SMART > Poradniki > Pieniądze na dowolny cel > Zwrot towaru. Odstąpienie od umowy zawartej na odległość

Zwrot towaru. Odstąpienie od umowy zawartej na odległość

Zakupy przez internet są niezwykle proste i dają nam dużo nowych możliwości. Z drugiej strony wiążą się jednak z dodatkowym ryzykiem. Warto mieć świadomość, że na określonych warunkach konsumentowi przysługuje prawo do odstąpienia od umowy zawartej na odległość i zwrotu towaru.

Zwrot towaru. Odstąpienie od umowy zawartej na odległość
Spis treści
więcej Ikona strzałki

Dzięki internetowi wiele elementów naszego życia zmieniło się nie do poznania. Z pewnością jednym z największych udogodnień są zakupy online. Jesteśmy w stanie kupować wygodniej i taniej, a olbrzymia liczby sklepów internetowych i portali aukcyjnych sprawia, że na wyciągnięcie ręki są miliony produktów, często niedostępnych w sklepach stacjonarnych. To, że taka forma robienia zakupów cieszy się coraz większą popularnością, nie może więc dziwić. Z drugiej strony często zdarza się, że zamówiony produkt zawodzi, okazuje się niezgodny z opisem lub po prostu nie spełnia naszych oczekiwań. W takiej sytuacji konsument nie jest jednak skazany na pogodzenie się z nietrafionym zakupem. Zgodnie z przepisami przysługuje mu prawo do odstąpienia od umowy zawartej na odległość. Zwrot towaru zakupionego przez internet jest więc dobrym sposobem na uniknięcie rozczarowania – w praktyce możliwości są często zdecydowanie większe niż w przypadku tradycyjnych, stacjonarnych sklepów.

Prawo konsumenta: zwrot towaru

Choć w obiegowej opinii to zakupy przez internet kojarzą się z większym ryzykiem, nie jest to do końca prawda. Po pierwsze dzięki zaawansowanym systemom płatności gwarantują wysoki poziom bezpieczeństwa transakcji. Te natomiast są coraz bardziej wygodne i intuicyjne. Po drugie osoby decydujące się na shopping online mają również prawo do odstąpienia od umowy zawartej na odległość (takie samo prawo przysługuje również kupującym korzystającym np. z katalogów czy realizujących zakupy w trakcie pokazów poza siedzibą firmy). W praktyce oznacza to możliwość dokonania zwrotu towaru bez podania przyczyny. Warto mieć jednocześnie świadomość, że obowiązujące prawo zdecydowanie mniej możliwości daje w przypadku sklepów tradycyjnych: nie są one zobligowane do przyjęcia produktów, które nie są wadliwe. Jeżeli zgadzają się na takie rozwiązanie, jest to wyłącznie ich dobra wola.

Odstąpienie od umowy zawartej na odległość: czas na zwrot towaru

Należy zauważyć, że odstąpienie od umowy zawartej na odległość nie ma nic wspólnego z reklamacją produktu. Z tego drugiego rozwiązania korzystamy, kiedy towar jest uszkodzony czy wadliwy. Odstąpienie od umowy nie musi być w żaden sposób motywowane. To doskonały sposób na zwrot towaru zakupionego przez internet, który okazał się nietrafionym prezentem, nie spełnia oczekiwań kupującego lub w tym czasie znaleźliśmy inny lepszy produkt albo zakupu dokonaliśmy przez przypadek. Zgodnie z przepisami konsument powinien w ciągu 14 dni od daty otrzymania towaru złożyć stosowny formularz odstąpienia od umowy zawartej na odległość. W tym momencie rozpoczyna także bieg okres 14 dni na zwrot towaru. Tyle samo czasu ma sprzedawca na zwrot środków na konto kupującego.

O czym pamiętać, dokonując zwrotu towaru?

Przepisy pozwalają konsumentowi na dokładne sprawdzenie działania towaru przed podjęciem decyzji o jego zachowaniu lub zwrocie. Można więc między innymi:

  • Rozpakować towar z fabrycznego opakowania.
  • Sprawdzić działanie towaru, przymierzyć go.

