu do 172 zł za komplet w Szczecinie.
przewiń, aby zobaczyć całą tabelę|
Średnie ceny wymiany kompletu kół na felgach stalowych [w zł] |
||||
|---|---|---|---|---|
|
Miasto |
Koła 16-calowe [w zł] |
Zmiana r/r [w proc.] |
Koła 17-calowe [w zł] |
Zmiana r/r [w proc.] |
|
Białystok |
144 |
+5,9 |
172 |
+7,5 |
|
Bydgoszcz |
144 |
+9,1 |
160 |
+2,6 |
|
Częstochowa |
132 |
+10,0 |
144 |
+12,5 |
|
Gdańsk |
152 |
+8,6 |
168 |
+10,5 |
|
Gdynia |
156 |
+2,6 |
168 |
+2,4 |
|
Gliwice |
152 |
+2,7 |
160 |
-4,8 |
|
Katowice |
152 |
+5,6 |
160 |
+5,3 |
|
Kielce |
156 |
+8,3 |
176 |
+10,0 |
|
Kraków |
152 |
+8,6 |
160 |
+5,3 |
|
Lublin |
144 |
+12,5 |
156 |
+11,4 |
|
Łódź |
156 |
+8,3 |
176 |
+10,0 |
|
Poznań |
164 |
+7,9 |
180 |
+4,7 |
|
Radom |
128 |
+10,3 |
136 |
+9,7 |
|
Rzeszów |
148 |
+8,8 |
168 |
+16,7 |
|
Sosnowiec |
148 |
+5,7 |
168 |
+7,7 |
|
Szczecin |
172 |
+4,9 |
192 |
+4,3 |
|
Toruń |
144 |
0,0 |
148 |
-2,6 |
|
Warszawa |
156 |
+11,4 |
172 |
+10,3 |
|
Wrocław |
168 |
+10,5 |
176 |
+10,0 |
|
Źródło: Oponeo.pl |
||||
Najmocniej – o ponad 10 proc. przeciętne ceny dyktowane przez wulkanizatorów wzrosły w Warszawie, Wrocławiu, Lublinie, Częstochowie oraz wspomnianym już i wciąż najtańszym Radomiu.
Tradycyjnie więcej trzeba zapłacić za wymianę opon na felgach aluminiowych. W przypadku wspomnianego wyżej rozmiaru, w najdroższym pod tym względem Szczecinie trzeba zapłacić przeciętnie już ponad 200 zł za komplet.
przewiń, aby zobaczyć całą tabelę|
Średnie ceny wymiany kompletu kół na felgach aluminiowych [w zł] |
||||
|---|---|---|---|---|
|
Miasto |
Koła 16-calowe [w zł] |
Zmiana r/r [w proc.] |
Koła 17-calowe [w zł] |
Zmiana r/r [w proc.] |
|
Białystok |
160 |
+5,3 |
192 |
+9,1 |
|
Bydgoszcz |
160 |
+5,3 |
180 |
+4,7 |
|
Częstochowa |
152 |
+11,8 |
168 |
+10,5 |
|
Gdańsk |
172 |
+10,3 |
188 |
+9,3 |
|
Gdynia |
172 |
0,0 |
188 |
+2,2 |
|
Gliwice |
184 |
+4,5 |
200 |
+2,0 |
|
Katowice |
176 |
+4,8 |
188 |
+2,2 |
|
Kielce |
176 |
+4,8 |
196 |
+4,3 |
|
Kraków |
176 |
+7,3 |
196 |
+8,9 |
|
Lublin |
160 |
+8,1 |
180 |
+4,7 |
|
Łódź |
176 |
+7,3 |
200 |
+8,7 |
|
Poznań |
180 |
+7,1 |
204 |
+8,5 |
|
Radom |
136 |
+13,3 |
156 |
+18,2 |
|
Rzeszów |
156 |
+8,3 |
180 |
+15,4 |
|
Sosnowiec |
156 |
+2,6 |
188 |
+17,5 |
|
Szczecin |
204 |
+4,1 |
232 |
+7,4 |
|
Toruń |
172 |
-2,3 |
192 |
-2,0 |
|
Warszawa |
176 |
+7,3 |
196 |
+8,9 |
|
Wrocław |
180 |
+7,1 |
200 |
+4,2 |
|
Źródło: Oponeo.pl |
||||
Zgodnie z danymi oponeo.pl, różnica w cenie (na niekorzyść kół aluminiowych) waha się przeciętnie od 10 do 20 proc.
