Majonez jest nieodłącznym elementem świąt Wielkanocnych, dlatego też stał się przedmiotem badań ekspertów z aplikacji PanParagon. O ile procent wrasta zainteresowanie majonezem w okresie wielkanocnym? Jak w ostatnim roku zmieniła się jego cena? Analizie poddano nasze paragony.
Ubiegłoroczne święta cechował horrendalny wzrost cen majonezu, średnie ceny bez podziału na marki, poszły bowiem w górę od 30 do nawet 40 proc. w porównaniu z 2022 rokiem. W tym roku dane są jednak lepsze - jak pokazują dane z dowodów zakupu, wzrost cen nie jest drastyczny. Co ciekawe, wśród analizowanych artykułów jedna pozycja jest zaskakująco stabilna.
Chodzi o majonez o pojemności 700 ml, który na początku 2023 roku kosztował 13 zł 38 gr, natomiast w tym samym okresie w tym roku jego cena zmalał o jeden grosz. To spora niespodzianka po paru latach ciągle rosnących cen. Najmocniej wzrosły ceny majonezu w najmniejszych słoikach w granicach 400-410 ml - srednia cena w ostatnim roku wzrosła 6,4 proc., co daje najwyższą podwyżkę tej kategorii artykułów.
- Jak widać, wzrosty w cenach są widoczne, jednak nie tak wyraziste, jak w latach ubiegłych. Można więc powiedzieć, że tempo wzrostu cen majonezu w tym roku wyhamowało - zauważa Antonina Grzelak z aplikacji PanParagon.
Co ciekawe, częstotliwość zakupu majonezu na święta wielkanocne wzrasta ponad... dwukrotnie - wynika z danych z aplikacji PanParagon. W zwykłym tygodniu produkt ten pojawiał się na 2,13 proc. paragonów z kategorii "jedzenie", natomiast w tygodniu wielkanocnym był już on widoczny na 4,65 proc. dowodów zakupu.
Od lat trwa spór o to, który majonez jest najlepszy. O palmę pierwszeństwa walczy majonez Winiary oraz Kielecki. Okazuje się, że w 2023 roku, z tych dwóch marek, częściej kupowany był majonez Winiary, który z wynikiem 61 proc. zdeklasował swoją największą konkurencję. Majonez Kielecki obecny był natomiast na pozostałych 39 proc. paragonów - informuje Antonina Grzelak z aplikacji PanParagon.
Oprac. JM