SMART > Poradniki > Rachunki bankowe > Transakcja odrzucona — Co robić jeśli płatność kartą zostanie odrzucona?

Transakcja odrzucona — Co robić jeśli płatność kartą zostanie odrzucona?

Jak zwykle chcesz sfinalizować zakupy i przykładasz kartę do terminala. Jednakże pojawia się komunikat pod tytułem transakcja odrzucona. Taka sytuacja może przytrafić się każdemu i zwykle nie oznacza żadnych większych kłopotów. Warto jednak dowiedzieć się, z jakich powodów transakcja nie została zrealizowana. Poniżej znajdziesz informacje na temat tego, co robić, jeśli nastąpiło odrzucenie płatności kartą.

Transakcja odrzucona — Co robić jeśli płatność kartą zostanie odrzucona?
Spis treści
więcej Ikona strzałki

Transakcja odrzucona — jakie mogą być powody?

Powodów odrzucenia transakcji jest kilka:

  • Przekroczenie limitów na karcielimit karty możesz zmodyfikować z łatwością przez Internet.

  • Problemy techniczne wiążą się z awariami po stronie banku lub terminalu płatniczego.

  • Nieaktywna karta tak bywa przykładowo przy pierwszym użyciu danego plastiku.

  • Błędny kod PINtrzeba pamiętać, że podanie błędnego kodu trzy razy z rzędu prowadzi do zablokowania karty.

  • Ograniczenia nałożone przez bank rzadki problem, który można napotkać zwłaszcza podczas pobytu za granicą.

  • Fizyczne uszkodzenie karty w tej sytuacji trzeba zamówić nową kartę.

  • Brak środków na koncie bankowym to z zasady blokuje możliwość wykonania transakcji.

Choć odrzucenie transakcji kartą może być nieco stresujące, to warto zachować spokój. Wystarczy zorientować się, co jest powodem i pamiętać o paru prostych zasadach.

Sposobem na ograniczenie problemów z płatnościami jest posługiwanie się więcej niż jedną kartą płatniczą. Między innymi z tego powodu prowadzenie konta w dwóch bankach często jest dobrym pomysłem.

Odrzucenie płatności kartą z powodu przekroczenia limitu

Ze względów bezpieczeństwa na transakcje kartą nakłada się limity. To zabezpieczenie na wypadek zgubienia lub kradzieży karty. Limity ustalamy sami. Wystarczy skorzystać z bankowości internetowej lub aplikacji mobilnej banku.

Limity mają charakter kwotowy lub ilościowy. Ustalamy w ten sposób maksymalną kwotę transakcji kartą oraz liczbę możliwych do przeprowadzenia transakcji w danym czasie. W przypadku próby przekroczenia limitu płatność zostanie zablokowana przez bank.

O kwestii limitów warto pamiętać zwłaszcza wtedy, gdy planujemy przeprowadzić płatność kartą o wyjątkowo wysokiej wartości. Wtedy to zawczasu powinniśmy tymczasowo zwiększyć aktualny limit.

Problemy techniczne

Typowym powodem odrzucenia płatności są problemy techniczne. Takowe mogą wynikać z: 

  • Problem z połączeniem — czasem procesowanie płatności przez terminal trwa długo i może się skończyć niepowodzeniem. Zazwyczaj taki problem napotyka kilka klientów z rzędu. Źródłem problemu jest wtedy zakłócenie komunikacji na linii terminal płatniczy i serwer.

  • Awarii po stronie terminala płatniczego — jak każde urządzenie, tak i terminal płatniczy ulega zużyciu i problemom technicznym. 

  • Prac technicznych banku — z zasady prace techniczne w bankach obywają się w godzinach nowych. W ich trakcie mogą następować trudności z realizacją płatności.

Na ogół problemy techniczne są chwilowe. Bywa, że ich występowanie ogranicza się tylko do jednego terminala płatniczego. Problemy tego typu są losowe i niezależne od nas. W większości przypadków są to tylko chwilowe trudności. Rozwiązaniem okazuje się wtedy zrealizowanie płatności po odczekaniu kilku sekund.

Nieaktywna karta płatnicza

Przed dokonaniem pierwszej transakcji nową kartą konieczna jest jej aktywacja. Aktywacji można dokonać online. Przy pierwszym użyciu kart płatniczych konieczne jest też podanie numeru PIN.

Każda karta ma też datę ważności. Po przekroczeniu terminu dokonanie kolejnych płatności danym plastikiem nie będzie możliwe. Dlatego też zawczasu banki przesyłają nową kartę płatniczą. Naturalnie płatności nie uda się też dokonać, jeśli karta została zablokowana przez właściciela. 

Z kolei w przypadku dokonywania płatności kartą przez Internet kluczowe znaczenie ma podanie poprawnych danych. Podanie błędnego numeru karty lub niewłaściwego kodu CVV/CVC sprawia, że transakcja zostanie odrzucona ze względów bezpieczeństwa. Poprawne dane karty znajdziemy na samym plastiku.

👉 Sprawdź również: Czy podawanie numeru karty jest bezpieczne?

Błędny kod PIN

Kod PIN to jedno z licznych zabezpieczeń stosowanych, by chronić nasze środki finansowe. Trzeba go podać przy niektórych płatnościach w sklepach lub przy wypłacaniu gotówki w bankomacie. Jeśli pomylisz się przy podawaniu PIN-u, to podaj poprawny, a transakcja powinna się udać. Zwróć uwagę, że trzykrotne podanie niewłaściwego kodu powoduje blokadę karty. Wtedy to konieczny jest kontakt z bankiem.

