Rynki

Twoje finanse

Biznes

Forum

Pacjenci nie informują, że nie przyjdą na wizytę. Będą kary?

Katarzyna Wiązowska

Tylko w ciągu pierwszego półrocza tego roku pacjenci nie odwołali prawie 764 tys. wizyt, z których nie skorzystali. To nie tylko stracone pieniądze, ale przede wszystkim niepotrzebne wydłużanie kolejek do specjalistów. Narodowy Fundusz Zdrowia ma kilka pomysłów, jak temu zaradzić.

fot. TippaPatt / Shutterstock

Skala nieodwołanych wizyt jest znacząca. Jak podał Bankier.pl Andrzej Troszyński, zastępca dyrektora Biura Komunikacji Społecznej i Promocji w NFZ, tylko w pierwszym półroczu 2024 roku pacjenci nie poinformowali, że nie skorzystają z blisko 764 tys. świadczeń medycznych. To łącznie 4,6 proc. wszystkich umówionych konsultacji i zabiegów. W 2023 r. takich wizyt było prawie 1,3 mln. 

reklama

Najczęściej zarejestrowane osoby nie informowały o tym, że nie skorzystają ze świadczeń z zakresu ortopedii i traumatologii narządu ruchu - blisko 150 tys. (7 proc.), kardiologii – ponad 163 tys. (6,3 proc.) oraz fizjoterapii ambulatoryjnej – blisko 136 tys. (3 proc.). Dużo było również nieodwołanych wizyt u endokrynologów – ponad 68 tys. (6,1 proc.) oraz onkologów – blisko 58 tys. (4,2 proc.).

Wizyty „last minute”?

Jak twierdzi przedstawiciel NFZ świadczeniodawcy ponoszą z tytułu niezgłaszających się pacjentów realne straty.

– To również stracone szanse na zdrowie dla innych pacjentów i dłuższe oczekiwanie do lekarza – mówi Bankier.pl Andrzej Troszyński. – Rozwiązanie tego problemu nie jest łatwe. Wymaga zmian nawyków pacjentów, czyli nas wszystkich. Dobrym pomysłem byłoby wprowadzenie możliwości przyjmowania pacjentów poza kolejnością, na wzór „last minute” w sytuacji zwalniania się tzw. „wolnych slotów” przez osoby niezgłaszające się. Do wdrożenia jednak nowych rozwiązań konieczne są zmiany legislacyjne.

Odwołanie wizyty nie zawsze jest łatwe

Okazuje się jednak, że poinformowanie o rezygnacji z wizyty lekarskiej nie zawsze jest możliwe. Pani Anna z Oleśnicy, z powodu grypy próbowała odwołać swoją wizytę w Dolnośląskim Centrum Onkologii Pulmonologii i Hematologii we Wrocławiu.

– Gdy zadzwoniłam na numer podany na stronie internetowej, najpierw dowiedziałam się, że jestem siedemnasta w kolejce. Postanowiłam jednak poczekać, bo zdaję sobie sprawę, że szybsza wizyta u onkologa może komuś uratować życie – opowiada pani Anna. – Po odczekaniu ponad 25 minut, nastąpił sygnał oczekiwania na połączenie, jednak po chwili zostało ono całkowicie zakończone. Takie sytuacje zniechęcają do tego, aby informować o tym, że ktoś nie przyjdzie na wizytę.

Produkty finansowe
Produkt
Kwota
Okres
miesięcy

Miliony SMS-ów z przypomnieniami

Jak twierdzi Andrzej Troszyński, Narodowy Fundusz Zdrowia uruchomił powiadamianie o planowanych wizytach na świadczenia opieki zdrowotnej, co ma zmniejszyć skalę nieodwołanych wizyt.

– Fundusz przypomina świadczeniobiorcom o wyznaczonym terminie udzielenia świadczeń tam, gdzie są prowadzone harmonogramy przyjęć w czasie rzeczywistym w aplikacji AP-Kolce. Dotyczy to 40 wybranych świadczeń opieki zdrowotnej – twierdzi Andrzej Troszyński.

NFZ wysyła wiadomości do pacjentów od lutego 2020 r. Przypomnienie dotyczy wizyt pierwszorazowych oraz kontynuacji leczenia z 40 świadczeń m.in.: kardiologii, ortopedii, operacji jaskry, endoprotezoplastyki, gastroskopii, kolonoskopii, tomografii komputerowej czy rezonansu magnetycznego. Aby otrzymać SMS-a z NFZ, wystarczy, że pacjent podczas rejestracji poda poprawnie swój numer telefonu komórkowego.

W 2023 r. Narodowy Fundusz Zdrowia wysłał blisko 12 mln SMS-ów z przypomnieniem o wizycie u specjalisty, badaniu czy hospitalizacji. Na razie NFZ nie planuje jednak wprowadzenia opłat za nieodwołane wizyty.

„Odwołuję. Nie blokuję”

Narodowy Fundusz Zdrowia, oprócz wysyłania SMS-ów, dołączył do kampanii społecznej „Odwołuję. Nie blokuję”, która zwraca uwagę na zjawisko nieodwołanych wizyt lekarskich. Kampania trwa od 2022 r., a w październiku 2024 r. rusza trzecia edycja tego przedsięwzięcia. W jego ramach działania informacyjne i uświadamiające prowadzą publiczne i prywatne placówki medyczne. W tym roku oprócz działań komunikacyjnych dotyczących problemu nieodwołanych wizyt organizator planuje przeprowadzić wśród placówek medycznych ankietę w tym zakresie.

– Obecnie w Ministerstwie Zdrowia trwają prace nad pilotażem centralnej e-rejestracji, która ma w przyszłości umożliwić m.in. odwoływanie wizyt lub zmianę ich terminu – twierdzi Andrzej Troszyński. – Na początek program ma objąć świadczenia kardiologa, cytologię oraz mammografię.

Źródło: Bankier.pl
powiązane
polecane
najnowsze
popularne
najnowsze
bankier na skróty