Reuters przypomniał, że w zeszłym roku lotnictwo USA zleciło Boeingowi dostarczenie 15 tankowców o wartości 2,38 mld dolarów.
Według producenta łączna liczba KC-46A pozostających na wyposażeniu na całym świecie przekracza 180, w tym samoloty zamówione przez klientów zagranicznych, jak Izrael, który w sierpniu ogłosił zakup dwóch tankowców za około 500 mln dolarów. KC-46A, oparty na zmodyfikowanym kadłubie Boeinga 767, służy do tankowania w powietrzu, a także transportu ładunków, pasażerów oraz ewakuacji medycznej.
Reuters przypomniał, że KC-46A borykał się z kłopotami technicznymi, w tym „obcymi ciałami w samolocie oraz problemami z jakością dostawców i wadami”. Spekulowano też, że dostawy zostały wstrzymane z powodu wykrycia pęknięć strukturalnych w nowych maszynach. Modernizacja systemu zdalnego widzenia do tankowania została przesunięta na 2027 rok. System pozwala pilotowi precyzyjnie tankować samoloty w powietrzu, korzystając z kamer.
Według portalu „Defense News” lotnictwo USA uważa KC-46A za kluczowy element długoterminowej modernizacji floty tankowców. W opinii Boeinga KC-46A zapewnia także elastyczność operacyjną, łącząc funkcje tankowania z transportem ładunków i ewakuacją medyczną, co czyni go przydatnym zarówno w misjach bojowych, jak i humanitarnych.
Z Nowego Jorku Andrzej Dobrowolski (PAP)
ad/ piu/