W przypadku większych, 17-calowych opon próg 200 zł za komplet osiągnięty lub przekroczony został wśród analizowanych miast także we Wrocławiu, Poznaniu, Łodzi i Gliwicach.
Ostateczny koszt wymiany opon znacznie wyższy
Podrożało także wyważenie oraz samo przechowywanie opon. Obecnie trzeba zapłacić od ok. 200 do 250 zł za sezon, czyli w ciągu roku nawet 500 zł.
Ostateczny koszt zależy jednak od wielu czynników. Oprócz rozmiaru i materiału, z jakiego zrobiona jest felga, kwota, którą będziemy musieli zapłacić w serwisie, będzie zależała także od tego czy do u wulkanizatora będziemy wymieniać same opony czy całe koła oraz czy trzeba będzie wymienić wentyl, który z czasem może stracić swą szczelność.
Dopłata czeka także na posiadaczy aut, w których kołach zamontowane są czujniki ciśnienia (dodatkowe 20-50 zł). Wulkanizator pobierze dodatkową opłatę także w przypadku opon o niskim profilu lub ogumienia typu run flat, czyli takiego, które w przypadku przebicia i utraty ciśnienia pozwala bezpiecznie dojechać do warsztatu bez wymiany koła w trasie. W drugim przypadku to dodatkowy wydatek rzędu 100 – 200 zł.
Kolejki u wulkanizatorów rosną, ale dramatu nie ma
– Sezon na wymianę kół i opon na zimowe dopiero się zaczyna, choć nie da się ukryć, że ilość pracy rośnie z każdym kolejnym dniem października. Mówi się, że opony należy wymienić, gdy przez kilka kolejnych dni średnia temperatura w ciągu doby nie przekracza 7 stopni a z taką sytuacją jeszcze nie mamy do czynienia Mówiąc bardziej obrazowo, w dzień mamy powyżej 10 stopni a w nocy, zwłaszcza w zachodniej Polsce w dalszym ciągu około 5 stopni – mówi Andrzej Biel z wrocławskiego serwisu Motoguma.
Jak dodaje, wymiana opon sugerowana jest już zwłaszcza tym kierowcom, którzy planują dalsze wyjazdy za miasto.
– Punktem przełomowym zawsze jest 1 listopada. Wielu kierowców, których czekają dalsze podróże przed dniem Wszystkich Świętych, chce się zabezpieczyć na wypadek przygruntowych przymrozków i deszczu, które to połączenie może być bardzo zdradliwe. Tradycyjnie szykujemy się na kolejki w ostatnim tygodniu października – zwraca uwagę Andrzej Biel.
Sprzedaż opon – SUV-y utrzymują rynek
Jak wynika z danych Polskiego Związku Przemysłu Oponiarskiego, sprzedaż opon w I poł. 2025 r. wzrosła o 4 proc. w ujęciu rocznym. W przypadku aut osobowych wzrost wyniósł 1,2 proc. r/r.
Jest jednak jedna kategoria, która wciąż notuje wyraźny wzrost sprzedaży – opony do SUV-ów, których sprzedaż w ujęciu rocznym wzrosła o 20 proc., co należy wiązać wprost z rosnącą liczbą rejestracji SUV-ów.
Zgodnie z danymi Polskiego Związku Przemysłu Motoryzacyjnego za pierwsze trzy kwartały 2025 r., w czołowej dziesiątce najpopularniejszych nowych aut osobowych w Polsce, znalazło się siedem SUV-ów i crossoverów.
Wymieniasz opony na zimowe? ADAC wybrał najlepsze i najgorsze
Sprawdzian przeszły zarówno opony najpopularniejszych marek jak i zyskujące na popularności tańsze, chińskie „zimówki”. ADAC przetestował opony w rozmiarze 225/40 R18. Sprawdzana była przyczepność na suchej i mokrej nawierzchni oraz w warunkach zimowych. Wśród sześciu najlepiej ocenionych kompletów znalazły się opony marek: Goodyear, Michelin, Bridgestone, Dunlop, Hankook i Continental.