Rynki

Twoje finanse

Biznes

Forum

Port Morski Police otrzymał ponad 33 mln euro dofinansowania z UE

Port Morski Police otrzymał ponad 33 mln euro dofinansowania z UE - podała Grupa Azoty w komunikacie prasowym. Dofinansowanie zostanie przeznaczone na budowę węzła kolejowego wraz z niezbędną infrastrukturą techniczną w ramach budowy linii kolejowej nr 437 do Portu Morskiego Police.

fot. kaband / Shutterstock

Dofinansowanie zostało przyznane z Europejskiej Agencji Wykonawczej ds. Klimatu, Infrastruktury i Środowiska.

reklama

Podano, że całkowita wartość inwestycji realizowanej przez Zarząd Morskiego Portu Police to ponad 48,3 mln euro. Jej celem jest zwiększenie dostępności portu zarówno od strony lądowej, jak i morskiej, a także zwiększenie wydajności przeładunkowej.

Wskazano, że to projekt zgodny z celami zarządu Grupy Azoty, który zapowiadał wzrost znaczenia biznesowego posiadanej infrastruktury portowej. Planowany termin zakończenia inwestycji to I kw. 2028 roku.

"Dostrzegamy ogromny potencjał infrastruktury portowej zarówno dla Grupy Azoty, ale też dla całej branży chemicznej i potencjalnych partnerów biznesowych z innych branż. Chcemy również być częścią projektów budowy farm wiatrowych w Europie jako zaplecze logistyczne. Konsekwentnie więc realizujemy projekty, które zwiększają atrakcyjność Portu w Policach" - powiedział cytowany w komunikacie prasowym wiceprezes zarządu Grupy Azoty, prezes zarządu Grupy Azoty Police Andrzej Dawidowski.

"Przede wszystkim posiada on bardzo atrakcyjne położenie, ma możliwość obsługi statków o zanurzeniu 11 m. Jego globalne znaczenie wzrośnie po wybudowaniu bocznicy kolejowej oraz przeprowadzeniu szeregu trwających już inwestycji. Ich celem jest zwiększenie możliwości przeładunkowych materiałów masowych i produktów ciekłych. Jesteśmy na finalnym etapie rozmów z dużymi podmiotami chcącymi zainwestować w nasze tereny, aby wybudować swoje bazy przeładunkowe. Położenie portu i wybudowanie kolei na jego terenie pozwoli znacząco wpłynąć na koszty transportu surowców dla inwestorów nie tylko z Polski" – dodał.

Podano, że inwestycja w polickim porcie realizowana jest wspólnie z PKP Polskie Linie Kolejowe, przy czym każda ze stron odpowiada za finansowanie swojej części projektu. W przypadku ZMPP – środki na inwestycję pochodzić będą z funduszy unijnych oraz wkładu własnego. Część inwestycji, leżąca po stronie PKP PLK, sfinansowana zostanie ze środków budżetu państwa. Wspólnie ogłoszony już został przetarg na wykonanie robót budowlanych.

Produkty finansowe
Produkt
Kwota
Okres
miesięcy

Do I kwartału 2028 roku Zarząd Morskiego Portu Police jest zobowiązany do realizacji projektu budowy węzła kolejowego i infrastruktury technicznej, obejmującego m.in. budowę około 6 km torów i 2,82 km dróg wewnętrznych, wraz z budynkiem nastawni oraz systemem sterowania ruchem kolejowym.

Inwestycja przewiduje wykonanie grup torów odjazdowych, przyjazdowo-odjazdowych, ładunkowych, częściowo zelektryfikowanych oraz dróg równoległych do torów. W ramach projektu realizowane będą także prace nad modernizacją przepompowni wód deszczowych i sieci przeciwpożarowej dla zabezpieczenia torów przed zalaniem i ochrony przeciwpożarowej.

Aktualnie kolejowe przewozy towarowe odbywają się wyłącznie do stacji Police Chemia, obsługującej Grupę Azoty Police. (PAP Biznes)

alk/ ana/

Źródło: PAP Biznes
powiązane
polecane
najnowsze
popularne
najnowsze
bankier na skróty