Obie firmy rozpoczęły pod koniec ubiegłego roku rozmowy na temat integracji działalności w ramach spółki holdingowej. Pod koniec grudnia dyrektorzy wykonawczy oby producentów podpisali list intencyjny w sprawie fuzji, zaplanowanej na 2026 r.
Zainteresowanie dołączeniem do nowej grupy wyraził wówczas także koncern Mitsubishi Motors.
Obaj producenci samochodów chcieli obniżyć koszty, dzieląc się rosnącym obciążeniem finansowym związanym z rozwojem pojazdów elektrycznych i oprogramowania, by lepiej konkurować z globalnymi rywalami, takimi jak amerykańska Tesla czy chińska firma BYD.
Honda z czasem zmieniła jednak strategię i zaproponowała przejęcie Nissana, aby uczynić z niego spółkę zależną. To wzbudziło sprzeciw Nissana, który przystąpił do negocjacji, zakładając, że integracja będzie miała charakter równorzędnego partnerstwa.
Jak podał japoński nadawca NHK, obie firmy, które są drugim i trzecim co do wielkości producentem samochodów w Japonii, będą kontynuować strategiczne partnerstwo z Mitsubishi Motors w zakresie m.in. pojazdów elektrycznych. (PAP)
krp/ szm/ gor/