Rynki

Twoje finanse

Biznes

Forum

Powstanie całkiem nowy Disneyland. Najnowocześniejszy na świecie

fot. Bryan Smith / FORUM

Światowa potęga rozrywki szykuje się do kolejnej ekspansji, która może zmienić turystyczną mapę regionu. To projekt, jakiego Bliski Wschód jeszcze nie widział – ambitny, futurystyczny i pełen emocji. W tle pojawiają się przełomowe technologie i strategiczne decyzje biznesowe.

reklama

Disney ogłosił 7 maja, że zawarł porozumienie z firmą Miral w sprawie budowy parku rozrywki i resortu na wyspie Yas w Zjednoczonych Emiratach Arabskich.

Będzie to siódmy resort tematyczny Disneya na świecie, w pełni rozwijany i budowany przez firmę Miral. Zespół Disney Imagineering pokieruje kreatywnym projektowaniem oraz nadzorem operacyjnym nad inwestycją. Koncern rozrywkowy nie zainwestuje w ten projekt własnych środków finansowych, ale będzie czerpał zyski z tytułu tantiem.

Rozwój projektu w Abu Zabi nie jest częścią zapowiedzianego wcześniej przez Disneya 60-miliardowego planu inwestycyjnego w parki rozrywki na najbliższe 10 lat. Kwota projektu nie jest znana.

Bob Iger, dyrektor generalny Disneya, stwierdził:

„To ekscytujący moment dla naszej firmy – ogłaszamy plan budowy nowego resortu tematycznego Disneya w Abu Zabi, miejscu o bogatej kulturze, ceniącym sztukę i kreatywność. Jako nasz siódmy ośrodek parkowy, powstanie w spektakularny sposób, łącząc nowoczesną architekturę z najnowszymi technologiami, oferując gościom głęboko immersyjne doświadczenia w unikalny, nowoczesny sposób”.

Disney rusza z projektowaniem nowego parku, ale na datę otwarcia jeszcze poczekamy

W wywiadzie dla CNBC Iger ujawnił, że zespół projektowy Disneya już rozpoczął prace nad koncepcją parku. Nie podał jednak konkretnej daty jego otwarcia: „Nie podajemy jeszcze żadnego terminu. Zazwyczaj zajmuje nam od 18 miesięcy do dwóch lat zaprojektowanie i pełne opracowanie projektu, a sama budowa trwa około pięciu lat, ale na razie nie składamy żadnych deklaracji”.

Produkty finansowe
Produkt
Kwota
Okres
miesięcy

Ogłoszenie pojawiło się tuż po tym, jak Disney podał lepsze niż oczekiwane wyniki finansowe za drugi kwartał fiskalny. Dział „experiences” (oficjalna nazwa segmentu działalności Disneya skupiającego się na bezpośrednich doświadczeniach oferowanych klientom, takich jak parki tematyczne, podróże i produkty związane z marką) odnotował 6% wzrost przychodów rok do roku.

Dział ten stanowił 37% ogólnych przychodów Disneya w roku fiskalnym 2024 oraz prawie 60% zysku operacyjnego firmy.

„Segment experiences to kluczowa część biznesu Disneya i ważna platforma wzrostu” – powiedział Iger podczas telekonferencji z inwestorami. „Pomimo niepewności makroekonomicznej i konkurencji, jestem podbudowany siłą i odpornością naszego biznesu, co widać zarówno w wynikach finansowych, jak i w rezerwacjach na drugą połowę roku w Walt Disney World”.

Blisko miliard turystów w zasięgu czterech godzin lotu

Disney stopniowo zwiększał swoją obecność w Zjednoczonych Emiratach Arabskich w ostatnich latach, otwierając sklepy detaliczne oraz organizując trasy widowisk, takich jak „Król Lew” z Broadwayu czy „Disney on Ice”.

Iger powiedział CNBC, że firma zaczęła rozważać region jako potencjalną lokalizację dla resortu już w 2017 lub 2018 roku, ale ekspansję opóźniły pandemia COVID-19 i zmiana na stanowisku CEO.

Hong Kong Disneyland Resort (fot. Duc Huy Nguyen / shutterstock)

Disney zaznaczył, że około jedna trzecia populacji świata mieszka w promieniu czterech godzin lotu od ZEA, a regionalny rynek turystyczny szacowany jest na około 500 milionów potencjalnych odwiedzających. Dla wielu gości parków Disneya łatwiej jest uzyskać wizę do Zjednoczonych Emiratów Arabskich niż do Europy czy USA, gdzie znajdują się inne resorty firmy.

Disney tworzy rewolucyjny resort. Połączenie magii i nowoczesności w Abu Zabi

„Ten przełomowy resort to nowa granica w rozwoju parków tematycznych” – powiedział cytowany przez CNBC Josh D’Amaro, szef segmentu Disney Experiences. „Nasz resort w Abu Zabi będzie najbardziej zaawansowanym i interaktywnym miejscem w naszym portfolio. Lokalizacja – nad malowniczym wybrzeżem – pozwoli nam opowiadać historie Disneya w zupełnie nowy sposób. Projekt ten pozwoli nam dotrzeć do nowych gości i zaprosić więcej rodzin do świata Disneya niż kiedykolwiek wcześniej. Będzie znacznie większy niż wszystko, co obecnie znajduje się w tym rejonie”.

Wyspa Yas to centrum rozrywki i zakupów. Znajdują się tam już parki tematyczne Ferrari World Abu Dhabi, Yas Waterworld, SeaWorld Abu Dhabi i Warner Bros. World Abu Dhabi, a także tor wyścigowy Formuły 1 Yas Marina Circuit. W tym rejonie znajduje się też największe centrum handlowe w Abu Zabi i pole golfowe.

Po ukończeniu park Disneya będzie oferował tematyczne zakwaterowanie oraz unikalne doznania kulinarne i handlowe, integrując dziedzictwo storytellingu Disneya z futurystycznym i kulturowym charakterem Abu Zabi.

Wyniki Disneya w USA pozytywne, ale zagraniczne parki tracą popularność

Pomimo obaw o oszczędności amerykańskich konsumentów, parki Disneya na Florydzie i w Kalifornii radziły sobie dobrze – przychody wzrosły o 9 proc. w porównaniu do poprzedniego roku. Wzrosły też wydatki gości w tych parkach, a rozwija się również segment rejsów – szczególnie po wprowadzeniu do floty statku Disney Treasure na początku 2025 roku.

W segmentach zagranicznych odnotowano jednak spadki frekwencji w Shanghai Disney Resort i Hong Kong Disneyland.

Podwyżki cen usług Disney+ i Hulu przyczyniły się do wzrostu przychodów streamingowych o 8 proc. w ujęciu rocznym, choć firma zapowiedziała jedynie „niewielki wzrost” liczby subskrybentów w bieżącym kwartale. Oba serwisy mają łącznie około 180 mln użytkowników.

Wzrost kursu akcji 7 maja pomógł zmniejszyć tegoroczną stratę wartości akcji Disneya do około 8 proc.

J.S.

Źródło: Bankier.pl
powiązane
polecane
najnowsze
popularne
najnowsze
bankier na skróty