Co ważne: sprzedawca może dochodzić od kupującego zadośćuczynienia za zmniejszenie wartości towaru wynikające z korzystania z niego w innym zakresie. Oznacza to więc, że jeżeli przedmiot ulegnie uszkodzeniu albo będzie nosił znaczne ślady użytkowania, konieczne może stać się zrekompensowanie sprzedawcy tej straty. Poza tym występują również inne ograniczenia:

  • Zwrot towaru wykonanego na specjalne zamówienie nie będzie możliwy.
  • Niemożliwy jest również zwrot towarów ulegających szybkiemu zepsuciu (np. pożywienia).
  • Niemożliwy może być również zwrot produktów medycznych i zdrowotnych, które po otwarciu tracą swoje właściwości (np. soczewek kontaktowych).
  • Nie można zwracać otwartych programów komputerowych, płyt muzycznych.
  • Nie zwrócimy czasopism i gazet (z wyjątkiem prenumerat).
  • Treści cyfrowe zapisane na niematerialnych nośnikach również nie podlegają zwrotowi.

Szukasz dodatkowej gotówki? Sprawdź ofertę najlepszych kredytów gotówkowych na 5000 zł

Odstąpienie od umowy zawartej na odległość krok po kroku

Co równie ważne: odstąpienie od umowy zawartej na odległość jest niezwykle proste. Może przy tym przyjąć różne formy. Oświadczenie można złożyć więc zarówno na piśmie, jak i mailowo czy nawet telefonicznie, jednak z przyczyn czysto formalnych najlepiej zrobić to w trwałej i pisemnej formie. Przed podjęciem działań w tym zakresie warto przede wszystkim zapoznać się z polityką zwrotów konkretnego sprzedawcy – powinien on udostępnić specjalny formularz zwrotu towaru i opisać całą procedurę. Coraz częściej odstąpienie od umowy zawartej na odległość możliwe jest również za pośrednictwem specjalnych formularzy online, pozwalających na ograniczenie formalności do absolutnego minimum. Po złożeniu oświadczenia kupujący ma 14 dni na zwrot towaru. Należy mieć również świadomość, że sprzedawca może uzależnić zwrot środków od otrzymania produktu lub potwierdzenia jego wysyłki, co do zasady fundusze powinny jednak znaleźć się w ciągu 14 dni na koncie klienta.

Sprzedaż towarów przez internet wiąże się z pewnymi obowiązkami formalnymi. Sprzedawca powinien więc m.in. poinformować klienta o możliwości dokonania zwrotu towaru. Jeżeli tego nie zrobi, termin na odstąpienie od umowy zawartej na odległość upływa dopiero po 12 miesiącach od zakończenia standardowych 14 dni na zwrot.

Zwrot towaru a koszty przesyłki i sposób zapłaty

Nieodłączną składową e-zakupów są również koszty przesyłki. Te w niektórych przypadkach mogą być istotną częścią transakcji. Dokonując zwrotu towaru zakupionego przez Internet, sprzedawca jest zobowiązany do ich pokrycia, jednak zgodnie z prawem musi zrobić to jedynie w zakresie odpowiadającym najtańszej dostępnej formie przesyłki. W związku z tym, jeżeli np. pozwalał na wybór pomiędzy przesyłką pocztową, kosztującą 7 zł, i kurierską, wartą 15 zł, będzie zobligowany do zwrotu z tego tytułu 7 zł. Koszty przesłania towaru do sprzedawcy ponosi natomiast kupujący.

Inny problem dotyczy sposobu otrzymania zwrotu środków. Co do zasady ten powinien odbyć się w taki sam sposób, jak zapłata za produkty. Jeżeli więc klient płacił przelewem, może oczekiwać, że pieniądze wrócą na konkretny rachunek bankowy. Z drugiej strony może jednak ustalić ze sklepem inną formę zwrotu, w tym np. wypłacenie środków w postaci vouchera.

Publikacja zawiera linki afiliacyjne.

Znajdź najlepszy kredyt gotówkowy

miesięcy
Bezpieczeństwo finansowe

Poradniki