Strata operacyjna w trzecim kwartale 2024 r. sięgnęła 0,4 mln zł wobec 14,3 mln zł zysku rok wcześniej. Prognozy analityków były w przedziale od 2 mln zł do 3,8 mln zł zysku operacyjnego.
EBITDA spadła o 23,2 proc. rdr do 43,7 mln zł.
Przychody Agory spadły o 4,9 proc. rdr do 334,5 mln zł wobec oczekiwań 330,2-348 mln zł.
W segmencie Prasa Cyfrowa i Drukowana wpływy reklamowe nieznacznie wzrosły w porównaniu do trzeciego kwartału 2023 r. i wyniosły 15,5 mln zł. Spadek przychodów z reklamy internetowej o 1,6 proc. do ponad 30 mln zł odnotował segment Internet, o czym zdecydowała niższa sprzedaż reklam internetowych przez spółkę Yieldbird.
Wpływy ze sprzedaży reklam wypracowane przez Gazeta.pl były na wyższym poziomie niż w analogicznym okresie poprzedniego roku. W trzecim kwartale 2024 r. nieznacznie spadły również wpływy ze sprzedaży usług reklamowych segmentu Reklama Zewnętrzna.
Wpływy grupy Agora ze sprzedaży usług reklamowych w raportowanym okresie wyniosły 176,3 mln zł. W samym segmencie Radio sprzedaż reklamy radiowej zwiększyła się o 13,5 proc. do blisko 76 mln zł, na co wpływ miało m.in. wprowadzenie wspólnej oferty sprzedażowej jako efekt konsolidacji z grupą Eurozet oraz zmiana cenników. Wartość przychodów reklamowych w kinach wzrosła w tym czasie o prawie 15 proc. do 10 mln zł.
Segmentem z największym spadkiem wartości wpływów był segment Film i Książka, z kolei najistotniejszy spadek przychodów odnotowała działalność kinowa, która wciąż stanowiła największą kategorię przychodów tego segmentu.
W trzecim kwartale 2024 r. przychody ze sprzedaży biletów do kin sieci Helios spadły o 21,2 proc. do 56,4 mln zł, a przychody ze sprzedaży barowej w kinach o 10,3 proc. do blisko 36 mln zł. W III kw. w kinach sieci Helios sprzedano 2,6 mln biletów, czyli o 23,5 proc. mniej w stosunku do analogicznego okresu poprzedniego roku.
W komunikacie prasowym podano, że niższa frekwencja to m.in. efekt tzw. luki repertuarowej, która powstała na skutek zeszłorocznego strajku aktorów i scenarzystów w Hollywood, a także wystąpienie efektu Barbenheimer w bazie porównawczej z zeszłego roku.
Wskazano, że na niską frekwencję wrześniową największy wpływ miała powódź na południu Polski w połowie tego miesiąca.
W trzecim kwartale 2024 r. wartość przychodów ze sprzedaży wydawnictw wyniosła 31 mln zł i zmniejszyła się o 6,3 proc. w porównaniu z analogicznym okresem 2023 r. Jednocześnie, wyższe przychody o 13,2 proc. wypracowało Wydawnictwo Agora.
Koszty operacyjne netto grupy Agora spadły o 0,8 proc. do prawie 335 mln zł. Największą pozycję wśród wydatków grupy w tym okresie stanowiły koszty usług obcych, które wyniosły niemal 116 mln zł i były niższe o 5,9 proc. w porównaniu z analogicznym okresem 2023 r.
Agora podtrzymała prognozę wzrostu rynku reklamy
Na reklamę w internecie przewidywania wzrostu w 2024 roku zostały podtrzymane na poziomie 7-10 proc. W przypadku reklamy telewizyjnej również podtrzymano prognozy na poziomie 7-10 proc. Prognozy dla segmentu prasy również pozostają bez zmian i zakładają spadek na poziomie 11-8 proc.
Zmianie nie uległa również prognoza wzrostu rynku reklamy w kinie, gdzie spółka podtrzymała zwyżkową prognozę na poziomie 9-14 proc. oraz szacunki dotyczące reklamy zewnętrznej (+10-15 proc.) i radia (+4-7 proc.).
Jak podano, w trzecim kwartale 2024 r. wartość wydatków na reklamę w Polsce wzrosła o prawie 8 proc. w stosunku do analogicznego okresu 2023 r. Reklamodawcy wydali w tym okresie na promowanie swoich produktów i usług około 2,9 mld zł.
"W okresie pierwszych dziewięciu miesięcy 2024 r. wartość wydatków na reklamę wzrosła o ponad 9 proc. i sięgnęła kwoty około 9,05 mld zł. W tym okresie wzrost wydatków reklamowych dotyczył wszystkich segmentów rynku z wyjątkiem prasy" - napisano w raporcie.
Poinformowano, że solidne dwucyfrowe wzrosty zanotował Internet w każdym kwartale 2024 r. W trzech kolejnych kwartałach 2024 r. duże wzrosty dotyczyły także wydatków na reklamę telewizyjną i reklamę radiową.
"Spadały jedynie wydatki na reklamę prasową, zarówno w dziennikach jak i w czasopismach. W pierwszym kwartale 2024 r. bardzo duży wzrost zanotowała reklama kinowa, a w drugim i trzecim kwartale 2024 r., wobec spadku frekwencji kinowej, wydatki reklamowe w kinie zanotowały mały wzrost w drugim kwartale 2024 r. (o 2 proc.) oraz minimalny spadek w trzecim kwartale 2024 r. (o 0,5 proc.).mcb/ gor/ asa/