Zasadniczo przy dokonywaniu płatności zbliżeniowych do 100 zł nie trzeba podawać kodu PIN. Od tej reguły występują jednak wyjątki. Po wykonaniu kilku płatności z rzędu system bankowy będzie wymagał kodu nawet jeśli transakcja opiewa na niewielkie kwoty. 

Ograniczenia narzucone przez bank

W raczej rzadkich przypadkach problemem może okazać się też ograniczenie geograficzne. Dany bank może po prostu nie obsługiwać transakcji kartą w konkretnym regionie świata. Podczas podróży zagranicznych zawsze warto mieć przy sobie gotówkę, na wypadek problemów z kartą.

Jeszcze rzadziej bank może zablokować transakcje ze względów prawnych. Tak będzie, jeśli system bankowy wykryję próbę dokonania podejrzanej operacji finansowej. To kolejne zabezpieczenie stosowane przez instytucje finansowe.

Uszkodzenie samej karty płatniczej

Współczesne karty płatnicze są zaawansowane pod względem technicznym. Dodatkowo banki dla bezpieczeństwa co parę lat wymieniają karty klientom na nowo. Zwykle okres ważności plastiku wynosi 3 lata. Stąd uszkodzenie karty jest relatywnie rzadkim problemem.

👉 Sprawdź również: Jak zbudowana jest karta płatnicza? 

Jeśli jednak problem z odrzuceniem transakcji pojawia się w kilku różnych terminalach, to możliwe, że karta uległa uszkodzeniu. Powodem zwykle jest wtedy mechaniczne uszkodzenie chipu. W tej sytuacji jednym rozwiązaniem jest wymiana karty na nową. Tymczasowo można zaś korzystać z kart wirtualnych, czyli takich połączonych z telefonem.

Brak pieniędzy na rachunku 

Odrzucenie transakcji kartą debetową może mieć miejsce wtedy, gdy na po prostu na rachunku osobistym nie ma się wystarczającej ilości środków na przeprowadzenie transakcji określonej wysokości. Nieco inaczej może być wtedy, gdy mamy na koncie aktywny limit debetowy. Wtedy to można wydać więcej, niż wskazywałby stan konta. Limit pozwala bowiem na elastyczne i automatyczne zaciąganie swego rodzaju mini-pożyczek. Takowe są spłacane wraz z kolejnymi wpłatami na konto.

W przypadku karty kredytowej obowiązujący jest zaś uzyskany limit w banku. Gdyby dokonanie danej transakcji wiązałoby się z przekroczeniem umówionego limitu, to transakcja zostanie odrzucona. 

Jeśli użytkujesz kilka kart płatniczych, to upewnij się, że skorzystałeś z odpowiedniej. Możliwe, że przez pomyłkę użyto karty, z której akurat w danym momencie dokonanie płatności nie było możliwe ze względu na brak środków.

Co robić, jeśli nastąpi odrzucenie płatności kartą?

Jeśli twoja płatność zostanie odrzucona, to na wszelki wypadek zachowaj potwierdzenie odrzucenia transakcji. Istotne jest poznanie przyczyny, z powodu której transakcja nie doszła do skutku. Informacje często można uzyskać od sprzedawcy. Powodem może być np. przeciążenie sieci i problem z terminalem. Wtedy do zazwyczaj wystarczy odczekać chwilę i ponowić transakcje.

Jeśli problem z odrzuceniem transakcji trwa, to możesz dokonać płatności drugą kartą, o ile taką posiadasz. W kwestii niedziałającej karty skontaktuj się z bankiem. Sprawdź również, czy karta nie jest uszkodzona. Zweryfikuj też historię ostatnich transakcji przez bankowość elektroniczną.

Transakcja odrzucona, a pieniądze pobrane z konta — czy to możliwe?

Z zasady płatność odrzucona nie może powodować pobrania pieniędzy z konta bankowego. Wszakże transakcja nie została zrealizowana. Dla własnego interesu warto jednak sprawdzić stan konta i historię transakcji.

Wystąpienie błędnej autoryzacji płatności jest zdarzeniem relatywnie rzadkim. Banki często same wychwytują takie przypadki i dokonują zwrotu nienależnie pobranych środków. Jednakże, jeśli zauważy się coś podejrzanego, np. podwójnie zrealizowaną transakcję, to należy bezzwłocznie nawiązać kontakt z bankiem. Najlepszym rozwiązaniem jest zadzwonienie na infolinię. 

Transakcja odrzucona to zwykle mały problem, jednak warto zachować czujność

Częstokroć odrzucenie transakcji ma prozaiczne powody. Wystarczy tymczasowo awaria terminalu płatniczego, by chwilowo przeprowadzenie płatności okazało się niemożliwe. Każda nawet najnowocześniejsza technologia od czasu do czasu może przecież przechodzić chwilowe trudności. Dlatego też powinniśmy zachować spokój. 

Jednocześnie w sprawach finansowych zawsze trzeba być czujnym. Warto zatem poznać przyczynę odrzucenia płatności. Na wszelki wypadek należy też sprawdzić historię transakcji przy użyciu bankowości elektronicznej lub aplikacji. Jeśli cokolwiek wzbudza wątpliwość, należy skontaktować się z bankiem i np. zadzwonić na infolinię.

Bezpieczeństwo finansowe

Komentarze

Potwierdź że nie jesteś robotem!
Dziękujemy za zadanie pytania!
Nasi Redaktorzy odpowiedzą tak szybko jak to możliwe a informację o udzieleniu odpowiedzi prześlemy na podany adres e-mail .
Coś poszło nie tak. Prosimy spróbować ponownie później.

Poradniki