Rynki

Twoje finanse

Biznes

Forum

Kłopot ze spłatą kredytu? Egzekucja nie od razu, wchodzi nowe prawo

Michał Kisiel

19 lutego wchodzi w życie ustawa o podmiotach obsługujących kredyty i nabywcach kredytów. Jedną z nowości przewidzianych w tym akcie jest korzystna dla kredytobiorców opcja restrukturyzacji zadłużenia. Przypominamy, na czym ma polegać „druga szansa”.

fot. alphaspirit.it / Shutterstock

Ze sporym, bo ponad rocznym, poślizgiem do polskiego prawa trafiają regulacje unijnej dyrektywy NPL. Koncentruje się ona przede wszystkim na sektorze podmiotów potocznie nazywanych firmami windykacyjnymi. W praktyce chodzi o biznesy obsługujące niespłacane kredyty na zlecenie np. banków oraz podmioty nabywające takie wierzytelności i dochodzące ich spłaty.

reklama

Dyrektywa (Dyrektywa Parlamentu Europejskiego i Rady UE 2021/2167 z dnia 24 listopada 2021 r. w sprawie podmiotów obsługujących kredyty) postawiła sobie za cel zbudowanie jednolitych zasad na terenie Unii (w tym m.in. licencjonowania podmiotów) i, w efekcie, uregulowanie wspólnego wtórnego rynku obrotu kredytami. Przy okazji jednak wprowadzono kilka zmian istotnych dla wszystkich kredytobiorców, nie tylko tych, którzy mają kłopoty z terminowym opłacaniem rat.

Przy opóźnieniu trzeba zaproponować restrukturyzację

Do ustawy o kredycie konsumenckim dodano artykuł 21a, w którym narzucono kredytodawcom zobowiązanie do zaproponowania klientowi opóźniającemu się ze spłatą opcji wnioskowania o restrukturyzację zadłużenia. Dotychczas podobne rozwiązanie przewidziano tylko dla kredytobiorców spłacających kredyty hipoteczne. Teraz obejmie on większość pozostałych zobowiązań konsumentów, w tym karty kredytowe, kredyty gotówkowe i pożyczki udzielane przez instytucje pożyczkowe.

Pierwszym krokiem kredytodawcy w reakcji na opóźnienia w spłacie powinno być wysłanie wezwania do dokonania spłaty zaległego zadłużenia. Wyznaczony termin nie może być krótszy niż 14 dni roboczych.

Po drugie, w tym samym dokumencie musi znaleźć się pouczenie o możliwości złożenia w terminie 14 dni roboczych wniosku o restrukturyzację zadłużenia. Wspomniana restrukturyzacja może polegać na refinansowaniu umowy o kredyt (udzielenie nowego kredytu na spłatę należności) lub zmianie warunków obowiązującej obecnie umowy. Zmiana warunków może polegać m.in. na:

  • zmianie rodzaju kredytu (np. z linii kredytowej na kredyt spłacany w ratach),
  • wydłużeniu okresu obowiązywania umowy i spłaty,
  • odroczeniu części lub wszystkich rat,
  • zmianie oprocentowania,
  • zawieszeniu spłaty,
  • spłacie częściowej (np. tylko rata odsetkowa),
  • przewalutowaniu,
  • częściowym umorzeniu i konsolidacji zadłużenia.

Warto podkreślić, że wymienione w ustawie typy propozycji nie są zamkniętym katalogiem. Kredytodawcy mogą również wyjść poza zasugerowane w dokumencie rozwiązania. Warunkiem jest wspólne uzgodnienie warunków przez obie strony – wierzyciela i dłużnika.

Produkty finansowe
Produkt
Kwota
Okres
miesięcy

Wniosek o restrukturyzację nie oznacza, że kredytodawca musi automatycznie zaakceptować sugerowane przez klienta rozwiązanie. W przypadku odrzucenia wniosku kredytobiorcy o restrukturyzację zadłużenia należy przekazać mu „w formie pisemnej, bez zbędnej zwłoki, szczegółowe wyjaśnienia dotyczące przyczyn odrzucenia tego wniosku” – wskazano w ustawie.

Podejście do wniosków nie będzie mogło być jednak czysto uznaniowe. Ustawa narzuca bowiem kredytodawcom obowiązek „posiadania odpowiednich polityk i procedur dotyczących stosowania adekwatnych środków restrukturyzacyjnych przed wszczęciem postępowania egzekucyjnego”. Kryteria analizy wniosków o restrukturyzację muszą zatem być zestandaryzowane.

Zmiany w umowach kredytowych po nowemu

Jako użytkownicy rachunków bankowych czy kart płatniczych przyzwyczailiśmy się, że banki z wyprzedzeniem informują nas o zmianach dokonywanych w regulaminach czy taryfach opłat. Podobny mechanizm ustawa wdrażająca NPL wprowadza w przypadku umów kredytowych, zarówno konsumenckich, jak i dla kredytów hipotecznych.

Nie później niż 30 dni przez zmianą postanowień umowy powinniśmy otrzymać:

  • przejrzysty opis proponowanych zmian, w tym zmian wymagających uzyskania zgody konsumenta, lub zmian wprowadzonych z mocy prawa, wraz z harmonogramem ich wdrożenia;
  • informację o tym, że możemy złożyć reklamację oraz, gdy nie zostanie ona uwzględniona, wniosek do Rzecznika Finansowego lub skierować się na drogę sądową lub pozasądowego rozstrzygania sporów.

30-dniowy termin nie obowiązuje, jeśli:

  • zmiany są dokonywane na nasz (kredytobiorcy) wniosek lub
  • wyraziliśmy zgodę na przekazanie powyższych informacji przed zmianą postanowień umowy i bez zachowania 30-dniowego terminu (co może być korzystne przy zmianach, które np. zwiększają uprawnienia konsumenta).

Przepisów dotyczących zmian w umowach nie stosuje się w odniesieniu do modyfikacji oprocentowania. Procedura informowania kredytobiorcy o zmianie stopy była już wcześniej uregulowana w ustawach o kredycie konsumenckim i o kredycie hipotecznym.

Warto podkreślić, że ten fragment ustawy wejdzie w życie nieco później. Banki i pożyczkodawcy będą musieli się stosować do niego od 5 kwietnia 2025 r. 

Źródło: Bankier.pl
powiązane
polecane
najnowsze
popularne
najnowsze
bankier na skróty